3 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar
    • Konkur
    • Araştırma
    • Atamalar
    • Dijital
    • Kreatif
    • KSS
    • Medya
    • Pazarlama
    • Sosyal Medya
    • Trend
    • Haberler
    • New Step
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
yerli dizilerde cinsiyet klişeleri
Haberler

Yerli diziler cinsiyet klişelerinden kurtulamıyor

Marketing Türkiye
26 Temmuz 2021
3 dk okuma

Cinsiyet rolleri söz konusu olduğunda yerli diziler bir süredir eleştirilerin hedefinde yer alıyor. Bu noktada güncel veriler de yerli dizilerin cinsiyetler hakkında kalıplaşmış yanlış yargılara yani cinsiyetçiliğe yer verdiğine işaret ediyor. TÜSİAD tarafından paylaşılan verilere göre, yerli dizilerde kadınlar genelde duygusal, narin ev kadınları olarak sergilenirken erkekler; güçlü, şiddete eğilimli iş adamları olarak karşımıza çıkıyor. İşte raporda yer alan diğer detaylar…

TÜSİAD tarafından paylaşılan veriler, Türk dizilerinde kadınlar ve erkekler arasında ciddi farklar olduğunu ortaya koyuyor. Karakter özelliklerinden kariyere kadar pek çok unsurun incelendiği verilerde kadınlar zayıf varlıklar olarak gösterilirken erkekler şiddete eğilimli saldırgan varlıklar olarak gösteriliyor.

Yalnızca Türkiye değil, birden fazla ülkede geniş bir kitleye ulaşan yerli diziler, akademik araştırmalara göre birçok sahnesinde kadına yönelik şiddeti normalleştiriyor.

TÜSİAD’ın 2018 yılında yayınladığı ve 1-31 Mayıs 2017 tarihlerinde, 6 ulusal kanalda yayınlanan 12 diziyi incelediği Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği araştırması, yüksek reytinge sahip dizilerde kadınların ekranda görünürlük oranının yüzde 46 iken, erkeklerde yüzde 54 olduğunu gösteriyor.

Ayrıca, yerli dizilerde ön plana çıkan erkek karakterler ağırlıklı olarak yönetici, zengin ve bağımsız bir profil çiziyor. Kadınlar ise daha ziyade kontrol edilen, entrikacı, hayalperest davranış özellikleri sergiliyor.

yerli diziler

Bu dizilerde kadınlar “uysal/çekingen” ve “duygusal” sıfatlarıyla, erkek karakterler ise “kaba”, “agresif” ve “komik” sıfatlarıyla ön plana çıkıyor.

Kadın evinde otursun, erkek eve ekmek getirsin

Veriler açıkça, sonradan atfedilen geleneksel cinsiyet rollerinin dizilerde ciddi bir ağırlık gösterdiğini ortaya koyuyor. Küresel çapta dizi ve film sektörü bunu aşmaya ve değiştirmeye çalışıyor olsa da henüz yerli diziler cinsiyet eşitliği söz konusu olduğunda sınıfta kalıyor. Dizilerdeki kadın ve erkek bireyler, sanki birbirlerinden ayrı iki “tür”müş gibi lanse ediliyor.

Bu bağlamda, kadınların yüzde 92’si ev işleriyle meşgul görünürken, iş sahibi karakterlerin yüzde 75’ini erkekler oluşturuyor. Ayrıca, TÜSİAD’ın inceleme kapsamındaki televizyon dizilerinde kadını “varlıklı ve çalışmayan” rolünde görme oranı yüzde 68 iken, erkek karakterleri “patron ya da yönetici” rolünde görme oranı yüzde 89.

Yerli diziler cinsiyet klişelerinden kurtulamıyor

Tahmin edileceği üzere, yerli dizilerde kadın karakterleri daha sıklıkla evde ve iç mekanlarda görüyoruz. Erkek karakterler ise iş ile ilgili ortamlarda ve dış mekanlarda daha fazla zaman geçiriyor. Kadınların sahnelerinin çoğu özel mekanlarda geçiyor. Yerli dizilerde iç mekanda görülen kadın karakterlerin oranı yüzde 71 iken çalışan kadını iş başında gördüğümüz sahnelerin oranı sadece yüzde 20.

