24 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Yapay zeka sanatçı mı yoksa hırsız mı?
Haberler

Yapay zeka sanatçı mı yoksa hırsız mı?

Nafizcan Önder
5 Nisan 2025
3 dk okuma

Sanki sihirli bir değnek değdi dünyamıza ve her anıyı Hayao Miyazaki yeniden yaratmaya ve çizmeye başladı. Elbette dünyanın karşı karşıya olduğu bir sihirli değnek değil, OpenAI ve onun yeni yetenekleriydi… GPT-4o’ya geçtiğimiz günlerde eklenen yeni özellikle birlikte kullanıcılardan içerik üreticilerine ve hatta markalara kadar herkes “Studio Ghibli” tarzıyla sosyal medyada boy göstermeye başladı. Hayao Miyazaki’nin çizdiği bir evrende var olmak kuşkusuz herkes için hem çok çekici hem de çok eğlenceli. Peki o dünyaya yapay zeka aracılığıyla dahil olmak sahiden etik mi? Bu sanatı yeniden üretmek mi yoksa bir “hırsızlık” mı? Tartışmalar büyürken gelin öne çıkan söylemlerle birlikte soruların yanıtını arayalım…

Müşteri datası tutmak, içgörüler oluşturmak, tüketicilerle her an iletişimde kalmak gibi gündelik iş yapış süreçlerinde kolaylık sağlayan yapay zeka uygulamalarının yeni iş arkadaşlarımız olduğunu kabulleneli hayli zaman oluyor. Ki meselenin tarafına kimsenin itirazı da yok… Ancak söz konusu “yaratıcı” bir süreç olduğunda meselenin etik boyutu derinleşiyor, ne hukuki ne de toplumsal bir uzlaşı sağlanamıyor. Son günlerde yeniden tartışmaya açılan yapay zeka – sanat – etik üçgeninde Hayao Miyazaki’nin, makinelerin ve yapay zekanın sanatsal üretime dahil edilmesine karşı geçmişte yaptığı sert eleştiriler, bu konuda nasıl bir duruş sergilendiğini net bir şekilde gösteriyor. Miyazaki, 2016 yılında bir röportajında yapay zeka ile üretilen animasyonlara dair “Bu, yaşamın anlamına hakarettir” ifadesini kullanarak, teknolojinin yaratıcı süreçleri mekanikleştirmesine karşı çıktığını belirtmişti.

Tartışmalarda Miyazaki’nin tarafında saf tutanların sayısı hiç de az değil. Öyle ki Birleşik Krallık hükümeti, yapay zeka şirketlerinin telif hakkı korunan eserleri izinsiz kullanabilmesine olanak tanıyacak bir yasa tasarısı hazırlamasının ardından, binden fazla müzisyen “Is this what we want?” (İstediğimiz şey bu mu?) adını verdikleri sessiz bir albüm yayınlamıştı. Paul McCartney, Kate Bush, Damon Albarn ve Annie Lennox gibi ünlü sanatçıların da yer aldığı albümde, müzikal eserlerin yapay zeka şirketleri tarafından izinsiz kullanılmasının sanatçılar ve kültürel figürler için ne denli yıkıcı olacağına dair güçlü bir mesaj verilmişti.

Ünlü sanatçı ve yapay zeka eleştirmeni Anil Dash ise “Sanat, sadece bir ürün değil, bir süreçtir. Yapay zeka, bu sürecin duygusal ve insani yönünü göz ardı ediyor” diyerek bu konudaki endişelerini dile getiriyor…

Yapay zeka sanatı demokratikleştiriyor mu?

Konuya farklı bir perspektifle bakanlar arasında OpenAI CEO’su Sam Altman’ın yer alması kimse için sürpriz değil. Altman yapay zekanın sanatçılar için bir tehdit değil bir araç olduğunu savunarak, “Sanatı daha fazla insana ulaştırmak ve yaratıcı süreçleri desteklemek için buradayız” diyor.

Açıkçası Sam Altman’ın bu argümanı pek de inandırıcı değil. Zira geliştirilen yeni araçla yaygınlaşan görseller bir sanat eseri olmanın çok uzağında, telif hakkı ödenmemiş, basit replikalardan fazlası değil…

Yapay zeka sanatçı mı yoksa hırsız mı?

