9 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Erişilebilirlik
Haberler

Müşterilerle bağlantı kurmanın anahtarı: Erişilebilirlik

Marketing Türkiye
29 Haziran 2022
3 dk okuma

Bazı markalar mesajlaşma ve pazarlama kampanyalarında çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılığa öncelik verirken, kapsayıcılığın önemli bir bileşeni eksik olabilir: erişilebilirlik.

Dijital dünyada genellikle yetersiz ölçüde hizmet alan kullanıcılara hitap etmek özellikle önemli. Örneğin, kör veya az gören, sağır ya da işitme güçlüğü çeken, nörodiverjans hastası veya bazı organlarını kullanamayan kişiler. Bir deneyim uygun şekilde tasarlanmadığında, bu kullanıcılar genellikle engellerle karşılaşıyor. Online yolculuklar genellikle insanlar için karmaşık bir deneyimdir. Bu nedenle, markaların uygulamalarının ve web sitelerinin bunu daha da karmaşık hale getirmediğinden emin olmaları gerekiyor.

Erişilebilir kullanıcı deneyimleri oluşturmak yakında yasal bir zorunluluk haline de gelecek. Bu yıl içinde, Avrupa Birliği üye ülkeleri Avrupa Erişilebilirlik Yasası‘nı mevzuatlarına dahil edecek. Beklenti, şartlar 2025’te yürürlüğe girdiğinde tüm ürün ve online hizmetlerin erişilebilir olmasını gerektireceği yönünde.

Peki erişilebilirlik yolculuğunuza nereden başlayacaksınız? İşte üç markadan erişilebilirlik ve engellilerin kapsayıcılık açısından yorumu…

Procter & Gamble: Engelli çalışanlarla erişilebilirliği oluşturma

Reklamcılık, hikaye anlatımı yoluyla insanlarla bağlantı kurduğu için güçlüdür. Peki ya bazıları bu hikayenin temel unsurlarını göremezse? Bu soru, tüketim malları üreticisi Procter & Gamble’ın (P&G) video reklamlarına sesli açıklamaları (neler olduğunu açıklayan bir dış ses) dahil etmesine yol açtı.

P&G’de şirket erişilebilirlik lideri olan ve görme engelli Sam Latif, “Sesli açıklama benim kişisel deneyimlerimden kaynaklanıyor. Bir toplantıdayken Flash reklamı oynatıldı ama tek duyabildiğim Queen’in ‘Flash’ şarkısıydı. Bilmediğim şey, bu şarkıyı bir köpeğin söylediğiydi. Çünkü sesli açıklama olmadan reklamın mizahını anlayamazdım” diyor.

P&G ekibi, sesli açıklamaların nasıl yapıldığını öğrenmek ve bunu reklamlarına entegre etmek için Kraliyet Ulusal Körler Enstitüsü ile birlikte çalıştı:

P&G bu kadarla da kalmadı. 2021’de ilk sesli açıklamalı Superbowl reklamını yayınladı. Ayrıca Birleşik Krallık’ta ilk uyarlanabilir sesli açıklama denemelerini yürüttüler. Bu, bir açıklama sağlamak için diyaloglarda yeterince doğal boşluk bulunmayan TV reklamlarına sesli açıklama uygulamak anlamına geliyor. Son olarak da sesli açıklamaları YouTube kanallarına eklediler.

Latif, süreci şöyle yorumluyor; “Henüz tüm yanıtlara ulaşmış olmasak da kaydettiğimiz ilerlemeden gurur duyuyoruz. Bunun gibi deneyimler, reklamlarımızın dünya çapında milyonlarca kişiye daha erişmesini sağlayan sesli açıklamalarla birlikte değişime yol açtı”

L’Oréal: Tasarım yönergeleri aracılığıyla erişilebilirliği oluşturma ve ilerletme

L’Oréal yeni web sitesini oluştururken erişilebilirliği ön planda tuttu. Güzellik şirketinin dijital proje direktörü François Cunche, “Erişilebilirliğe yönelik ilk adım, farklı engellilik türlerini ve bunların milyonlarca insanı nasıl etkilediğini anlamak” diyor.

