Teknoloji tüketiciden işletmelere doğru el değiştiriyor
Deloitte’un yeni raporuna göre, 2015 yılında akıllı telefonlarını yenileyenlerin sayısı 1 milyarı aşacak. Mağazalarda akıllı telefonları ile ödeme yapanlar artacak. Basılı kitap satışları e-kitap satışlarından beş kat fazla olacak. Giyilebilir teknoloji, 3D baskı çözümleri, nesnelerin interneti (IoT) gibi teknolojiler tüketicilerden ziyade işletmelerden talep görecek.
Denetim, vergi, yönetim danışmanlığı, kurumsal finansman ve kurumsal risk alanlarında hizmet veren Deloitte, “14. Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon (TMT) Öngörüleri” raporunu yayımladı. Rapor, akıllı telefon kullanımı, mobil ödemeler, nesnelerin interneti, 3D cihazlar, insansız hava araçları ve nano uydular gibi çok geniş bir yelpazede ilginç detaylar sunuyor. Deloitte Türkiye TMT Endüstri Lideri Tolga Yaveroğlu raporla ilgili olarak “Akıllı telefonlar henüz ‘cüzdan’ statüsüne erişmediler ancak 2015 yılının bir kırılma noktası olacağını öngörüyoruz. Bu yıl, dünyadaki akıllı telefonların yüzde 10’u ayda en az bir kez mağazalarda ödeme yapma amacıyla kullanılacak” dedi.
Raporda, daha öncesinde tüketiciye sunulan akıllı gözlükler ya da büyük ekranlı telefonlar gibi yeni teknolojilerin 2015 yılından itibaren öncelikle iş dünyasına sunulacağı belirtiliyor. Buna göre giyilebilir teknoloji, 3D baskı çözümleri, insansız hava araçları gibi teknolojiler tüketicilerden önce işletmelerden talep görecek. Ayrıca 1 milyar internete bağlanabilen cihazın yüzde 60’ından fazlasının yine işletmeler tarafından satın alınacağı veya kullanılacağı da raporda yer alıyor. Raporda nesnelerin interneti akımı kapsamında birbirine bağlanabilen cihazların değerinin 10 milyar dolar olacağı ve cihazlarla gerçekleştirilen işlem değerinin de 70 milyar dolar civarında olacağı ifade ediliyor.
Raporda dikkat çeken bir diğer bulgu ise 2015 yılında dünya genelinde yaklaşık 1,6 milyar değerinde, 220 bin adet 3D yazıcı satılacağı yönünde. 3D yazıcılarının toplam gelirinin yüzde 80’inin tüketicilerden ziyade işletmelerden gelmesi bekleniyor. 2015 yılında Avrupa’da, internetten satın alınan ürünlerin teslim alınabildiği mağaza ya da lokasyon sayısının yarım milyona ulaşacağının belirtildiği raporda ayrıca 2015’in sonunda 500’den fazla nano uydunun (10 kg’ın altındaki uydular), yörüngede olacağı da ifade ediliyor .
Raporun medya bölümünde ortaya çıkan bulgular şöyle:
· Videonun yükselişi televizyonu yerinden etmeyecek: Kısa online-video kliplerin ve 20 dakikadan daha kısa programların izlenme oranı, tüm yıl boyunca izlenen videoların yüzde 3’ünden daha az olması bekleniyor. Kısa online içeriklerin, uzun geleneksel televizyon programlarının yerini alması, izlenme oranları ve elde edilen gelirler açısından değerlendirildiğinde şimdilik söz konusu bulunmuyor.
· “Harcamaz” denilen Y kuşağı TMT’ye para harcıyor: Kuzey Amerikalı Y kuşağı, 2015 yılında bayrağı elinden bırakmıyor; geleneksel ve dijital içeriğe kişi başına ortalama 750 dolar harcıyor. Y kuşağı, televizyona, müziğe, bilgisayar oyunlarına, kitaplara, spora, video yüklemeye ve hatta gazetelere para harcıyor.
· Kitaplar için baskı ölmüyor : Kitapların satışından elde edilen gelir, e-kitap satış gelirinin 5 katı büyüklüğünde olacak. E-kitap, dijitalleşmenin CD, gazete ve dergi satışlarını etkilediği gibi, kitap satışlarını etkileyemiyor. 18-34 yaşları arasındaki genç nüfus, kendilerinden önceki nesil gibi kitaplara bağlı, aynı okuma oranına sahipler ve kitaplara para ödemeye hazırlar.
Raporun telekomünikasyon bölümünde ortaya çıkan bulgular ise şöyle:
· Temassız mobil ödemeler hız kazanıyor: 2015 yılının sonunda, dünya çapında mobil telefonlarla yapılan ödemeler kırılma noktasına ulaşacak. 2015, bu özelliğin kullanılabilmesi için finansal kurumlar, tüketiciler ve cihaz satıcıları tarafından ihtiyaç duyulan ön koşulların tamamen karşılanabildiği ilk yıl olacak. 2015’te, dünyadaki akıllı telefonların yüzde 10’u ayda en az bir kez mağazalarda ödeme yapma amacıyla kullanılacak. 2014 yılında bu oran, binde 5 idi.
· Akıllı telefonunu yenileyenler ilk defa 1 milyarı aşacak: 2015 yılında dünyada 1.35 milyar akıllı telefon satılacak fakat bunların 1 milyardan fazlasını, hali hazırda akıllı telefonu olan kişilerin bir üst model ile telefonlarını güncellemesi oluşturacak. Ekran, hız, hafıza, yazılım ve tasarım, akıllı telefonların daha yenileri ile değiştirilmesi için başı çeken sebepler arasında yer almaya devam edecek.
· Genişbant hızı yüzde 20 artacak: Dünya çapında genişbant internete sahip evlerin sayısı yüzde 2 artarak 725 milyona ulaşacak. Birçok ülkedeki genişbant hızı ise ortalama yüzde 20 artacak. 2015 yılında, hızlı genişbanta erişimi olanlar ile sıradan genişbant hızına sahip olanlar arasındaki fark açılmaya devam edecek. Bu fark özellikle abonelerin kesintisiz video izleme gibi yüksek hız gerektiren uygulamalarda elde ettiği farklı deneyimlerle kendini gösterecek.