Türkiye covid-19’a karşı hangi silahları kuşandı?

Covid-19 ile birlikte hijyen kuralları baştan yazılırken hayatımıza hijyeni merkezine alan pek çok yeni ürün eklendi. Peki, bu ürünlerden hangileri tüketiciyi güvende hissettiriyor? Türk insanının hijyen anlayışı nasıl değişti? Söz konusu hijyen olunca tüketici hangi markalara güven duyuyor? Yanıtlar Marketing Türkiye için Aksoy Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Yeni Hijyen Ürünleri” araştırmasında…

Pandeminin hayatımızın önemli bir parçası haline getirdiği “yeni hijyen ürünleri” devasa bir pazar olmaya doğru hızla ilerliyor. Maskesinden el dezenfektanına, yüzey temizleyiciden siperliğe kadar pek çok ürünün kullanım alanı genişlerken markaların bu alanlara yönelik yeni ürünleri de pazarı hiç olmadığı kadar hareketlendirdi. Daha önce nispeten orta ölçekli şirketlerin faaliyet gösterdiği pazar birdenbire dev markaların rekabet alanına dönüştü. Marketing Türkiye için Aksoy Araştırma tarafından gerçekleştirilen “Yeni Hijyen Ürünleri” araştırması pazardaki rekabete ışık tutarken tüketicinin değişen hijyen alışkanlıklarını da gözler önüne seriyor.

Maske seçiminde markaya önem verilmiyor

Katılımcılara maske seçiminde markaya ne derece önem verdikleri sorulduğunda yüzde 20,3 “önem veririm” ve “kesinlikle önem veririm” yanıtını verirken maske seçiminde markaya önem vermediğini dile getirenlerin oranı yüzde 69,2 oluyor.

Dezenfektan seçiminde marka çok önemli!

Katılımcılara dezenfektan seçiminde markaya ne derece önem verdikleri sorulduğunda ortaya maske kategorisine kıyasla oldukça farklı bir tablo çıkıyor. Zira katılımcıların yüzde 76,3’ü söz konusu dezenfektan olduğunda markaya önem verdiğini ifade ediyor. Markayı önemsemeyenlerin oranı ise yüzde 11,7.

Siperlik tercih edilmiyor

İnsanların önemli bir oranı (yüzde 69,7) günlük hayatta siperlik kullanmadığını belirtiyor. Katılımcıların sadece yüzde 2,2’lik kısmı günlük hayatlarında sürekli siperlik kullandığını ifade ediyor.

Tek kullanımlık maske revaçta

Maske türü kullanımına baktığımızda yüzde 82,3 ile tek kullanımlık maskelerin zirvede olduğu görülüyor. Yeniden kullanılabilir maskeler ise yüzde 17,2 oranında tercih ediliyor.

Çoğunluk her kullanımda maskesini değiştiriyor

Yeniden kullanılabilir maske tercih edenlerde ise bu oran; her kullanımda (yüzde 25,4), günde bir (yüzde 36), iki günde bir (yüzde 19,3) veya 3-5 günde bir (yüzde 14,0) şeklinde değişim gösteriyor.

Tek kullanımlık maske kullananlara “kullandığınız maskeyi ne sıklıkla değiştiriyorsunuz?” sorusu sorulduğunda; maskelerini her kullanımda (yüzde 49,3) veya günde bir (yüzde 33,5) değiştirdiklerini söylüyor.

Hijyen konfordan daha önemli

Katılımcılar maske satın alırken en çok 3 katlı cerrahi maske olmasına (yüzde 76,0), maske teline (yüzde 60,6), antibakteriyel özellikte olmasına (yüzde 44,7), toz ve polenleri engellemesine (yüzde 34,2) önem veriyor. Bu cevaplar dışında yüze “iyi oturması” (yüzde 0,3), “maske lastiğinin sağlam olması” (yüzde 0,2) ve “kulağı acıtmaması” (yüzde 0,2) yanıtları da öne çıkıyor.

