16 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!
Haberler

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Nafizcan Önder
1 Ocak 2025
6 dk okuma

Kahvaltının da iki lafın belini kırdığımız dost sohbetlerinin de en kırmızı, en lezzetli eşlikçisi çay! Duman tütüyor, bardaklar doluyor ve bir araya geliyoruz, üstelik tüketim sıklığımızla da global araştırmalarda hep zirvede yer alıyoruz. Marketing Türkiye için XSIGHTS’ın gerçekleştirdiği kapsamlı araştırma da Türkiye’nin bitmek tükenmek bilmeyen çay tutkusunu gözler önüne sererken, günün çay vaktinden çayın eşlikçilerine, en sevilen markalardan tüketici beklentilerine kadar pek çok noktaya ışık tutuyor…

Kutuplaşmanın giderek arttığı, neredeyse her konuda bıçakla kesilmiş gibi ortadan ikiye ayrıl­dığımız şu günlerde, söz konusu çay olunca kelimenin tam anla­mıyla 7’den 70’e her sınıftan birleşiyor, bir olu­yoruz çay yolunda.

Marketing Türkiye adına XSIGHTS’ın gerçek­leştirdiği “Çay Tüketim Alışkanlıkları” araştır­ması gösteriyor ki toplumun yüzde 92’si her gün çay içiyor! Üstelik bunu 1-2 bardakla sınırlayan­ların oranı yüzde 13’te kalırken, yüzde 34’ü 7 bardak ve üzeri çay tükettiğini vurguluyor…

İçleri ısıtan çay, rekabeti yoğun bir pazar da ya­ratıyor… Eğer sizin de çaylarınız hazırsa buyu­run araştırmanın öne çıkan sonuçlarına!

Çaysız günümüz yok

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Toplum olarak çaya olan tutkumuz henüz araştırmanın ilk sorusunda kendini gösteriyor ve katılımcı­ların yüzde 92’si her gün düzenli olarak çay içtiğini belirtiyor. Z kuşağı nispeten çaya mesafeli gözükse de yine de yüzde 77’si her gün çay içtiğini ifade ediyor. Bu oran tüm yaş gruplarında en düşük oran olarak verilere yansıyor.

Kadınlar şekeri bıraktı…

Katılımcıların neredeyse yarısı (yüzde 48) orta dem çay tercih ettiğini belirtiyor. Demli sevenlerin oranı yüzde 35 ve açık sevenlerin oranı yüzde 17 olarak verilere yansıyor. 45 yaş üstü grubunun demli çay tercihi istatistiksel olarak da öne çıkarken; 18-24 yaş aralığının tercihinin ise yüzde 51’i ile açık çaydan yana olduğu görülüyor.

Çayın demi kadar şekerli ya da şekersiz içilmesi de elbette lezzet noktasında bü­yük bir değişken. 10 kişiden neredeyse 6’sının çay bardağında kaşık bulunmuyor. Ancak tam da bu noktada cinsiyet kırılı­mında radikal bir fark ortaya çıkıyor. Er­keklerin yüzde 58’i çayını şekerli içerken bu oran kadınlarda yalnızca yüzde 28’de kalıyor….

Kahvaltıdan akşam yemeğine kadar en az 7 bardak

Araştırmanın so­nuçlarına göre her iki kişiden biri gü­nün ilk çayını sabah saatlerinde içiyor. Öğleden sonra çay içenlerin oranı ise yüzde 26. Çayı ak­şam tüketmeyi ter­cih edenlerin oranı ise yüzde 17. Gün­lük ortalama ne ka­dar çay tükettikleri sorulduğunda, ka­tılımcıların yüzde 34’ü 7 bardaktan fazla çay içtiği belir­tirken; yüzde 30’u 5-6 bardak ve yüz­de 22’si 3-4 bardak çay içtiklerini ifade ediyor.

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Erkek katılımcıların gün içerisinde 7 bardak ve üzeri içme oranı yüzde 48 ile ka­dınlardan (yüzde 21) anlamlı olarak yüksek çıkarken; 1-2 bardak içenlerin oranın­da da kadınlar yüzde 22 ile erkeklerden (yüzde 4) çok daha yüksek.

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

İnce bel sevdamız bitmiyor!

