
Black Friday’in Z raporu: Bu yıl en çok hangi ürünlerde indirim yapıldı?
E-ticaret ve perakende analitiği şirketi BrandZone yapay zeka destekli analitik altyapısıyla Kasım ayının gerçek fiyat, kampanya ve tüketici davranışı haritasını yayınladı. Şirket, online pazaryerlerinde 82 kategori ve 200 binden fazla ürün, perakende tarafında ise 81 ilde yapılan saha ziyaretleri ve binlerce insert taramasıyla 19.000’den fazla market ürünü üzerinden fiyat, promosyon ve tüketici davranışı görünümünü çıkardı.
BrandZone, yapay zeka destekli metin sınıflandırma ve duygu analizi modeliyle elektronik kategorisindeki 7 bin ürünün kullanıcı yorumları incelendi. Analizde, pozitif yorumların yüzde 20’sinin fiyat/performans odağında olduğu tespit edildi. Eylül-Ekim döneminde aynı oranın yüzde 10 seviyesinde gerçekleşmesi, Kasım kampanyaları döneminde fiyat avantajının tüketici memnuniyetindeki etkisini ortaya koydu. Veriler, söz konusu dönemde kullanıcı davranışlarında “gerçek indirim” ve “değer” vurgusunun belirgin şekilde öne çıktığını gösterdi.
Kara Cuma’a et ürünlerine de geldi
Rapora göre Kasım ayında market raflarında en çok et, şarküteri ve sebzede indirim yaşandı. Ette yüzde 36’ya varan gerileme, temel gıda fiyatları içinde en yüksek indirim olarak kaydedildi. Ekim ayında ortalama 310 TL olan et ürünleri, Kasım’da 199 TL’ye kadar geriledi. Bu, 110 TL’den fazla bir düşüş anlamına geliyor. Bu tabloyu sırasıyla şarküteri ürünlerinde yüzde 29, sebze grubunda yüzde 28, makarnada yüzde 23, konserve ve kahvede yüzde 17 oranındaki indirimler izledi. Kişisel bakım tarafında da belirgin bir hareketlilik yaşandı; deodorant ve erkek tıraş bakım ürünleri yüzde 16, ağız bakım ürünleri yüzde 10 düzeyinde geriledi.
E-Ticaret platformlarında kasımdaki online fiyat değişimlerine göre, en fazla indirim sunulan kategoriler Banyo Yapı & Hırdavat ve Ev Dekorasyon oldu. Her iki segmentte fiyatlar yüzde 23 oranında geriledi. Bu kategorileri Mobilya ile Bahçe & Elektrikli El Aletleri izledi; her iki grupta indirim oranı yüzde 17 seviyesinde gerçekleşti. Elektronik tarafta ise cep telefonlarında yüzde 9’luk gerileme, yüksek sepet değerli ürünler açısından tüketicinin en fazla avantaj sağladığı alanlardan biri olarak öne çıktı. Cep telefonu kategorisi Kasım boyunca en yoğun kampanya uygulanan, gün içinde en sık fiyatı güncellenen ve talep artışına en hızlı yanıt veren segmentlerden biri oldu. Kişisel bakım ve kozmetik tarafında da aşağı yönlü bir hareket izlendi; elektrikli kişisel bakım ürünleri yüzde 6, saç bakım ürünleri yüzde 5, makyaj kategorisi ise yüzde 5 geriledi.
• Banyo Yapı & Hırdavat: –23%
• Ev Dekorasyon: –23%
• Mobilya: –17%
• Bahçe & Elektrikli El Aletleri: –17%
• Hobi Ürünleri: –16%
• Oyuncak: –15%
• Telefon Aksesuarları: –12%
• Ev Tekstili: –10%
• Yatak Odası Mobilyaları: –10%
• Cep Telefonları: –9%
• Elektrikli kişisel bakım: –%6
• Saç bakım: –%5
• Makyaj: –%5
İnsert promosyonları
Kampanyalı fiyatlar raflara yansıdı: Kasım’da birçok kategoride fiyatlar aşağı yönlü seyretti
BrandZone, Türkiye’nin 81 ilinde gerçekleştirdiği mağaza ziyaretleri ve binlerce insert taramasıyla 19.000’den fazla market ürününün Kasım fiyat hareketlerini analiz etti. Insert verileri yapay zekâ ile işlenerek promosyon yoğunluğu ve kategori bazlı kampanya sıklığı çıkarıldı.
A) Market Fiyat Görünümü-Fiyat Düşüşü Tablosu (Ekim–Kasım 2025)
| Kategori | Ekim 2025 (TL) | Kasım 2025 (TL) | Fark (TL) | Değişim (%) |
| Et Ürünleri | 310,46 | 199,76 | -110,69 | –%36 |
| Şarküteri | 87,62 | 61,90 | -25,72 | –%29 |
| Sebze | 79,95 | 57,34 | -22,61 | –%28 |
| Makarna | 34,15 | 26,17 | -7,98 | –%23 |
| Konserve | 155,09 | 128,15 | -26,94 | –%17 |
| Kahve | 144,27 | 119,30 | -24,97 | –%17 |
| Deodorant | 154,71 | 129,20 | -25,51 | –%16 |
| Erkek Tıraş Bakım | 229,12 | 192,97 | -36,16 | –%16 |
| Salça | 111,44 | 95,32 | -16,11 | –%14 |
| Yumurta | 128,63 | 112,12 | -16,51 | –%13 |
| Çikolata & Gofret | 72,34 | 64,00 | -8,34 | –%12 |
| Unlu Mamul | 76,24 | 67,77 | -8,48 | –%11 |
| Ev Temizleyicileri | 131,34 | 117,02 | -14,32 | –%11 |
| Ağız Bakım Ürünleri | 358,11 | 320,77 | -37,34 | –%10 |
En çok kampanya gıdada, en büyük artış kişisel bakımda
Kasım ayı, market ve perakende kanalında yalnızca fiyat gerilemelerinin değil, aynı zamanda promosyon ve kampanya yoğunluğunun da en belirgin şekilde arttığı dönem oldu. BrandZone’un 81 ilde yaptığı insert taramaları ve yapay zeka destekli analizlerine göre özellikle gıda, kişisel bakım ve temizlik ürünlerinde kampanya hacmi geçen aya göre çarpıcı biçimde yükseldi. Bu kategoriler içinde kişisel bakım, hem fiyat avantajı hem promosyon sıklığındaki artışla Kasım’ın en öne çıkan segmenti haline geldi.
1) Gıda & İçecek Promosyon Artışları
• Makarna: +112%
• Yumurta: +110%
• Tatlı: +98%
• Yoğurt: +92%
• Çikolata & Gofret: +77%
• Kahve: +73%
• Şeker: +61%
• Gazsız İçecek: +50%
2) Kişisel Bakım & Hijyen Promosyon Artışları
• Cilt Bakım: +87%
• Kadın Tıraş Bakım: +86%
• Kişisel Temizlik: +64%
• Kolonya: +63%
• Erkek Tıraş Bakım: +62%
3) Ev Temizlik Ürünleri Promosyon Artışları
• Çamaşır Suyu: +65%
• Çamaşır Deterjanları: +53%
• Kireç Çözücü: +51%
