Maliyetler arttı, tatil süreleri kısaldı…
Türkiye’de maliyetlerin sürekli artması turizm sektörünü de yansıyor ve tüketicinin tatil alışkanlıkları değişiyor. Avansas’ın, 700’e yakın iş yerinin katılımıyla yaptığı araştırma, maliyeti azaltmak için en sık başvurulan yöntemin tatil gün sayısını azaltmak olduğuna işaret ediyor.
Araştırma sonuçlarına göre, artan maliyetlerle birlikte çalışanların yüzde 36’sı yıllık bütçelerinin yüzde 6 ila 10’unu tatil için ayırıyor. Çalışanların tatil maliyetlerindeki artışın tatil planları üzerindeki etkisi incelendiğinde, en yaygın yöntemin tatil gün sayısını azaltmak olduğu görülüyor. Ayrıca planlanan tatil sıklığını azaltmak ve konaklama yerini değiştirmek gibi diğer uygulamaların da çalışanlar tarafından tercih edildiği kaydediliyor. Geçtiğimiz yıl yapılan araştırmada çalışanlar, yaklaşık olarak 8 gün tatil yapacaklarını belirtirken, bu yıl araştırmaya katılanların büyük bir kısmı yaz tatili için 5-6 günlük süre ayırdığını paylaşıyor. Ayrıca araştırmaya göre çalışanların yüzde 36’sı ise tatil planları için yıllık gelirinin yüzde 10’una yakın bir bölümünü ayırdığını ifade ediyor.
Çalışanlar Kurban Bayramı tatilini bekliyor
Çalışanlar yaklaşan Kurban Bayramı tatilini heyecanla bekliyor. Tatil süresinin 9 gün olmasıyla birlikte çalışanların büyük bir kısmı bu fırsatı değerlendirmeyi düşünüyor. Araştırma sonuçlarına göre her 100 çalışandan 32’si Kurban Bayramı’nda tatile çıkmayı planlıyor. Öte yandan çalışanların tatil günü sayısı azalsa da tatil rotasında değişim olmuyor. Her yıl olduğu gibi bu yıl da tatil planlarında en çok tercih edilen lokasyonlar Antalya ve Muğla olurken bu illeri İzmir, Balıkesir, Aydın ve Çanakkale takip ediyor.
100 çalışandan 64’ü otel tercih ediyor
Çalışanların tatil konaklama seçeneklerinde “otel” ilk sırada yer almaya devam ediyor. Bununla birlikte son yıllarda gözde tatil seçenekleri arasında yer alan kamp seçeneği de çalışanların tercihleri arasındaki yükselişini sürdürüyor. Araştırmaya katılan çalışanların yaklaşık yüzde 12’si yaz tatilini kampta geçireceğini ifade ederken, her dört çalışandan biri ise aile/arkadaş evinde tatil yapacağını belirtiyor. Artan maliyetler nedeniyle tasarruf etmek isteyen çalışanlar, bu yıl her zamankinden daha erken davranıyor.
Önceki yıllara kıyasla farklı konaklama seçeneklerinin tercih edildiği 2023 yazı için çalışanlar tatil rezervasyonunu aylar öncesinden yapılıyor. Bu yıl yapılacak yaz tatili alışverişleri incelendiğinde ise güneş kremi her zamanki gibi en üst sırada yer alırken, şort, tişört, güneş gözlüğü, mayo, kişisel bakım ürünleri, şapka, kitap, termos ve yüzme ekipmanları ise hemen ardından geliyor.
Yurtdışında tercih Yunanistan
Araştırmada çalışanların yurt dışı tatil destinasyonu tercihinde ilk sırayı Yunanistan alıyor. “Yurt dışında hangi bölgede tatil planlıyorsunuz?” sorusuna çalışanların yüzde 34’ü Yunanistan yanıtını verirken İtalya, Almanya ve Bulgaristan, Yunanistan’ın ardından sıralanıyor. Seyahat ederken kullanılacak araç konusunda da her 10 çalışandan 8’i kendi araçları ya da yakınının araçları ile seyahat edeceklerini ifade ediyor. Çalışanların yüzde 20’ye yakın bir kısmı ise araç kiralamayı tercih ettiklerini belirtiyor.