Z kuşağını sosyal medyada yakalamak için kaç saniyeniz var?
İnternetin ve teknolojinin içine doğan, fiziksel ve online dünyaları arasında neredeyse sınır olmayan, sosyal medyasız bir hayatı bilmeyen, diğer kuşaklara göre anormal olan birçok kavramı normal karşılayan, bugüne kadar hiçbir kuşakta görülmemiş çeşitliliğe ve keşfetmekle bitmeyen özelliklere sahip, duyarlılıkta ve aktivistlikte lider Z kuşağı…
Bugün siyasetçilerden pazarlama evrenine dek herkesin gündeminde ve davranışları, alışkanlıkları adım adım takip ediliyor Z kuşağının. Her beş gençten biri, sosyal medyadan vazgeçmeleri için 1 milyon dolardan fazla para teklif edilmesi gerektiğini söylediğini göz önünde bulundurduğumuzda ise kuşağın sosyal medyayla olan ilişkisi açıkça gözüküyor… Gelin Boğaziçi Üniversitesi Social Lab Genel Kurulu Üyesi Sanem Turan Yıldız ve ekibinin gerçekleştirdiği “Z Kuşağının Sosyal Medya Kimliği” çalışması ile onlara daha yakından bakalım…
Sosyal medyada onları yakalamanız için sadece 8 saniyeniz var!
Sanem Turan Yıldız: “Z kuşağına kadar pazarlama dünyasında saniyeler hiç bu kadar değerli olmamıştı. Bu kuşakla iletişimdeki en büyük güç görsel dünya olsa da onların filtresinden geçmek için markaların sadece 8 saniyeleri var. Hatta video yüklenmesini beklemek için bile sabırları yok, 1 saniye içinde vazgeçebilirler ve 5 saniye içinde o videodan çıkabilirler. Bu da demek oluyor ki; marka tercihleri henüz kesinleşmeyen, ekonominin ve dijitalin süper gücü olan Z kuşağının yaşam boyu değerini yakalayabilmek için markaların bu kuşağın davranış kodlarını iyi analiz etmesi gerekiyor.”
- Z kuşağının yüzde 66’sı markalarla sosyal medya aracılığı ile etkileşime geçtiğini ve yüzde 78’si de yeni markaları sosyal medyadan keşfettiğini belirtiyor.
- Z kuşağının listesine girebilmek için markalar sadece saniyelerle değil aynı zamanda dikkat çekici, özgün, kaliteli, yaratıcı içerikler üretebilmek için de yarışıyorlar. Çünkü bu kuşağın yüzde 82’si markaların eğlenceli ve mutluluk dolu videolar yapması gerektiğini düşünürken aynı zamanda videoların bilgilendirici olmasını istiyor.
- Ayrıca, Z kuşağının yüzde 22’si sosyal medyada takip ettiği bir markayı bir sonraki ay takipten çıkabiliyor. İşte bu nedenlerden ötürü, bu kuşağın beğenisini kazanmak için “Infotainment” stratejisini kullanmak artık markalar için zorunlu hale geldi. Bu nedir diye sorarsanız, bilgi-eğlence kavramlarının bir araya getirilmesi demek. Eğlenceli, eşitlikçi, yenilikçi, çevreye ve doğaya duyarlı Z kuşağı en çok bilgilendirirken eğlendiren, eğlendirirken düşündüren içeriklerle etkileşime giriyor.
- Z kuşağı her şeyin mükemmel olması gerekmediğine karar veren, ham ve gerçek içeriği normal kucaklayan ilk kuşaktır. Çünkü Z kuşağı insani bağ ve topluluk yaratma arzusu ile duygusal olarak daha bilinçli, şeffaflığa ve doğallığa daha fazla önem veriyor. Örneğin, subliminal mükemmelliğin azalmasından dolayı gençler arasında canlı videonun popüler olduğunu söyleyebiliriz.
Z Kuşağının sosyal medyası
“Her beş gençten biri, sosyal medyadan vazgeçmeleri için 1 milyon dolardan fazla para teklif edilmesi gerektiğini söylüyor”
- Z kuşağı diğer tüm kuşaklara oranla sosyal medyada daha fazla vakit geçiriyor. Kadınlar 3 saat 14 saniye, erkekler 2 saat 39 saniyesini sosyal medyada geçiriyor.