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Katılımcıların yüzde 44’ü çayını ince belli bardakta içmeyi sevdiğini belirtiyor. Fin­can veya kupa tercihi yapanların oranı ise yüzde 32 olarak verilere yansıyor. Kağıt bardak tercihi yüzde 3’te kalırken, plastik bardak tercihinde bulunan katılımcı olma­dığı görülüyor. A-B SES grubunun yüzde 58’i fincan veya kupa tercihinde buluna­rak diğer gruplardan ayrışırken, bu grupta yüzde 15 ile ince belli bardak tercihinin de anlamlı olarak düşük olduğu gözlemleni­yor.

Çayın en güzel eşlikçisi kahvaltı

Katılımcıların çayla beraber tüketmeyi en çok sevdiği yiyeceklerin başında yüzde 72 ile kahvaltı geliyor. Simit yüzde 59 ve poğa­ça yüzde 54 ile onu takip ediyor.

18-24 yaş grubunda simit tercihi yüzde 91 ile diğer yaş gruplarından anlamlı olarak daha yüksek. Çay-simit ikilisini en az tercih eden grup ise 45+ oluyor.

Çay denince Çaykur

Katılımcıların yanıtları doğ­rultusunda zihin payı en yüksek 3 çay markası Çaykur (yüzde 39), Lipton (yüzde 26) ve Doğuş Çay olarak sı­ralanıyor.

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

İlk akla gelen markalara di­ğer markaların da eklenmesi ile elde edilen toplam bili­nirlik yüzdelerinde ise zirve sıralaması yine değişmezken ilk sırada yüzde 97 ile Çay­kur ikinci sırada yüzde 84 ile Lipton ve üçüncü sırada yüz­de 79 ile Doğuş Çay geliyor.

Z Kuşağının tercihi Lipton

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Katılımcıların tüketmeyi tercih ettikleri çay markalarının başında yüzde 51’le Çaykur gelirken; Lipton yüzde 34’le ikinci, Doğuş Çay ise yüzde 28’le üçüncü sırada geliyor. Lipton markasının 18-24 yaş aralığının en çok tükettiği marka olduğu görülürken, Çaykur diğer tüm yaş gruplarında ilk sırada yer alıyor.

Söz konusu çaysa “kalite”, “fiyat” bariyerini aşıyor

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

İçinde bulunduğumuz ekonomik kriz nedeniyle pek çok araştırmada ürün fi­yatı kalitenin önüne geçiyor. Ancak mesele çay olduğunda yüzde 43 için ilk ve en önemli kriter kalite oluyor. Her 10 kişiden 3’ü için fiyat öne çıkarken yüzde 17 içinse “marka” en dikkat edilen özellik oluyor.

Aylık çay masrafımız 446 TL

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Katılımcıların yüzde 38’i hane için yaptıkları çay alışverişinin aylık ortalama­sının 101-200 TL arasında olduğunu belirtirken yüzde 35’i 201-300 TL ban­dında harcama yaptığını ifade ediyor. Hane alışverişinde aylık çay alışverişi ortalaması ise 291 TL olarak verilere yansıyor.

Her 4 kişiden birinin dışarıdaki çay masrafı 101-200 TL aralığında kalırken, her 10 kişiden 1’i ise 201-300 TL aralığında harcama yaptığını belirtiyor.

Bitki çaylarında sağlık var

Araştırma, bitki çaylarının tüketiciye kendini sevdirme konusunda daha çok yolu olduğunu gösteriyor. Zira çalışmaya göre katılımcıların yüzde 75’i bitki çaylarını sevmediğini ifade edi­yor. Cinsiyet kırılımında yine radikal bir fark burada dikkat çekiyor. Neredeyse her iki kadın­dan biri bitki çaylarını sevdiğini belirtirken, bu oran erkeklerde sadece yüzde 9’da kalıyor.

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Bitki çayı tüketme sıklığına bakıldığında “hiç tüketmiyorum” yanıtı yüzde 58 ile ilk sırada yer alırken onu, haftada bir kez (yüzde 14) ve ayda bir kez (yüzde 11) yanıtları takip ediyor.

Bitki çayı tüketim motivasyonlarına bakıldığın­da ise “iyi olma hali” neredeyse tüm yanıtlarda kendini gösteriyor. Hastalanma ve kendini kötü hissetme yüzde 47 ile bitki çayı tüketme sebep­lerinin başında geliyor.