Görme engelli ve bilişsel engelli müşterilerin web sitesini nasıl kullandığını öğrendiklerinde şirket içinde farkındalık yaratmak için harekete geçtiler. Web sitesi deneyimini geliştirmek için endüstri standardı Web İçeriği Erişilebilirlik Yönergeleri‘ni (WCAG) benimsediler. Yönergelerin işletme genelinde uygulanmasına yardımcı olmak için bu konuda uzmanlaşmış bir ajansla ortaklık kurdular.

Temeller oluşturulduğunda, ürün ekibi başka özellikler ekleyerek bunu bir adım daha ileri taşıdı. Örneğin, artık web sitesi gezinme menüsünde erişilebilirlik kontrolleri sunuyorlar. Böylece kullanıcılar ihtiyaçlarına göre belirli ayarları seçebiliyor.

İlk özellik, yüksek kontrast modu. Bu özellik, arka plan resimlerini kaldırıp sitenin güçlü bir siyah üzerine beyaz kontrastıyla görüntülemesine olanak vererek, içeriği okumayı ve içeriğe odaklanmayı kolaylaştırıyor.

Ayrıca sayfada statik bir başlık görüntüsü olması için animasyonları devre dışı bırakma seçeneği de eklediler. Bu özellik, hareketli görüntülerin baş dönmesine, baş ağrısına ve mide bulantısına neden olabileceği vestibüler rahatsızlıkları olan kişilere yardımcı olabilir.

“Birkaç test ve kullanıcı anketinden aldığımız tüm sonuçlar çok olumlu ve bizi daha ilerlemeye teşvik ediyor” açıklamasında bulunan Cunche, sözlerine devam ediyor: “Bilgi sorumluluğu da beraberinde getirir ve ancak o zaman herkes için daha iyi bir dijital deneyim sunabiliriz.”

Booking.com: Dahili ortaklıklar aracılığıyla erişilebilirliği oluşturma

Dijital seyahat şirketi Booking.com, uygulamasının farklı unsurları üzerinde çalışan birçok ekipten oluşan büyük ve karmaşık bir kuruluş. Uygulamaya farklı kişiler, kodlar ve tasarımlar girdikçe bazı özellikler olması gerektiği gibi çalışmadı.

Örneğin, erişilebilirlik ekibi test sırasında bazı gezinme sekmelerinin ekran okuyucularla (ekrandan görsel bilgileri yüksek sesle okuyan yazılım) doğru çalışmadığını belirledi. Bazı durumlarda, ekran okuyucu yanlış sekmeyi okuyordu. Örneğin, “Araç kiralama” bölümüne gitmek isteyen birinin yanlışlıkla “Taksiler” sayfasına yönlendirilmesi mümkündü.

Erişilebilirlik ekibi, bir uygulamadaki yapı taşları olan bileşenleri güncellemek için tasarım sistemleri ekibiyle iş birliği yaptı. Böylece ekran okuyucu desteği gibi erişilebilirlik özellikleri en baştan yerleşik hale getirildi.

Booking.com Mühendislik Müdürü ve Erişilebilirlik Lideri Parham Doustdar, “Varsayılan olarak erişilebilir bileşenler kullanırsak, her zaman doğruluğu sağlamaya odaklanmak zorunda kalmadan yenilikler yapabilir ve işleri hızlandırabiliriz,” diye açıklıyor. Doğuştan kör olan Doustdar, ekran okuyuculu web siteleri ve uygulamalarda gezinme konusunda uzman. Bu nedenle bu erişilebilirlik sorunu ona çok tanıdık geldi.

