Yaratıcı Etkinlik Uygulama ve Planlama Derneği tarafından bu yıl ilk kez düzenlenecek olan Etkinlik Yönetimi Zirvesi için geri sayım başladı. 8-9 Haziran tarihleri arasında ICC’de düzenlenecek olan zirvede etkinlik dünyasındaki en önemli gündem maddeleri sektörün öncü isimleri tarafından masaya yatırılacak.
“Etkinlik Yönetimi Kavramı ve Gelişimi”, “Özel Sektörde Etkinlik Yönetimi”, “Etkinliğin Turizme Katkıları” , “Oteller, Kongre Merkezleri, Eğlence Mekanlarının Sektöre Katkıları ve Verimli Kullanımı”, “Türkiye’de Biletli Büyük Etkinlikler, Konserler, Gösteriler ve Büyük Markalar”, “Kamunun Etkinliğe Bakışı”, “Etkinlik Yönetimi ve Eğitim” ve “Yeni Etkinlik Mekanlarının (AVM’ler, Tema Parklar) Sektöre Katkısı ve Bu Mekanlarda Kurgulanacak Doğru Projeler” gibi başlıkların ele alınacağı Etkinlik Yönetimi Zirvesi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları Genel Müdürü Abdurrahman Çelik, Ahmet San Production Ahmet San, Contemporary İstanbul Ali Güreli, DSM Group Ajans Başkanı Alper Sesli, Atlantis Yapım CEO Erdal Bozkuş, Biletix Genel Müdür Yrd. Karaoğlan Taşçı, Haliç Kongre Merkezi Genel Müdürü Handan Boyce, Koç Holding Kurumsal Marka Müdürü Okyar Tuncel, Darüşaffaka Yön. Kur. Bşk. TURSAB E. Bşk, Visitur Kurucu Bşk. Talha Çamaş, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık Genel Müdürü Tülay Güngen, Zorlu PSM, Genel Müdür Yardımcısı Uluç Dündar, Setur Genel Müdürü TÜRSAB Bşk. Danışmanı Üstün Özbey gibi alanında uzman isimlerin panelistliğinde ICC’de gerçekleştirilecek. Etkinlik Yönetimi Zirvesi’nin detaylarını ve Türkiye’de etkinlik yönetimi kavramını konuşmak üzere YEPUD Başkanı Yavuz Özdel ile bir araya geldik.
YEPUD ne zaman kuruldu? Dernek olarak ne tür faaliyetler yürüyorsunuz?
YEPUD etkinlik sektöründeki şirketlerin içinde bulunduğu bir dernek. Sektörün yapılanması için çalışıyoruz. Bu yıl bir ilki gerçekleştirerek güne kadar yapılmayan Etkinlik Yönetimi Zirvesi’ni gerçekleştireceğiz. Sektörde hem kurum hem de yapım tarafında çok geniş bir yelpaze var. Çeşitli kurum ve şirketler için projeler üretiyoruz. Çok geniş bir yelpazenin parçalarıyız. Ancak bu parçalar bugüne kadar hiçbir araya gelmedi. Sorunlar birlikte çözüme ulaştırılmadı, ileriye bakılmadı, sektörün büyüklüğü nedir, sorunları nelerdir hiç konuşulmadı. Hizmet verdiklerimiz arasında holdingler, şirketler, büyük markalar, turizm sektörü var. Turizm tarafında ve Türkiye’nin gelişimi sırasında büyük festivaller, organizasyonlar olarak marka adıyla yapılanlar var. Bütün bunları aynı çerçevede toplayacağımız ve konuşacağımız bir zirve bu. Zirve 8-9 Haziran’da ICC’de gerçekleşecek. Yaklaşık 500 kişilik bir katılım bekliyoruz.
Etkinlik Yönetimi Zirvesi’nde konuşulacak başlıklar neler? Konuşmacılar arasında hangi isimler yer alıyor?
