
Türk girişimciler reklamın şifresini çözdü!
Reklam analiz platformu Alladsof ve KONDA Araştırma iş birliği ile geliştirilen Alladsof Reactions teknolojisi sayesinde Türkiye’de yaşayan farklı hedef kitlelerin hangi ortak özelliklere sahip reklamları beğenip beğenmeyeceği öngörülebiliyor.
1 milyon sterlin yatırım ile 5 yıllık bir süre içinde geliştirilen Alladsof teknolojisi, 200 bin boyutlu bir uzayda televizyon reklamlarını atomik parçalarına ayırarak analiz ediyor. Bu sayede ortak kümeler altında reklamları birbiriyle benzeştirerek ayrışma noktalarını tespit edebiliyor. Bu veri kümeleri KONDA Araştırma’nın Türkiye temsili bir örneklemle gerçekleştirdiği Türkiye Reklam Algıları Araştırması ile birleştiğinde farklı demografi ve yaşam tarzına sahip insanların hangi tip reklamları beğendiği ortaya çıkıyor.
Markaların ajanslarına reklam siparişi verirken ve gelen fikirleri değerlendirirken faydalanabileceği bu teknoloji sayesinde bir reklamın farklı hedef kitleler üzerindeki etkisi henüz senaryo aşamasındayken tespit edilebiliyor. Bu durum reklam etkisini ölçmek için maliyetleri asgari seviyeye indirirken, yayınlanacak reklamın etkisini maksimize ediyor.
3 Mayıs 2024 Cuma günü Soho House Istanbul’da Türkiye’nin en büyük reklam verenlerinin katılımıyla gerçekleşen ve Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen, Reklam Verenler Derneği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ayşen Akalın, Havas Istanbul Genel Müdürü Dr. Cüneyt Devrim ve Prof. Dr. Gresi Sanje’nin konuşmacı olarak yer aldığı Türkiye Reklam Algıları Zirvesi’nde Alladsof Kurucusu Nuri Gülver ve Konda Araştırma Genel Müdürü Aydın Erdem reklam sektörünü yakından ilgilendirilen verileri sektör profesyonelleri ile paylaştı.
Türkiye’de ilk kez açıklanan Reklam Beğeni Skoru 3.43 ile ortalamanın üzerinde konumlanırken, reklamın diğer reklamlardan farklılaşmasını ölçen Reklam Özgünlük Skoru 2.56 ile ortalamanın altında kaldı.
İzlenen her 5 reklamdan 3’ü için “Tepki Vermedim” reaksiyonu seçilirken, izleyiciler reklamların yüzde 25’ini “Sıradan” olarak tanımladı.

30 saniyeden uzun reklamlar tüm hedef kitleler tarafından daha kolay anlaşılırken, “Heyecanlandım” reaksiyonuna sahip reklamlar beğeni, anlaşılırlık, hatırlanma, farklılaşma dahil tüm kriterlerde en yüksek puanı aldı.

İçinde “Ünlü Şarkı” bulunan reklamlar izleyicilerde “Duygulandım” reaksiyonunu tetiklerken; içinde “Jingle” bulunan reklamların “Heyecanlandım” reaksiyonunu en yüksek oranda etkilediği ortaya çıktı.
“Ev Hanımı” ve “Öğrenci” hedef kitle gruplarının Reklam Hatırlama Skoru tüm kitlelerin üzerinde çıkarken, “Emekli” ve “İşsiz” kitlelerinin Reklam Hatırlama Skoru en düşük seviyede kaydedildi. Türkiye’de yayınlanan reklamların yüzde 51’ini temsil eden Sarı ve Turuncu reklam kümeleri tüm kriter ve tüm hedef kitlelerde en düşük skorları alırken beğeni kriterinde Kırmızı küme, satın almaya olan etki kriterinde ise Mavi küme ilk sırada yer aldı.

Dini Muhafazakar kitle, içinde “korku” temalı bir içgörü barındıran reklamları daha fazla beğenirken, Modern ve Geleneksel Muhafazakar kitle içinde “daha fazla” içgörüsü olan reklamları diğer kitlelere oranla daha fazla beğendi.

Beyaz Yakalılar “değer iletişimi” yapılan reklamları diğer kitlelere oranla daha fazla beğenirken, bu tip reklamların bu kitlede satın alma kararını da diğer kitlelere göre daha fazla etkilediği görüldü. Cumhuriyet Halk Partisi seçmeni izlediği reklamlara Ak Parti seçmenine oranla daha yüksek puan verme eğilimi gösterirken, dini muhafazakar hayat tarzına sahip kitle reklamların satın alma kararını en az etkilediği hedef kitle oldu.

İçinde “Çocuk” oyuncu olan reklamlar diğer oyuncu türlerine oranla daha fazla beğenilirken, içinde “Tarihi Figür” bulunduran reklamların hatırlama skorunun daha yüksek olduğu görüldü.
Ünlü seçiminin reklam beğenisine olan etkisi incelendiğinde reklamda “Ulusal Figür” ve “Sporcu Figür” kullanımının “Aktör” ve “Aktris” mesleklerini geride bırakarak reklam beğenisini daha fazla etkilediği görüldü.
Alladsof Kurucusu Nuri Gülver’in verdiği ilk bilgilere göre Alladsof teknolojisi şu anda tüm reklam verenler tarafından yoğun bir ilgiyle takip ediliyor. Mayıs ayında programa sadece 10 markanın kabul edileceğini ve Mayıs ayı kontenjanının lansman günü dolduğunu açıklayan Gülver; Alladsof teknolojisini elektriğin cadına benzeterek markalarda bu teknoloji için gerekli alt yapının kurulmasının her şeyden önemli olduğunun altını çiziyor.
Haziran ayında 20 marka daha kabul edeceğini açıklayan Alladsof başvuruları alladsof.com/apply adresi üzerinden yapılabiliyor.
KONDA Alladsof ile pazarlama iletişimcilerinin işi hem kolay hem zor olacak…