Evlerimiz nasıl dönüşüyor?
Pandeminin yarattığı değişim fırtınasından belki de en çok, hayatı içine sığdırmaya çabaladığımız evler etkilendi. Evde geçirilen vakit uzadıkça evi değiştirip dönüştürme, yeniden dekore etme arzusu da tavan yaptı. Marketing Türkiye için Design Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Salgın Döneminde Dekorasyon Tercihleri” araştırması da bu gerçeğe işaret ediyor. Çalışmaya göre katılımcıların yüzde 81’i yakında evinin dekorasyonunu değiştirmeyi planlıyor. Yüzde 79 ile bu isteğin ana tetikleyicisi ise pandemi! Peki, bu dönemin yükselen dekorasyon trendleri neler? Türk insanı evinde neleri değiştirmek istiyor? İşte yanıtlar…
Pandemiyle birlikte evler kimileri için yeni bir ofis, kimileri için yeni bir sınıf, kimileri içinse yeni bir spor salonuna dönüştü, sosyalleşmenin merkezi haline geldi. Eve kapandık kapanmasına ancak görüntülü görüşmelerle evlerimizi öncesinden de çok insana açtık. Hâl böyle olunca işlevi değişip genişleyen evleri yeniden dekore edip günün ihtiyaçlarına yanıt verecek tasarımlara kavuşturmak da zorunluluk oldu. Peki, Türk insanı evinde neleri değiştirmek istiyor? Dekorasyon listesinin başında neler var? Evdeki değişiklikleri yaparken hangi platformlarda ilham arıyor? Dekorasyon için alışverişi nerelerden yapıyor? Daha da önemlisi ev dekorasyonunun pandemi trendleri neler? Dilerseniz soruların yanıtlarına önce Marketing Türkiye için Design Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Salgın Döneminde Dekorasyon Tercihleri” araştırması üzerinden bakalım, ardından da EDDA Architecture Kurucusu, İç Mimar Eda Tahmaz ve İglo Mimarlık Kurucu Ortağı Zafer Karoğlu’nun tespitlerine göz atalım…
10 kişiden 8’i değişiklik yapacak!
Araştırmada katılımcılara “Evinizde yapmak istediğiniz dekorasyon değişikliğini yakın zamanda hayata geçirecek misiniz?” sorusu sorulduğunda yüzde 81 gibi yüksek bir oranla evet yanıtı öne çıkıyor.
Ekonomik koşullar değişime en büyük engel
Yakın zamanda evinde dekoratif bir değişiklik gerçekleştirmeyeceğini belirten katılımcılara bu durumun nedeni sorulduğunda ise ekonomik koşullar yüzde 68 ile en çok öne çıkan gerekçe oluyor. Pandemi dönemi her ne kadar toplumun büyük bir kesiminde evde değişiklik yapma isteği uyandırmış olsa da sağlık önlemleriyle evine yabancı birinin girmesini istemediği için değişiklik yapmadığını belirtenlerin oranı yüzde 32 olarak verilere yansıyor. Başka ihtiyaçlarına öncelik verdiği için dekoratif değişimlerini ertelediğini belirten katılımcıların oranı ise yüzde 29.
Değişim isteğinin en büyük sebebi pandemi!
Araştırma kapsamında katılımcılara pandeminin evlerinde dekoratif bir değişiklik yapma istekleri üzerinde etkisi olup olmadığı sorulduğunda katılımcıların yüzde 79 gibi yüksek bir kesiminin evet yanıtını vermiş olması dikkat çekiyor.
Sosyal medya herkesi büyülüyor!
Çalışmada dekorasyon değişikliği yapmış ya da planlayan tüketiciler üzerinde, sosyal medyada dekorasyona yönelik yapılan öneri ve paylaşımların oldukça etkili olduğu görülüyor. Her 10 tüketiciden 8’i salgın döneminde evlerinde dekorasyon değişikliği yapma istekleri üzerinde sosyal medyanın etkili olduğunu ve buradaki önerilerin ilgisini çektiğini belirtiyor. Özellikle YouTube’da yer alan dekorasyon içerikli kanalların yakaladığı büyüme trendi de araştırmadan çıkan bu sonucu doğruluyor.
Yenilenme salonda başlayacak
Evde en çok değişiklik yapılması arzu edilen alanlarda ise zirvede salon (yüzde 33) ve mutfak (yüzde 22) yer alıyor. Bu iki yanıtı ise özellikle yaz aylarının sevilen, ferahlık alanları balkon/bahçe/ teras yüzde 15’lik oranla takip ediyor.
Kullanışlı olsun ama fiyatı da uygun olsun…
Tüketicilere mobilya alırken nelere önem verdikleri sorulduğunda; ilk dört sırada “kullanışlı olması, uzun ömürlü olması, fiyatkalite dengesi ve tasarım” kriterleri yer alıyor. Tüm kriterler içinde tek bir seçim yapmaları istendiğindeyse bu kez önem sıralamasında açık ara liderliği fiyat-kalite dengesinin iyi olması (yüzde 24) alıyor. Fiyat kalite dengesinin en yakın takipçileri ise yine ekonomik temellerle açıklanabilecek “ihtiyaç olması” ve “uzun ömürlü olması” (yüzde 13) oluyor.
Dekorasyonda e-ticaretin gidecek çok yolu var!
