24 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
“2028 Olimpiyatları böyle olmasın” diyorsak...
Haberler

“2028 Olimpiyatları böyle olmasın” diyorsak…

Marketing Türkiye
12 Ağustos 2024
3 dk okuma
“2028 Olimpiyatları böyle olmasın” diyorsak...
Cem Sezgin
Stratejik Yönetim Danışmanı

2024 Paris Olimpiyatları, ülke olarak damağımızda acı bir tat bıraktı. 40 sene sonra, oyunları hiçbir branşta altın madalya alamayarak ve toplam sekiz madalya ile kapattık. Genel sıralamada 64. sırada yer aldık. Oysa bir önceki 2020 Tokyo olimpiyatlarında, ikisi altın toplam 13 madalya ile 35. sırada yer almıştık. Aslında bu sonucun bir sürpriz olarak değerlendirilmesi yanıltıcı olacaktır. Zira 2004 Atina Olimpiyatları sonrası Türkiye’nin madalya sıralamasında Tokyo hariç hep 40’lı sıralarda yer aldığını görüyoruz ve bu geçmişteki olimpiyatlara kıyasla düşündürücü bir tablo. Yani karşılaştığımız tablo gümbür gümbür geliyorum diyordu…

Varsayımlar üzerinden değerlendirme yapmamalıyız

Madalya sayısının ve renginin, genel sıralamadaki konumun nüfus, GSMH, spora ayrılan bütçe gibi kıstaslar üzerinden değerlendirilmesi durumunda ise durum çok daha üzüyor. Tabii ki tek bir altın madalya bile bizi daha üst sıralara taşıyacaktı ancak neticede bu gerçekleşmedi. Dolayısıyla varsayımlar üzerinden değerlendirme yapmamalıyız. Ama yine de eğer “üç gümüş madalyamızdan biri altın olsaydı” diye soranlarımız varsa, böyle bir senaryoda İsviçre ile 48. sırayı paylaşacaktık. Sıralama önemli; çünkü spordaki başarı, bir ülkenin ve toplumun bütünsel anlamda aynası gibi. Ardında birçok faktör yattığından, aslında gayet net bir KPI. Olimpiyatlar da spordaki en önemli vitrin yani değerlendirme merkezi. Örneğin BM Gelişmişlik Endeksi’ne (HDI) göre 54. sıradan 45. sıraya yükselen bir Türkiye var. Bu gerçekten çok güzel bir gelişme ancak spora yansımamış durumda. Bazı şeyleri hızla değiştirmezsek, yakın bir vadede yansıyacak gibi de gözükmüyor.

Ekolü olduğumuz dallarda artık ismimiz anılmıyor…

Kendi alanlarında en iyiler arasında yer alan, en umut vadeden sporcularımız bile tel tel döküldüler. Güreş, halter, tekvando gibi geleneksel olarak iddialı olduğumuz branşlarda bu kez başarı sağlayamadık. Bir zamanlar domine ettiğimiz, ekol olduğumuz dallarda artık ismimiz anılmıyor. Mücadele veren, ter döken sporcular için yolun sonu madalya olmalı. Emeklerinin karşılığını almalılar. Alabildiler mi? Hayır… Çünkü dördüncü ya da yirmi dördüncü olmak madalya açısından ne yazık ki bir şey değiştirmiyor. İlk üçteki sıralama ve hangi madalyayı kazandığınız ise çok şeyi değiştiriyor. Bu oyunlarda yüzümüzü bir nebze gülümseten, kadın sporcularımızın, özellikle de boksta, başarısı oldu. Büyük tartışmaların damga vurduğu bir branşta, güzel sonuçlar aldılar.

“2028 Olimpiyatları böyle olmasın” diyorsak...

Herkes için öz eleştiri zamanı

Şimdi, herkesin şapkasını önüne koyup düşünme ve öz eleştiri yapma vakti. Ayrıca tabii ki birbirimizi de eleştirebilmeliyiz. Bakanlıktan federasyonlara, kulüplerden sporculara herkes neyi daha farklı, daha iyi yapabilirdik diye düşünmeli. Ve bu düşüncede kalmamalı, aksiyonlar alınmalı. Çözümler, uzun vadeli programlar masaya yatırılmalı. Taze bir başlangıç yapılmalı. Hatasını görebilme, istifa etme, özür dileme, özür dilesek bile bunda samimi olma gibi kavramların bizim kültürümüzde pek bir yeri yok. Ne yazık ki bu yaklaşım, gelişimin önündeki en temel engellerden biri olarak sadece sporda değil, her alanda karşımıza çıkıyor.