Hele ki bu üretim biçimi bir markanın iletişim aracına döndüğünde tartışmanın boyutu etik ihlallerin de dışına çıkarak farklı bir boyut kazanıyor. McDonald’s Meksika’nın geçtiğimiz günlerde yayınladığı bir kampanya tam da bu nedenle tepkilerin odağına yerleşti. Markanın GPT-4o aracılığıyla Studio Ghibli’nin tarzında ürettiği sosyal medyada paylaşımları tepkiler üzerine apar topar yayından kaldırıldı. Zira bu yaklaşım başta sanatçılar olmak üzere pek çok kişi tarafından “Miyazaki’ye bir saygı duruşu” olarak değil “sanatsal gasp” olarak değerlendirildi.

Etik bir denge…

Tartışmalar sürerken biliyoruz ki su akacak ve yatağını bulacak. Yapay zeka sanatta ve yaratıcı süreçte artık bir biçimiyle var olacak. Bu gerçek önümüzdeyken “iş birliği” boyutu göz ardı edilemeyecek bir noktaya ulaşmış durumda.

Teknoloji filozofu Jaron Lanier 8 Nisan 2025’te Berkeley’de düzenlenen “Artificial Writing, Artificial Thinking: A Conversation with Jaron Lanier” etkinliğinde, “Yapay zekanın sanat üretmesi yerine, sanatçılarla iş birliği yapması gerektiğini düşünüyorum. Aksi takdirde insan yaratımıyla makine üretimi arasındaki çizgi giderek silinecek” diyerek etik bir denge bulunması gerektiğini vurgulamıştı.

Yazılım dünyasından Gergely Orosz ise konuya hukuki bir açıdan yaklaşarak, “Neden Nintendo ya da Super Mario içeriği üretilemiyor ama Ghibli tarzı serbestçe çoğaltılabiliyor?” diye soruyor. Bu sorunun yanıtı, ABD ve Japonya’daki telif hakkı yasalarındaki farklılıklarda yatıyor olabilir. Zira ABD’de “stil” yasal olarak koruma altına alınmazken, Japonya’da bu konuda daha hassas düzenlemeler bulunuyor.

Görsel sanatlardan edebiyata, müzikten sinema evrenine dek yapay zeka artık sanatın merkezinde. Tüm bu tartışmalarsa etik ve hukuki bir düzlemde uzlaşılmadıkça sona ermeyecek gibi gözüküyor…

“Yapay zeka, sanat içindir” ya da “Sanat, yapay zeka içindir”!

1 Yeni nesil sekülerler: Seküler yaşayıp dindar ölmek!
Yeni nesil sekülerler: Seküler yaşayıp dindar ölmek!
2 Türkiye’nin gençlik markaları
Türkiye’nin gençlik markaları
3 Yapay zeka ile hazırlanan reklam filmleri ne kadar başarılı?
Yapay zeka ile hazırlanan reklam filmleri ne kadar başarılı?
4 2025’in seyahat haritası: Zirvede sürpriz var!
2025’in seyahat haritası: Zirvede sürpriz var!
5 Belirsizlik ortamında pazarlama: Hangi kampanyalar rafa kalkıyor?
Belirsizlik ortamında pazarlama: Hangi kampanyalar rafa kalkıyor?
Güncel Haberler
İş dünyasında haftanın atamaları (17-23 Mayıs)
İş dünyasında haftanın atamaları (17-23 Mayıs)
MNG Kargo'dan DHL'e dönüşümün perde arkası
MNG Kargo’dan DHL’e dönüşümün perde arkası
MNG Kargo gitti, DHL eCommerce geldi
MNG Kargo gitti, DHL eCommerce geldi
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Discord’dan oyun geliştiricilerine sosyal güç takviyesi
Haberler
Discord’dan oyun geliştiricilerine sosyal güç takviyesi
Nafizcan Önder
18 Mart 2025
GNÇ Turkcell’in, dijital ve sosyal medya iletişimi KARPAT Ajans’a emanet
Haberler
GNÇ Turkcell’in, dijital ve sosyal medya iletişimi KARPAT Ajans’a emanet
Nafizcan Önder
14 Mart 2025
Tüketici, market markalarının "premium"unu arıyor
Haberler
Tüketici, market markalarının “premium”unu arıyor
İrem Alimoğlu
15 Mart 2025
Amazon, Temu’ya meydan okuyor: Haul küresel pazara açılıyor
Haberler
Amazon, Temu’ya meydan okuyor: Haul küresel pazara açılıyor
Nafizcan Önder
4 Mart 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.