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Vazgeçilmez bitki çayı nane-limon

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Bitki çayı içen katılımcıların ilk tercihi olarak yüzde 52 ile nane-limon dikkat çekiyor. Yeşil çay (yüzde 49) ikinci, ıhlamur çayı (yüzde 47) üçüncü, papatya çayı (yüzde 43) dördüncü, kuşburnu çayı ise (yüzde 41) beşinci sırada yer alıyor.

Bitki çayları Lipton’dan

Bir bardak tutku: Türkiye’de 7’den 70’e herkes onun peşinde!

Bitki çayı pazarında rekabette farklılaşan 2 marka özellikle dikkat çekiyor. Lipton ve Do­ğadan aktardan alınan markasız çayları ardın­da bırakarak zirve yarışı veriyor.

Ancak iki markanın yarışında Lipton yüzde 54’ün ilk tercihi olarak Doğadan’ı geride bıra­kıyor.

Bitki çayları 4 mevsim bardakta ama kışın tadı bir başka

Katılımcıların yüzde 49’u için bitki çayı içmenin saati yok. Belirtilen zamanlar içerisinde ise bitki çayını en sık akşam saatlerinde içtiğini belirtenlerin oranı yüzde 37 olarak verilere yansıyor. En sık bitki çayı tüketilen mevsim için katı­lımcıların yüzde 58’i dört mevsim seçeneğini seçerken; kış mevsimi ise yüzde 37 ile en sık tercih edilen mevsim oluyor.

Tüketiciler çayda inovasyona açık mı?

Çay gibi kültürel kodlarımıza işlemiş bir lezzetin inovasyona açılması ve kar­şılık bulması elbette pek de kolay değil. Her iki kişiden biri inovatif çayları de­nemediğini ve bilmediğini ifade ediyor. Bu ürünleri henüz denemeyenler ara­sında her 10 kişiden 3’ü denemeye açık olduğunu belirtirken, inovatif çayları deneyenler arasında beğenme ve beğenmeme düzeyleri neredeyse eşit.

Markaların dikkatine

Araştırmanın finalinde katılımcıların çay markalarından beklentileri de sorul­du. Satın alma kriterleri arasında ikinci sırada yer alıyor olsa da “fiyat” bu soru­da zirveye yerleşiyor ve katılımcıların yüzde 36’sı çay markalarından en büyük beklentisinin uygun fiyat politikası olduğu görülüyor. Kalite beklentiler arasında yüzde 25 ile ikinci sırada yer alırken lezzet yüzde 8’le üçüncü sırada yer buluyor.

Araştırmanın metodolojisi

Marketing Türkiye adına Xsights Araştırma Şirketi’nin 11-17 Ekim tarihleri arasında gerçekleştirdiği Türkiye’nin “Çay Tüketim Alışkanlıkları Araştırması”na Türkiye temsili 12 ilde 18 yaş ve üzeri toplam 500 kişi katıldı. Çalışma CAWI (Web Tabanlı Anket) tekniğiyle gerçekleştirildi.

Influencer marketing’de başarılı stratejinin sırrı ne?

çay araştırması featured xsights
1 Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
2 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
3 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
4 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
5 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Güncel Haberler
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday'i geçti!
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday’i geçti!
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

TİM Başkanı Gültepe: Yurt dışı alışveriş limiti 22 Euro’ya düşebilir
Haberler
TİM Başkanı Gültepe: Yurt dışı alışveriş limiti 22 Euro’ya düşebilir
Sena Tufan
17 Nisan 2025
Siemens CEO'su ve ailesi helikopter kazasında hayatını kaybetti
Haberler
Siemens CEO’su ve ailesi helikopter kazasında hayatını kaybetti
İrem Alimoğlu
11 Nisan 2025
İstanbul’un gerçek yol koşulları Yandex Maps’e taşındı
Haberler
İstanbul’un gerçek yol koşulları Yandex Maps’e taşındı
Sena Tufan
15 Nisan 2025
Mutfaklarda dayanıklılık, sağlık ve estetik arayışı!
Haberler
Mutfaklarda dayanıklılık, sağlık ve estetik arayışı!
Advertorial
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.