Yine de burada sporcularımızı biraz kayırmak istiyorum. Olimpiyatlara katılabilmek öyle kolay iş değil. Branşlarında dünyanın en iyi sporcuları ve takımları gidebiliyor. Dolayısıyla elbette ki orada ülkemizi temsil eden tüm sporcularımızın hakkını teslim etmeli, onlara saygı duymalı, veteran sporcularımıza müteşekkir olmalı, genç sporcularımızım gösterdikleri gelişimi takdir etmeliyiz. Dolayısıyla eleştiriler yapıcı olmalı ve eleştirilecek kişiler arasında belki de en son sırada sporcularımız yer almalı.  Ancak kuşkusuz, onların da çıkaracak dersleri var. Basın ve sosyal medyada bol bol “canınız sağ olsun”, her şey için teşekkürler” ve “bir daha ki sefere” mesajlarına şahit olduk. Bu güzel temenniler cesaret verici ve teselli edici. Bir sonraki olimpiyatlarda dilerim ki en çok denk geldiğimiz mesaj “tebrikler” olsun.

Başarıya aç olan halkımızın tuşlarına en iyi basma yöntemlerinden biri spordaki başarı ve kazanımları hızlı bir şekilde kullanmak. Gerek kurumlarımız, gerekse basınımız bunun gayet farkında. Yıllardır değerlendiriyorlar zaten. Öyle ki; sporcularımızın bazen sporculuk kimliklerinin önüne, reklam yıldızlığı kimlikleri geçiyor. Sonuçta bu da bir endüstri, durumu anlayışla karşılamak lazım. Peki, bunun sporculara ve başarılarını etkisi nedir? Onu artık psikologlara danışmak daha iyi olur.

Altın madalya ve Yusuf Dikeç…

“2028 Olimpiyatları böyle olmasın” diyorsak...

Ve tabii bazı diğer gerçekleri atlamamak gerekiyor: Dünyanın en iyisi olup; yasaklı madde kullanımı sebebiyle olimpiyatlardan men edilen sporcumuz var. Ne kadar gündemde yer aldı, tartışılır… NBA’de oynayan bunca başarılı oyuncumuz varken, ülkemizde basketbola bu kadar yatırım yapılmışken neden Paris’te yoktuk, tartışılır… Federasyonlarımız ne derece özerk ve liyakatli, tartışılır… Takım sporlarında kadrolar açıklanırken bile toplum olarak kulüpçülük yapmamız, sporcularımızın yaşam tarzları üzerinden ikiye bölünmemiz, tartışılır… Az ile yetinmemiz, başarıda daha fazlasını istemekteki çekingen halimiz, tartışılır… Ve hepsinden önemlisi bunları yeterince tartışmıyor olmamız, tartışılır… Geçmişte de bunları gerektiği gibi tartış(a)madık ve neticede 101 sporcu ile gittiğimiz olimpiyatlardan sıfır altın ve Yusuf Dikeç’in fenomen olan resmi ile dönüyoruz.

Kurumsallaşmada derin sulara yolculuk: Halka arz ve organizasyon yapısına etkisi

featured Insıghts
1 Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
2 TEMU Türkiye pazarında!: “1 günde teslimat” dönemi başlıyor
TEMU Türkiye pazarında!: “1 günde teslimat” dönemi başlıyor
3 Z kuşağı daha az alkol tüketiyor! Peki neden?
Z kuşağı daha az alkol tüketiyor! Peki neden?
4 Bir mesajla görsel üret: ChatGPT'nin popüler özelliği WhatsApp’ta!
Bir mesajla görsel üret: ChatGPT’nin popüler özelliği WhatsApp’ta!
5 Dünyanın en iyi 10 okulu arasında Türkiye'den 3 okul var!
Dünyanın en iyi 10 okulu arasında Türkiye’den 3 okul var!
Güncel Haberler
Decathlon Türkiye CMO’su Öykü Pamuk Dolanbay: "Sporun harikaları, herkesi kapsayan bir deneyimle çoğalıyor"
Decathlon Türkiye CMO’su Öykü Pamuk Dolanbay: “Sporun harikaları, herkesi kapsayan bir deneyimle çoğalıyor”
IKEA, plastik kullanımını azaltmak amacıyla naylon poşetleri kağıt ile değiştiriyor
IKEA, plastik kullanımını azaltmak amacıyla naylon poşetleri kağıt ile değiştiriyor
57 yıllık meyve suyu markası Aroma, iflasın eşiğinde!
57 yıllık meyve suyu markası Aroma, iflasın eşiğinde!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Yapay zekada ileri adım için "istikrar" şart!
Haberler
Yapay zekada ileri adım için “istikrar” şart!
Sena Tufan
3 Mayıs 2025
İş dünyasında haftanın atamaları (3-9 Mayıs)
Haberler
İş dünyasında haftanın atamaları (3-9 Mayıs)
Nafizcan Önder
9 Mayıs 2025
Apple'dan güçlü ikinci çeyrek: iPhone satışları yükseldi
Haberler
Apple’dan güçlü ikinci çeyrek: iPhone satışları yükseldi
İrem Alimoğlu
2 Mayıs 2025
Instagram'ın en görünür markaları hangileri?
Haberler
Instagram’ın en görünür markaları hangileri?
İrem Alimoğlu
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.