Geleneksel cinsiyet rollerine fazla yer veriliyor

Araştırmada dikkat çekici, ancak bu noktada tahmin edilebilir bir diğer sonuç ise yerli dizilerde ağlayan karakterlerin yüzde 73’ünün kadın olması. Üzücü bir şekilde, bolca şiddet, taciz ve tehdit sahneleri içeren bu dizilerde de erkekler bu gibi saldırgan tutumlara yatkın varlıklar olarak gösteriliyor. Nitekim, “şiddet/tehdit” içeren sahneler yüzde 72 oranında erkeklere veriliyor.

Erkeğin karşısında, ona kıyasla daha duygusal kabul edilen kadınlar, bu yanlarıyla duygusallık içeren sahnelerin yüzde 80’inde ön plana çıkıyor; işle ilgili sahnelerin odağındaki karakterlerin yüzde 82’sinde erkekler yer alıyor. Bununla birlikte, kadınlara verilen en yaygın rol ise annelik oluyor. Hatta zaman zaman, kadının bir anne ve eş olmaktan başka bir görevi yokmuş gibi yansıtan yerli dizilerde ebeveyn rollerinin yüzde 79’u kadınlara ait.

Yerli diziler cinsiyet klişelerinden kurtulamıyor

Bu sonuçları, yalnızca dizi diyerek geçmemek lazım. Nitekim, toplumun azımsanamayacak bir kısmı, dizilerde yansıtılan sahnelerin gerçeklikle uyumlu olduğunu savunuyor. İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dr. Öğr. Üyesi Aylin Dağsalgüler ve İNGEV ortaklığı ile yapılan ve 2020’de yayınlanan Toplumsal Cinsiyet ve Medya raporu, televizyon ekranında gösterilen kadına karşı şiddetin gerçek hayatı yansıttığını düşünenlerin oranının yüzde 61 olduğunu gösteriyor. Araştırma kapsamındaki kadınların yüzde 68’i bu görüşe destek çıkıyor.

“Medya centilmen, sosyal medya ise maço çıktı!” haberini okumak için tıklayın!

Kaynak: Doğruluk Payı

cinsiyet rolleri featured yerli dizi
1 İnsanlar tüketici olarak görülmekten bıktı: Markalarla gerçek bir ilişki kurmak istiyorlar
İnsanlar “tüketici” olarak görülmekten bıktı: Markalarla gerçek bir ilişki kurmak istiyorlar
2 ​PERYÖN İnsana Değer Ödülleri 2022 başvuruları devam ediyor!
​PERYÖN İnsana Değer Ödülleri 2022 başvuruları devam ediyor!
3 mısır
Mısır’ın modada favorisi LC Waikiki oldu
4 Türkiye’nin ilk metaverse ajansı “ME”den bir ilk daha: TRT METAVERSE
Türkiye’nin ilk metaverse ajansı “ME”den bir ilk daha: TRT METAVERSE
5 Lüks giyim pazarı Meta Avatars Store'da büyüyor!
Lüks giyim pazarı Meta Avatars Store’da büyüyor!
Güncel Haberler
anahtar kelime
Anahtar kelimelerin trendi değişiyor
Pazarlamanın bölgesel liderleri
Pazarlamanın bölgesel liderleri
tiktok
TikTok’tan yeni rapor: ABD’de kural ihlal eden video sayısı 2 milyon arttı
Türkiye'nin tasarruf markaları
Türkiye’nin tasarruf markaları
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Dünyanın ilk holografik nft defilesi
Haberler
Dünyanın ilk holografik NFT defilesi gerçekleşti
Gizem Yıldız
26 Mayıs 2022
Yeni nesil CMO'lar - 3: Realist İtibarcılar
Haberler
Yeni nesil CMO’lar – 3: Realist İtibarcılar
Nafizcan Önder
21 Mayıs 2022
Nisan ayının dijital şampiyonları belli oldu!
Haberler
Nisan ayının dijital şampiyonları belli oldu!
Nafizcan Önder
19 Mayıs 2022
Sektör paydaşları ETİD ve Google iş birliğiyle düzenlenen E-Ticaret Zirvesi’nde buluştu
Haberler
Sektör paydaşları ETİD ve Google iş birliğiyle düzenlenen E-Ticaret Zirvesi’nde buluştu
Nafizcan Önder
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar

Ortaklar Caddesi Murat Apartmanı No: 29/A
Mecidiyeköy, Şişli/İSTANBUL

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar
    • Konkur
    • Araştırma
    • Atamalar
    • Dijital
    • Kreatif
    • KSS
    • Medya
    • Pazarlama
    • Sosyal Medya
    • Trend
    • Haberler
    • New Step
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.