Kids marketing uygulamalarının “En”leri
Pazarlamanın en hassasiyet gerektiren alanlarından biri: Kids Marketing’tir. Eski klasik aile yapısında alışık olduğumuz ebeveynlerin çocukların kararlarını etkilemesi artık son dönemde yerini çocukların ebeveynlerin kararlarını etkilemesine dönüşmüş durumda. Çocukların etkisini gören markalar günden güne Kids Marketing’in önemini anlıyor.
Pazarlamanın en hassasiyet gerektiren alanlarından biri: Kids Marketing’tir. İletişimin her alanında deneyimli bir beyin takımı tarafından oluşturulan detaylı fikir sunumları, stratejiler ve kurallar var tabii ancak çocuklarla yapılacak iletişimin bunlardan farklı olarak incelenmesi ve detaylandırılması gerekmekte. Çünkü her zaman söylediğim gibi işin özeti onların gözünden görebilmek, yapılan iletişimin onlara vereceği his ve duyguyu doğru analiz etmek.
Eski klasik aile yapısında alışık olduğumuz ebeveynlerin çocukların kararlarını etkilemesi artık son dönemde yerini çocukların ebeveynlerin kararlarını etkilemesine dönüşmüş durumda. Çocukların etkisini gören markalar günden güne Kids Marketing’in önemini anlıyor.
Çocuklara yönelik gıda pazarında en önemli iki faktör: Ulaşılabilirlik ve Sağlık
Çocukların kısıtlı bütçeyle hem sağlıklı hem de ilgilerini çekecek ürünlere ulaşmasını öncelik olarak belirlemek gerekiyor. Globalde ve Türkiye’de bu mantıkla ilerleyen uygulamalar var. Örneğin Coca-Cola’nın meyve suyu alanında faaliyet veren markası Cappy çocukların ulaşabileceği fiyatlar ve ambalaj seçenekleriyle ürün gamlarını genişlettiklerini açıklayan markalardan. Yine içecek pazarında ürünlerin ambalajlarıyla çocukları su ve süt içmeye yönlendiren markalardaki artışı ve çocuklara yönelik sağlıklı atıştırmalıklar kategorisindeki değişim de gözden kaçmıyor. Sütlü atıştırmalıklardan, besleyici dondurmalara kategori kendini değiştiriyor. Örneğin; Unilever çocukları hedeflediği ürünlerde ürün başına kalori, şeker ve yağ sınırlaması getirdiğini duyurdu.
Söz konusu çocuk olunca marka yüzleri de değişiyor
Çocuklara yönelik pazarlama faaliyetlerinde mankenlerin, oyuncuların ve komedyenlerin yerini aslanlar, ayıcıklar ve tavşanlar gibi sevimli figürler alıyor. Çocukların zamanla değişen bakış açılarıyla bu ürünlerin yüzleri de artık sadece sevimli olmakla kalmıyor; çocukların günlük iletişimine dahil olmak ve dikkat çekmek için karakterleri rap yaparken ya da sörf yaparken görüyoruz.
Yine burada hassas olması gereken nokta, çocukları yönlendiren bu figürlerin hareketlerinin çocukların dünyasında nasıl algılanacağını saptamak ve ona göre net çizgiler çekmek. İyi uygulamalardan çok, maalesef kötü uygulamalar akılda kalıyor ve sadece pazarlama dünyasında hatırlanmakla kalmıyor, verdikleri yanlış mesaj çocukların zihinlerinde de yer ediyor.
Kids Marketing’in en başarılı markalarından biri Lego
Hemen hemen her çocuğun hayatında olan ve oldukça severek oynadıkları Lego hem dünyada hem de Türkiye’de oldukça fazla tercih ediliyor. Lego’nun stratejisiyle ilgili yapılan bir konuşmada çocuklara pazarlama yaparken ebeveynleri de ciddi anlamda ikna etmenin gerekliliği vurgulanmış ve bunun için de çocuklarla ebeveynlerin bir arada vakit geçirebildikleri bir platform oluşturulduğu söylenmiş. Lego, çocuk odaklı yaptıkları pazarlamayı şöyle güzel bir cümle ile özetlemiş, “Çocuklar beğenmediği şeyleri kolayca söylerler, o yüzden onlarla konuştuk, daha beğenilen fikirlerle ilerledik.”
Disney’in yeri ayrı
1954’te ilk televizyon programını yaptıktan sonra 1955’te Kaliforniya’da Disneyland açıldı. Geçmişten beri ailelerin ve çocukların gözdesi olan Disney’in tabii ki çocuklar üzerinde büyük bir etkisi olduğu düşünülüyor. Örneğin; son zamanlarda dünyada en yaygın şey obezite, haliyle çocukları da etkiliyor. Disney’in bu konuda rol alması oldukça konuşulan bir durumdu. Yapılan araştırmalara göre aileler Disney ürünlerini hem kaliteli olduğundan hem de “Sihir” kelimesiyle bağdaştırabildiğinden çocuklarına yedirmenin daha kolay olduğunu söylüyor. Her reklam arasında sihirli değneğiyle sahneye çıkan karakterler, çocuklarda ve hatta ailelerde algının oluşmasını sağlıyor. Markaların Kids Marketing alanında çocuklar ne ister, ebeveynler ne alır alanında durup bir düşünmesi gerekiyor. Fakat son araştırmalara göre; genellikle çocuğun ısrar ettiği şey üzerinde yoğunlaşılıyor ve çocuğun istediği oluyor. Bu nedenle hem aileyi hem de çocuğu mutlu etmek için markaların gerçekleştirdiği iş birlikleri oldukça önemli. Örneğin Disney’in bu alanda Krogers ile iş birliği yapıp, besin paketlerini Mickey Mouse şeklinde basması ve üstünde Mickey Mouse fotoğrafı bulundurması, çocuklar üzerinde olumlu etkiler yaratıyor. Aynı zamanda sağlıklı bir ürün olduğu için ebeveyni de besin ve güven açısından tatmin edebiliyor.
İşin özü Kids Marketing yalnızca çocuğa değil, aileye de hitap eder. Bu nedenle Kids Marketing projeleri her yönüyle düşünülmeli, iyi ve kötü yanları, fırsatları ve etkileri üzerine detaylı olarak çalışılmalıdır.