İş dünyasının liderleri teknoloji çağına hazır
“Teknolojik dönüşüm iş yapış biçimlerinde son derece önemli. Daha önemlisi bugün dijital stratejisi net olmayan şirketler savaşa kalkansız giden piyadelere benziyor. O kadar her yerden saldırıya açık durumdalar ki…”
Türkiye’nin Davos’u diye de anılan “Uludağ Ekonomi Zirvesi” iş dünyasından binden fazla kişinin katılımıyla 13-14 Mart tarihlerinde gerçekleşti. Bu sene dördüncü defa düzenlenen zirvede iki gün boyunca yirmiye yakın oturum vardı. Her oturum adeta bir yıldızlar geçidi şeklindeydi. Dijitalleşme, mobil dönüşüm, inovasyon, teknoloji, yeni iş modelleri çoğu seansta gündem oldu. Zirveye katılan teknoloji şirketlerinin bu konuları gündem yapması elbette bekleniyordu. Ancak hemen hemen bütün liderler konuya bir şekilde değindi.
Sizler için sıcağı sıcağına zirveden özel bir derleme yapmak istedim. Özellikle teknoloji firması olarak anılmayan kurumların liderlerine yer vermeye çalıştım. İşte dört başlıkta liderlerin ağzından Uludağ Ekonomi Zirvesi’nin dijital gündemi…
1- Dijitalleşme
Doğan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Begümhan Doğan Faralyalı: “Önümüzdeki dönemde CEO’lar için en önemli tehdidin de, fırsatın da dijitalleşmeden geçtiğine inanıyorum. Bugün iş süreçlerinde maksimum dijitalleşmeyi yakalayamayan, ileriye dönük dijital stratejisini ortaya koyamayan her şirketin hangi sektörde olursa olsun kaybetmeye mahkum. Dijitalleşme derken transformasyon ve dijital strateji oluşturmaktan söz ediyorum. Teknolojik dönüşüm iş yapış biçimlerinde son derece önemli. Daha önemlisi bugün dijital stratejisi net olmayan şirketler savaşa kalkansız giden piyadelere benziyor. O kadar her yerden saldırıya açık durumdalar ki…”
Migros Genel Müdürü Özgür Tort: “Dijitalleşme olmadan gelişme mümkün değil. Eğer bu sürece giriyorsanız nasıl bir yola girdiğinizi de görmeniz gerekiyor. Baştan aşağı bir kültürel değişim gerektiriyor. Bu veri işine 18 sene önce girdik. Çok şey öğrendik ama inanılmaz da kafamız karıştı. Dijitalleşmeye yüzde 100 varız. Müşteriyi anlamak inanılmaz derece önemli ama ciddi mesafe kat edilmesi gerekiyor. Teknolojiyi işimizi basitleştirmek için kullanalım.”
Akbank Genel Müdürü Hakan Binbaşgil: “Bankacılar için üç-dört tane önemli faktör var. Bunlardan biri teknolojik gelişmeler. Teknolojiye önemli yatırımlar yapıyoruz. Mobilite konusuna çok inanıyoruz, bu konunun bankanın geleceği açısından çok önemli olduğunu düşünüyoruz. Müşterilerimizin artık 3’te biri bankaya uğramıyor. Son üç-dört seneye rakam olarak baktığımız zaman yüzde 20’lik verimlilik artışımız var.”
2- Müşteri Odaklılık
Boyner Grup Başkanı Cem Boyner: “Dijital çağ inanılmaz fırsatlar sunuyor. Burada müşterinin ne istediğini tam olarak tespit edip, onu müşterinin en uygun olduğu yerde en uygun olduğu anda sunmalıyız ki bu şu anda dijital devrimle mümkün. Dijital çağda müşteriye özel teklifler sunmak mümkün. Bizim 15.5 milyon müşterimiz var. Bu bir kitle değil, hepsi tek tek kişiler. Hepsi kendine özel fırsatları bilmek istiyor. Dijital dönüşümle birlikte artık sadece nede başarılı olduğumuzu değil, başarısız olduğumuz noktaları da görebiliyoruz. Örneğin müşterinin mağazalarımızda neyi aradığını ve bulamadığını online satış platformumuza yaptığı ziyaretten tespit etmek mümkün. Önümüzdeki günlerde yeni bir dijital uygulamamızı tanıtacağız. Bu platformla tıpkı Google’da arama yaparken ‘bunu mu söylemek istediniz’ sorusu gibi biz de müşterilerimize ‘bunu mu arıyorsunuz’ diye sorarak o an mağazamızda aranan ürüne benzer alternatifleri de müşterilerimize sunacağız.”