- Tüm dünyadaki Z kuşağının yüzde 66’sı için sosyal medya hayatlarının vazgeçilmez bir parçası; yüzde 65’i geçtiğimiz yıla göre daha fazla sosyal medyayı kullandığını söylüyor ve yüzde 45’i de önümüzdeki yıllarda sosyal medya kullanımının artacağını öngörüyor.
- Z kuşağı için “video”, dünyaya açılan kapının anahtarı diyebiliriz. Z kuşağı, Y kuşağına göre 2 kat daha fazla akıllı telefonlarından video içerik izliyor. Z kuşağının yüzde 43’ü son trendleri video aracılığı ile keşfediyor, yüzde 44’ü günü geçirmelerine yardımcı olmak için video kullanıyor, yüzde 25’i ise sosyal, kültürel ve etik hareketleri yansıtan video içerikler bekliyor.
- Globalin geneline bakıldığında en çok kullanılan platformlar sırası ile FB, Youtube, Whatsapp, IG, WeChat, TikTok, Snapchat; sosyal medya mobil uygulamalarında en çok vakit geçirilen açık ara farkla Youtube (aylık 23 saat ortalama), FB, Whatsapp, IG ve Tiktok.
- Z kuşağının yüzde 82’si IG ve Youtube’u favori sosyal medya platformu olarak görürken; yüzde 56’sı markaları IG’de ve yüzde 38’i de Youtube’da daha fazla görmek istiyor.
- Sosyal medyada kendi ilgi alanları ile ilgili ünlülerin hayatlarını takip etmeyi ve onlarla etkileşime girmeyi oldukça önemsiyor. Bu kuşağın yüzde 76’sı sosyal medyada en az bir Influencer’ı takip ediyor ve yüzde 45’i 10 Influencer’dan fazlasını takip ediyor.
- Z kuşağının ilgi ve aktivite listesinin eğlence odaklı olduğu gözlemleniyor. Yüzde 69’u müzik, yüzde 61’i film/sinema, yüzde 58’i yiyecek-içecek, yüzde 54’ü oyun, yüzde 53’ü teknoloji ile ilgileniyor. Z kuşağının yüzde 94’ü herhangi bir cihazdan oyun oynuyor. Z kuşağı, direkt oyun sektörünün içine doğduğu için oyun alanında en aktif kuşak olduğunu söyleyebiliriz.
2022 Sosyal medya Trendlerinde Z Kuşağının Etkisi
- Hootsuite Social Trends 2022 yılı raporuna göre geçtiğimiz yıla kıyasla açık ara farkla en büyük yatırımın Instagram’a yapıldığını (yüzde 48); daha sonra Facebook (yüzde 47), Youtube (yüzde 44) ve Linkedin’in (yüzde 42) geldiğini takip ettiğini görüyoruz.
- Hatta bu yıl birinciliği yine Instagram elinde tutacak; ancak TikTok, Pinterest ve Snapchat’e olan yatırımların ilginç bir şekilde neredeyse iki kat artması planlanıyor.
- Kantar’ın yaptığı bir araştırmaya göre tüketiciler TikTok’taki reklamların diğer platformlara göre daha eğlenceli ve ilham verici olduğunu söylüyorlar.
- Nielsen’in araştırmasına göre ise Snapchat reklamları TV reklamlarına kıyasla daha çok erişim aldı ve bilinirlikten satın alma eğilimine kadar olan süreçte ciddi bir liderlik yaptı.
- Pinterest reklamları ise diğer platformlara kıyasla yatırım miktarına karşılık yüksek bir dönüş aldı ve dönüşüm oranlarının maliyetleri daha düşük kaldı.
- Özetle, markaların algıladığı efektifliğin geçtiğimiz yıla kıyasla TikTok’ta yüzde 700, Pinterest’te yüzde 140, Snapchat’te ise yüzde 1400 arttığını hatta uçtuğunu gösteriyor.
Markalar, bu yıl itibari ile sosyal medyanın modern online alışverişin kalbi olacağını planlıyor ve neredeyse yarısından fazlası tüketicileri sosyal dinlemenin marka değerini arttıracağına inanıyor. Bu planlamaların oluşmasını sağlayan en önemli etken, sosyal medyanın oyun kurucusu Z kuşağının sosyal medyasında yaşanan değişimler ve yenilikler olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.