Katılımcılara ev dekorasyonlarını değiştirirken hangi kanalları kullandıkları sorulduğunda fiziksel mağazalar yüzde 25 ile son bir yıldır birçok fiziksel alternatifinin önüne geçmiş e-ticaret mağazalarını geride bıraktı. Tercihlerini her iki kanala da bakarak yapanların oranıysa yüzde 70 oldu.
Araştırmanın Metodolojisi
Salgın döneminde tüketicilerin dekorasyon tercihlerini anlamak amacıyla Marketing Türkiye adına Design Araştırma’nın 12-15 Mayıs 2021 tarihleri arasında gerçekleştirdiği “Salgın Döneminde Dekorasyon Tercihleri” araştırmasına A, B, C1 ve C2 sosyoekonomik gruplarından toplam 500 kişi katıldı.
Yeni bir ev düzeni zorunluluk hâline dönüştü
✓ Pandemi dönemi başta şaşkınlık ve panik yaratsa da yeni bir yaşam ve iş temposunu da rutinimize soktu. Gelecek tahminlerinde hep öngördüğümüz teknolojinin sağladığı mobiliteyle her yer ofis olacak ve çalışma sistemleri değişecek tezi, beklenmedik bir hızla kendini gerçekleştirdi. Geçen bir yıl içinde de sanki yıllardır böyleymişçesine çoğumuz duruma adapte oluverdik.
✓ Artık pek çok kurum da bu durumu fırsata çevirme hazırlığında. Zira özellikle global şirketler için bu değişimin iyi yönetilmesi; daha az ofis metrekare maliyeti, daha fazla genel gider tasarrufu, daha az seyahat maliyeti, filo kullanımının azaltılması gibi pek çok alanda ekonomi sağlamak anlamına geliyor. Bu fırsatı kullanabilmek için formül ise dijital altyapının güçlendirilmesine yatırım yapmak.
✓ Çoğunluk bu mecburiyetlerle evden çalışmaya başlayınca da yeni bir ev düzeni zorunluluk haline dönüştü. Bahçesi, büyük balkonu, geniş teraslı evi olmayanlar, varsa yazlıklarına, köylerine göç ettiler. Bulamayanlar karavan, mobil evler gibi alternatiflerle nefes alacak ortamları zorladılar. Hiçbir şey yapamayanlar bile ev düzenlerine müdahale ettiler. Başta çalışabilecekleri ev/ofis şartları oluşturuldu. Beraberinde mutfaklar ciddi değişimler yaşadılar. Açık alanlar, balkonlar depo alanı elde etmek için kullanılmak yerine keyifli alanlara dönüştürüldü.
✓ Pek çok mobilya markası dar alanlar için tasarlanan çok amaçlı dönüşebilen mobilyaları koleksiyonlarına eklediler. Pandeminin özellikle multifonksiyonel kullanımla ilgili her sektöre yeni bir vizyon getirdiği açık. Tüm bu gerekliliklerden doğan ihtiyaçların sindirilmesiyle yeni mimarilerin doğacağını öngörmek kahinlik değil. Hızlı üretilebilen, dönüşebilen, hatta taşınabilen modüler sistemlerden oluşan, benzer özellikte iç mimariye sahip, teknolojik altyapılı akıllı sistemlerle donatılmış mimariler yakın geleceğin standartlarını oluşturabilir.
Balkonlar depo olmaktan kurtuldu
✓ Bir seneyi aşkın bir süredir evlerimizdeyiz. Durum böyle olunca birçok alışkanlığımız da değişti. Home office çalışma düzenine geçen insanlar için evlerindeki çalışma alanları buna uygun olarak düzenlendi. Dışarıyla bağlantımızın zorunlu olarak azaldığı bu dönemde iş hayatımız kadar sosyal hayatımız da bir nevi evlere taşınmış oldu. Bununla beraber evlerimizin tek açık mekânı olan balkon ve teraslarımız daha da önem kazandı, balkonlarımız depo olmaktan kurtulup evlerimizin ayrılmaz ve önemli bir bölümü haline geldi.
✓ Evlerimizde fazlasıyla zaman geçirdiğimiz bu dönemde, doğal yaşam ve farkındalığın ön planda olmasıyla birlikte sürdürülebilir malzeme kullanımı daha da yaygınlaşmaya başladı. İç ve dış mekan mobilyalarında hasır, rattan, hazeran, bambu, doğal ahşaplar ve doğal taşlar sıkça kullanılıyor. Keskin hatlardan uzaklaşıp, organik ve akıcı formlara sahip mobilyalar kullanarak evlerimizde samimi ve farklı atmosferler oluşturmaya başladık. Doğal ahşap kaplama malzemeler, ahşap görünümlü fayanslar, mermer, terrazzo, porselen seramik ve özellikle banyo ve mutfaklarda kullanılan değişik renk ve dokudaki mozaikler öne çıkan kaplamalar arasında gösterilebilir.
✓ Pandeminin de etkisiyle; mutfakların, sadece ihtiyaçların görüleceği mekânlar yerine bütün aile bireylerinin birlikte vakit geçirebileceği mekânlar olmasına yoğunlaşıldı. Mutfak dekorasyonlarında “eskiyi yenilemek” bu yılki trendler arasında yerini aldı.
Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısını okumak için hemen TIKLAYIN!