Kadınlar daha temkinli

Katılımcılar “Dışarıdayken herhangi bir yüzeye temas ettikten sonra ellerinizi dezenfektan ile temizliyor musunuz?” sorusuna yüzde 6,3 ile “hayır”, yüzde 19,3 ile “nadiren”, yüzde 39,2 ile “çoğunlukla” ve yüzde 35,2 ile “her zaman” cevabını veriyor. Özellikle kadınlarda dezenfektan kullanımı ve temas ettiği yabancı yüzeylerden sonra dezenfekte olma ihtiyacı erkek katılımcılara göre çok daha fazla.

Dezenfektan bir numaralı seyahat arkadaşı

“Yanınızda dezenfektan taşıyor musunuz?” sorusu sorulduğunda katılımcıların yüzde 18,7’si “taşımıyorum” cevabını veriyor. Yüzde 56,5 ise çoğunlukla (24,7) ve her zaman (yüzde 31,8) cevabını veriyor.

Hijyen ürünlerinin merkez üssü eczaneler!

Hijyen ürünleri genellikle eczaneden (yüzde 58,7), marketten (yüzde 43,5), internetten (yüzde 24,8), temizlik malzemesi satan dükkanlardan (yüzde 22,5) ve bakkallardan (yüzde 6,5) temin ediliyor. Bazı katılımcılar ise gereken hijyen ürünlerinin teminini çalıştığı şirketlerin (yüzde 2,2) üstlendiğini belirtiyor. İnternetten verilen siparişlerin kadınlarda yüzde 30,4, erkeklerde ise yüzde 19,3 oranında olması her sektörün ana iş kanalı haline gelen e-ticaretin hijyen ürünlerinde henüz önemli bir seviyeye ulaşmadığını gösteriyor.

Mevcut hijyen ürünleri yeterli korumayı sağlamıyor!

Büyük bir çoğunluk piyasadaki mevcut hijyen ürünlerinin (maske, dezenfektan, siperlik vb.) yeterli korumayı kısmen (yüzde 68,2) sağladığını düşünüyor. Katılımcıların yüzde 20’si yeterli korumayı sağladığına, yüzde 11,8’i ise yeterli korumayı sağlamadığına inanıyor.

Domestos’tan inovasyon bekleniyor

Peki tüketici yeni hijyen ürünleri konusunda hangi markalardan yeni ürünler bekliyor? Araştırmaya göre yüzde 6,8 ile Domestos, yüzde 4,3 ile Eczacıbaşı, yüzde 3,5 ile Activex, yüzde 3,5 ile Evony, yüzde 3,2 ile Boron ve yüzde 2,5 ile Eyüp Sabri Tuncer pazara yeni ürün sunması beklenen markalar. Katılımcıların yüzde 12,8’inin ise herhangi bir markadan beklentisi yok.

İlk tercih “Evony”

Katılımcıların en çok beğendikleri hijyen markası olarak ilk sırada yüzde 25,7 ile Evony markası yer alıyor. Onu Activex (yüzde 8,3), Borel (yüzde 4,5) , Domestos (yüzde 2,5), Konix (yüzde 2,3), Mask (yüzde 1,8) ve Lysol (yüzde 1,7) markaları takip ediyor.

En güvenılen markalar “Evony, Actıvex ve Borel”

“Söz konusu hijyen olduğunda en çok hangi markaya (maske, dezenfektan, siperlik vb. markası) güveniyorsunuz?” sorusuna en çok Evony (yüzde 22,2), daha sonra ise Activex (yüzde 9,2) ve Borel (yüzde 4,5) yanıtı veriliyor.

Araştırmanın Metodolojisi

Marketing Türkiye için Aksoy Araştırma tarafından yapılan “Yeni Hijyen Ürünleri” araştırması, Aksoy Araştırma’nın mobil paneli Eşzamanlı’da gerçekleştirildi. Çalışma kapsamında yüzde 95 güven aralığında ± yüzde 4 hata payıyla 600 görüşme gerçekleştirildi. Araştırmada TÜİK’in ADNKS verileri dikkate alınarak cinsiyet, yaş ve NUTS1 bölge kotası uygulandı.

İLGİLİ HABERLER