Bu zirvede 10 tane büyük başlık var. Bu başlıklar altında hem kurumsal işlerimizi konuşacağız, hem kültür sanat işlerini konuşacağız… Kültür-sanat işlerinde büyük holdingler neden bu işleri yapıyorlar, neden bu katkıları sağlıyorlar? Bu soruların yanıtlarını konuşacağız. Diğer taraftan yeni bir jenerasyonla birlikte dijital bir dünya hakim. Bu yeni dijital dünyada yeni uygulamalar adlı bir bölüm var. Kamunun etkinliğe bakışını konuşacağız. Sektöründe uzman, şirket sahibi ya da genel müdürü olan 64 kişilik bir konuşmacı kadrosu oluşturduk. Destekçimiz Marketing Türkiye, MediaCat, FOX TV, HaberTürk-Show TV ve Bloomberg Grubu, NTV-Star TV Grubu ve Doğan Yayın Grubu bizlerle olacak. Etkinlik mekanlarını konuşturacağız. Mekanlardaki sorunları ve geleceğe bakışı konuşacağız. Bir başka panelde biletli büyük etkinliklerin sorunlarına ve çözüm önerilerine bakacağız. Türkiye’nin içinde bulunduğu gündemden dolayı üniversite şenlikleri, büyük konserler ve organizasyonlar iptal ediliyor. Bunları da biletli büyük etkinlik yapan kurumların önderleriyle konuşacağız. AVM’ler artık yeni etkinlik alanları. Bir de tema parklar var. Bu iki merkezin de mutlaka konuşulması gerektiğini düşündük.
Zirvenin ana amacı ne?
Sektörün her parçasını kapsayan geniş bir çalışma olacak Etkinlik Yönetimi Zirvesi… Burada en önemli nokta çok fazla konuşmacı var ve bugüne kadar bu kadar önemli ismi bir araya getirilmedi. Oturumlar halinde gerçekleşecek ve bütün başlıklarımızı derinlemesine irdeleyeceğiz. Amacımız sektörün bu başlıklarla ciddi bilgiler edinmesi. Hem de alanında uzman isimlerden. Dernek olarak zaten sektörde tüm bu başlıklar altında hizmetler sunuyoruz. Bu zirveyle hem sektörü ilk defa bir araya getireceğiz hem de sektör için neler yaptığımızı ve daha neler yapacağımızı göstereceğiz. Tek amacımız sektörün yapılanması. Bu zirve yapacaklarımızın başlangıcı.
Dijital dönüşümün etkinlik yönetimi üzerindeki etkileri neler?
Dijital dediğimiz şey artık yaşamın büyük bir parçası. Her şeyimiz dijital artık. Dokunmatik mutfak masaları var. Evinizdeki camları dokunmatik bir hareketle ekrana dönüştürebiliyorsunuz. Artık tamamen dijital bir dünyanın içinde yaşıyoruz. O nedenle event dünyasının da büyük bir bölümü dijital diyebiliriz. Her şey görsele dayalı bir şekilde yapılıyor. Mekanlar bile dijital olarak dekore ediliyor. 2 boyutlu, 3 boyutlu, hologramik sunumlar yapılıyor. Sosyal medya hayatımızın en önemli parçalarından biri. Doğru kullanıyor muyuz? Tartışılır. Ancak dijital dünya gerçeğimiz. Önemli başlıklarımızdan biri de dijital eventler ve bu başlığa çok önem veriyoruz.
Yurtdışına baktığımızda Türkiye’de etkinlik sektörünü nasıl değerlendiriyorsunuz? Dernek olarak uluslararası çalışmalarınız var mı?
YEPUD olarak Avrupa Event Ödülleri Festivali’nin (EuBea) partneriyiz. Avrupa’daki 400 şirketin kendi işleriyle katıldığı bir yarışma bu. Her yıl gerçekleştiriliyor. Ve orada Avrupa’daki büyük eventler yarışıyor sadece. Bu büyük eventler yine Avrupalı event designer’larının jüriliğinde değerlendiriliyor. Etkinlik Yönetimi Zirvesi’nin iki de yabancı konuğu var. Biri EuBea Başkanı Salvatore Sagone keynote speaker’ımız. Avrupa’daki event dünyasını anlatacak. Bir de Avusturya’dan Airan Berg katılacak. Berg de Avrupa’daki önemli kültür-sanat organizasyonlarının designer’ı ve yapımcısı. Biz Avrupa seviyesinde, iyi işler yapan bir ülkeyiz. Ancak tek istediğimiz kendimizin farkına varmak. Biz kendimizin ve yaptığımız işlerin farkında değiliz. Hatta burada yapılan eventler Avrupa’dakileri geçer düzeyde. Ancak ne yapmalıyız? Profesyonelleşmeliyiz. Standartlar içinde çalışmalıyız ki Avrupa seviyesinde işler yapalım.