Bild Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Kai Georg Diekmann: “Dijital dünyaları olanlar, yaşam tarzımızı alışkanlarımızı büyük ölçüde değiştirecek. Dijital devrimle karşı karşıyayız. Onun içinde de devrim var. Masa üstünden geçiyoruz. Eskiden bildiğimiz internet değil. Cebimizdeki akıllı telefonlar kara kutu gibi. Müşterilerimizi tek tek takip edip ne tüketeceğini bilebiliyoruz. Teknoloji iş akışımızın parçası haline geldi. Baştan aşağı değiştirmemiz gerektiğini gösteriyor.”
3- Internet Üzerinden Alışveriş
LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük: “Müşterilerimizin yüzde 40’ı internete kayıyor. Ancak bu mağazaların kapanacağı anlamına gelmiyor. İnternet satışımız 100 milyon TL’yi geçecek. 4 milyon adet ürün mobilden satılıyor. Ciromuza baktığımızda internetten satış oranımız yüzde 2.8 oranında. Ancak geçen yıla göre online alış verişimiz yüzde 80 büyüdü. 20 ülkeden daha internetten sipariş alıp oralara Türkiye’den ürünleri göndereceğiz.”
Abdullah Kiğılı: “225 mağazamızın içerisinde internet mağazamız ilk 20’ye girdi. Acemiyiz, öğrenecek çok yolumuz var. Alt yapıyla beraber bunları da oturtursak hızlı bir şekilde online mağazacılık büyüyecek. İnternette en çok bayan ayakkabısı satılıyor. Erkekte ise gömlek, kravat satılıyor. Takım elbise satamıyorsunuz.”
Carrefoursa Genel Müdürü Mehmet Nane: “Bizim mağazalarımızda geçen sene 600 milyon adet ürün 100 milyon müşteriye ulaştı. Fiş başına 6 ürün sattık. Bunu teknoloji olmadan yönetemezsiniz. Ekibiniz iyi ise teknolojik alt yapınız da sağlam ise iş kendinizi müşteriye anlatmaya kalıyor… İnternette marketler en çok çocuk bezi ile deterjan satıyorlar. Çünkü insanlar 2 saatini İstanbul’da yolda geçiriyor. Bu açığı nasıl kapatacaklar. İnternetten bazı esvabı belli ürünleri sipariş ederek… Bunu almak için mağazaya gitmiyorlar. Ayrıca şu anda lojistik hizmetleri gelişiyor. Yani artık saat diliminde teslim alma dönemi başlıyor. Akşam 18 ile 20 arası ürün gelsin diyorlar. Bankacılık mobilde çok iyi gidiyor. Ancak alış verişlerde de hızlı bir artış var. Yüzde 300’lük bir internet sipariş artışımız var”
4- İnovasyon ve Hayal Etmek
Boyner Grup Başkanı Cem Boyner: “Teknolojiye uyum ve dijitalleşme konusunda Türkiye’nin risk alması gerekiyor. Risk alabilmeli ve fark getirebilmeliyiz. Tutarsa tarih yazarız. Şu anda Türkiye’nin inovasyonda risk alması lazım.”
Doğan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Begümhan Doğan Faralyalı: “Dünyadaki endekslere bakıldığında, bir global inovasyon endeksi, Türkiye burada 54’üncü sırada… Ekonomik kalkınma için gereken atılım inovasyonla mümkün. Türkiye, hayal etmeyi ve inovasyonu içselleştirmeli. Bunun için özgür düşünce ve tartışma ortamı olmalı. Kültürel reform için son derece kritik olan ‘hayal etmek’ Türkiye’de pek sevilmiyor. Oysa hayal etmeye ihtiyacımız var. Büyük başarıların arkasında hep hayal etme var. Gençlerimizi hayal etmeye yüreklendirmemiz gerekiyor.
Bugün ABD’de çıkan bir şirket dünyada o sektördeki bütün şirketleri inanılmaz bir şekilde etkiliyor ve değiştiriyor. Örneğin Uber’i ele alalım. Uber dünyada ulaşım sektörünü ciddi şekilde değiştirdi. Netflix, televizyon yayıncılığını değiştirdi. Otomotivde Tesla’nın elektrikli otomobili tüm süreçleri değiştirdi. Dolayısıyla eğer 10 büyük ekonomi arasına girme hedefini gerçekleştirmek istiyorsak bunu mutlaka inovasyonla ekosistemi değiştiren global markalar yaratarak gerçekleştirebiliriz.”
İş Dünyası ve Teknoloji adı “Ekonomi Zirvesi” olan böylesine iddialı bir etkinlikte iş dünyasının bu kadar çok teknolojiden konuşuyor olması ülkemiz adına önemli bir gelişme. Başta da belirttiğim üzere özellikle teknoloji firması olarak anılmayan kurumların liderlerine, kendi sözleriyle yer vermeye çalıştım. Gelecek senenin zirvesinde iddialı, ezber bozan, öncü projeler görme dileğiyle…