Goodjob ve Iran Brand Makers’tan iş birliği
Goodjob, İran’ın en büyük marka ajansı Iran Brand Makers ile iş birliği anlaşması imzaladı. Yapılan anlaşma çerçevesinde hem Türk markalarının İran pazarındaki pazarlama ve iletişim faaliyetlerinin verimli bir şekilde yönetilmesi hem de İranlı markalara Goodjob tarafından marka danışmanlığı hizmeti verilmesi planlanıyor. İki şirket de bu anlaşmadan çok umutlu. Anlaşma için Goodjob kurucu ortağı Serhan Ok ve Iran Brand Makers kurucusu Dr. Farzad Moghaddam Tahran’da bir araya geldi.
Hedef Pazar çalışmalarında yerel partnerler son derece önemli. Zira başka ülkelerde iş yaparken güvenilir ajans, araştırma şirketi ya da medya satın alma şirketi bulmak her zaman çok zor. Bir distribütör ile anlaşarak girilen pazarlarda, çoğunluklu marka yönetimini doğru yapmak güç. Bu da gelecekte marka için önemli sorunlar doğurabiliyor. Ancak ve ancak içeriden bir partnerle bunu aşmak mümkün görünüyor. Goodjob’ın kurucu ortaklarından Serhan Ok, şirketi kurdukları ilk günden bu yana marka danışmanlığı işini Asya bölgesine yayma hayalleri olduğunu belirtti. Bunun da altında bu gerçek yatıyor. Aksi halde komşu ülkelerimizde dahi çok güçlü markalar yaratmamız çok zor.
Türkiye İran İçin Örnek Ülke
Türkiye pazarı markalaşma konusunda İran’dan çok ileride. Bunu Dr. Moghaddam de kabul ediyor. Örneğin halen pek çok küresel markanın taklitleri pazarda faaliyet gösteriyor. Araştırmadan medya satın almaya kadar pek çok konuda geliştirilmesi gereken alanlar var. Örneğin kantitatif bir araştırma için güvenilir bir saha şirketi bulmak güç. Elbette ülkedeki bazı yaptırımlar bunda aktif rol alıyor. Reklamlara ilişkin ciddi bir denetim söz konusu. Kadınların reklamda oynamasına ilişkin bir yasak yok ancak çok rahat kullanıldığı söylenemez.
İran’da pazarlama anlamında yapacak çok şey olduğunu söyleyen Moghaddam, bu işbirliğinin çok verimli olacağına inanıyor. Kendisi uzunca süre Türkiye’de yaşamış. Bu sayede iki ülke arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları çok iyi gözlemleyebiliyor. Hemen hemen her yaz ailesiyle birlikte Türkiye’ye tatile geliyor. Hem Türkiye’den belirli konularda bilgi-birikim almak hem de Türk markalarının gelişen İran pazarında daha aktif rol almasını sağlamak için böyle bir iş birliğinin şart olduğuna inanıyor.
İlk Proje Kasım 2016’da Başladı
Anlaşmanın ilk meyveleri kasım 2016’da toplanmaya başlandı. İran pazarına girmek isteyen Avustralyalı bir içecek markası ve markaya bağlı kafeler için Goodjob, marka danışmanlığı hizmeti verecek. Goodjob’ın 2014 yılında yarattığı ve 50 şubeye ulaşan Alaçatı Muhallebicisi markası, bu proje için önemli bir örnek teşkil ediyor. Zira İran’da hali hazırda şubeleşebilmiş çok az restoran ve kafe markası yer alıyor. Bunların da şube sayısı iki elin parmaklarını geçmiyor.
Bunun yanında ilk etapta Turquality’ye akredite şirketlerin İran’da daha aktif pazarlama faaliyetleri yapabilmeleri için Goodjob aracılığıyla projeler başlatılması planlanıyor. İlk proje Goodjob’ın bir kaç yıldır marka danışmanlığını yürüttüğü Uğur Soğutma ve İnoksan markaları için başlatılacak. Sonrasında ise yeni yaratılan Warmhaus kombi markası için İran pazarına yönelik stratejiler geliştirilecek.