Türkiye etkinlik yönetiminde nasıl yükselebilir?
Dünyada marka festivaller yapılıyor. Türkiye’nin marka festivali yok. Caz Festivalimiz var mesela… Ama bir Rio gibi bir marka festivalimiz ya da çok büyük bir müzik festivalimiz yok. Türkiye’nin böyle marka festivallere, marka yapımlara ihtiyacı var ki dünyada tanınır olsun. İstanbul markası dünyada çok önemli bir yere sahip. Çok büyük organizasyonlara ihtiyaç var. Ancak bunların da doğru bir şekilde yapılması gerekiyor. Örneğin Rock’n Coke çok ünlü. Dünyadan gelen bir kitle var evet ama dünyaca ünlü değil. Çok önemli isimleri ağırladı. Ancak son iki yıldır düzenlenmiyor. Çünkü mekan yok. Dünyada 150-200 bin kişinin takip ettiği festivaller var. Ya da üç ay süren küçücük bir şehri ayakta tutan organizasyonlar… Örneğin Verona’da düzenlenen opera festivali. Bu festivalin iki yıl önceden tükeniyor biletleri. Bizim de böyle markalara ihtiyacımız var. Türkiye’deki en büyük sıkıntılardan biri de şu; doğru bilen kişilerle çalışmıyoruz ne yazık ki. İşimizi kendi başımıza yapmayı seviyoruz. O nedenle çeşitli sıkıntılar yaşıyoruz. Belediyeler çok büyük işler yapıyormuş gibi görünüyorlar ancak küçük küçük etkinlikler yaptıkları için hiçbir büyüklüğe ulaşmıyorlar. Bir de büyük kadroların bir araya getirilmesinde yaşanan sıkıntılar var. Zirvede bunları da konuşacağız. Etkinlikleri yapan kişiler deneyimli mi ve yeterli mi? Bu Türkiye’de çok önemli bir sorun. YEPUD olarak bunlara çözüm üretmek üzere çalışıyoruz.
Bu konuda yapılması gerekenler neler?
Türkiye’nin event hayatında bir yerlere gelebilmesi için eğitime odaklanması gerekiyor. Kültür ve sanatın öğrenilebilir olması çok önemli. Ne yazık ki son yıllarda bu alanlarda çok geri kaldık. Bu alanları ön planda tutmalıyız ki bir yerlere gelelim. Dünyanın geldiği nokta tartışılmaz. YEPUD olarak eğitime çok önem veriyoruz. BÜMED ile birlikte Etkinlik Yönetimi Sertifika Programı yapıyoruz. Bu son dönemde 13 sektör şirket sahibi birebir eğitim verdi. Boğaziçi üniversitesi hocaları daha kurumsal dersleri verdi. Üç ayda 17 hoca ile katılımcılarımıza bütün mutfağı öğrettik. Çeşitli yaş gruplarının katılabildiği bir program bu. Emekli insanlar yeni bir iş edinmek için geliyorlar, öğrenciler mezuniyetleri sonrasında kendilerini yeni bir alanda geliştirmek üzere geliyorlar, kurumlarında doğru eventi dizayn etmek isteyenler geliyorlar. Yelpaze çok geniş. Biz bu çalışmadan çok mutluyuz. Çünkü üç ay gibi bir sürede sektöre deneyimli insanlar kazandırıyoruz. Şu an 12o’ye yakın mezunumuz var. Bu programımızı da geliştirmek için çeşitli çalışmalar yapıyoruz. Çeşitli kurumlarda eğitimleri seminerler veriyoruz. Derneğin önemli işlevlerinden biri de çeşitli eğitim grupları oluşturuyoruz. Sektörü yapılandırmak için sektör içi eğitimler düzenliyoruz.