Ancak, değişiklikleri yansıtmayan bazı eski bileşenler buldukları için bu çalışmalar sorunu tamamen çözmedi. Kuruluşlarında, erişilebilirlik değişikliklerinin tüm uygulama boyunca benimsenmesi için bu teknolojiyi güncelleyebilecek başka bir ekiple ortaklık kurdular. Artık sayfalar oluşturulup güncellendikçe, uygulama üzerinde çalışan herkes otomatik olarak erişilebilirliğin yerleşik olduğu bileşenleri kullanıyor.

Doustdar sözlerini şöyle sonlandırıyor: “Onları kimse kullanmıyorsa bileşenlerinizin ne kadar erişilebilir olduğunun bir önemi yok. Mümkün olduğunda mevcut inisiyatiflerden yararlanmalı ve benimsemeyi artırmak için diğer ekiplerle birlikte çalışmalısınız.”

Erişilebilirliği uygulamaya koymak

Erişilebilirliği iyileştirmenize yardımcı olacak ipuçları şöyle:

  • Erişilebilirliği kuruluş genelinde bir öncelik haline getirin. Yöneticilerinizden destek alın ve bir deneyimin insanları hariç tutabileceği durumları proaktif olarak araştırın.
  • Ortaklaşa tasarım yapmak için engelli çalışanlar ve erişilebilirlik ihtiyaçları olan müşterilerle birlikte çalışın. Engelliler bu konuda sizin uzmanlarınız. Kimse onların deneyimlerini onlardan daha iyi anlayamaz. Bu yüzden onların içgörülerinden yararlanın.

Ve hepsinden önemlisi, insanların çeşitli ihtiyaçlarının değişmeye devam ettiğini ve dolayısıyla daha erişilebilir kullanıcı deneyimleri oluşturma konusunda her zaman yapılacak bir şeyler daha olduğunu unutmayın. En önemli şey başlamaktır.

Kaynak: Think with Google

featured
1 Ne PR kalacak ne de PR’cı! İletişim nereye?..
Ne PR kalacak ne de PR’cı! İletişim nereye?..
2 The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
3 Lahmacun Endeksi Ekim sonuçları açıklandı: Fiyatlar artıyor ama daha yavaş!
Lahmacun Endeksi Ekim sonuçları açıklandı: Fiyatlar artıyor ama daha yavaş!
4 Yapay zeka çağında geleceği tasarlamak: The Tech Summit başlıyor…
Yapay zeka çağında geleceği tasarlamak: The Tech Summit başlıyor…
5 Ekim ayının en çok izlenen gazetecileri
Ekim ayının en çok izlenen gazetecileri
Güncel Haberler
Z kuşağı için "uzaktan çalışmak" yüksek maaştan daha değerli
Z kuşağı için “uzaktan çalışmak” yüksek maaştan daha değerli
Mavi yaka çalışan profili değişiyor: Üniversiteli oranı yükselişte
Mavi yaka çalışan profili değişiyor: Üniversiteli oranı yükselişte
Tüketici artık "fırsat avcısı" değil, "değer koleksiyoncusu"
Tüketici artık “fırsat avcısı” değil, “değer koleksiyoncusu”
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Bodrum’dan Kaş’a yeni yazlık çılgınlığı: Prefabrik evler... Peki hangi bölgede kaça mal oluyor?
Haberler
Bodrum’dan Kaş’a yeni yazlık çılgınlığı: Prefabrik evler… Peki hangi bölgede kaça mal oluyor?
Marketing Türkiye
5 Ekim 2025
İşiyle sağlıklı bağ kuramayan çalışanlar çağındayız. Peki neden?
Haberler
İşiyle sağlıklı bağ kuramayan çalışanlar çağındayız. Peki neden?
Sena Tufan
4 hafta önce
Uber, 2026’da Avrupa’da robotaksi sahnesine çıkıyor
Haberler
Uber, 2026’da Avrupa’da robotaksi sahnesine çıkıyor
Nafizcan Önder
8 Eylül 2025
İki ikon bir arada: Coca-Cola × Converse Chuck 70 koleksiyonu
Haberler
İki ikon bir arada: Coca-Cola × Converse Chuck 70 koleksiyonu
Nafizcan Önder
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.