Sinan Öncel: “BMD olarak meselemiz sadece mağazayı değil, çarşıyı da korumak”
Türkiye’nin yüzde 7-8 büyüdüğü yıllarda özellikle döviz bazlı yapılan kontratların bugünkü piyasa koşullarından çok uzak noktaya düştüğünü ifade eden Öncel, “Dolar kuru son 3 yılda yüzde 50, maliyetler ise sürekli arttı. Kârlılıklarda küresel ve bölgesel sıkıntılar nedeniyle sürekli düşüş trendi yaşandı. Bunu muhataplarımıza verilerle çok iyi anlatacağız. Çözüm sağlanamazsa haklarımızı hukuki yollarla arayacağız. Hepimizin ortak arzusu diyalog yoluyla sorunların çözülmesi” dedi.
Türkiye’nin önde gelen markalarını çatısı altında toplayan Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) yeni Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel oldu. BMD Genel Kurulu’nun ardından düzenlediği basın toplantısında yeni dönemde yapacakları çalışmalar hakkında bilgi veren Sinan Öncel, sektörün zor koşullardan geçtiği bu süreçte, kendilerine gösterdikleri güven için üyelere teşekkür etti. BMD Başkanı Öncel, BMD üyelerinin yurtiçinde yaklaşık 65 bin mağaza ve satış noktasında, 3,5 milyon m2 satış alanı üzerinde faaliyet gösterdiğine dikkat çekerek 2015’i 47 milyar dolar satış büyüklüğü ile tamamladıklarını söyledi.
“Bu büyüme hızı devam ederse önümüzdeki 7 yılın sonunda ciromuzun 110 milyar dolara ulaşmasını öngörüyoruz” diyen Öncel, üyelerinin 350 binin üzerinde kişiyi istihdam ettiğini bildirdi.
110 ÜLKEDE 2 BİN 416 MAĞAZA 12 BİN 102 SATIŞ NOKTAMIZ VAR
Sinan Öncel, Ekim 2016 itibarıyla 94 BMD markasının 110 ülkede 2 bin 416 mağazası ve 12 bin 102 satış noktasının bulunduğunu söyledi.
Kurlardaki artış, 15 Temmuz darbe girişimi, terör saldırıları ve turizmde hissedilir düşüşler nedeniyle perakende sektörünün büyük sorunlarla karşı karşıya kaldığını vurgulayan Öncel, ciro ve kârlılık kayıpları karşısında kira ve genel giderlerin çözüm bekleyen en önemli sorun olarak karşılarında durduğunu anlattı.
Öncel, Türkiye genelindeki 374 AVM’nin 111’inin İstanbul’da yer aldığını, toplam 11,2 milyon metrekare kiralanabilir alana ulaşıldığını belirterek, kontrolsüz büyümenin pek çok sorunu da beraberinde getirdiğini söyledi.
Bir süre önce 60 markanın katılımıyla gerçekleştirdikleri yüz yüze anket çalışmasında perakende sektörünün bugüne dek kağıt üzerinde hiç rastlanmayan sorunlarıyla karşı karşıya geldiklerini anlatan Sinan Öncel, şöyle devam etti:
CADDE MAĞAZALARINDA YAŞANAN SIKINTILAR TÜM AVM’LERE SIÇRAYABİLİR
“Ankette de göremediğimiz bazı sıkıntılar var. Örneğin yüzde 60-70 indirim yaptığı için mağaza ciro sorunu yaşamıyor gibi duruyor ancak bir kârlılık problemi var. Ayrıca sabit kira artı ciro kirası ödüyor. Karsızlığın üzerine bir de ek kira maliyeti biniyor.
Türkiye’nin yüzde 7-8 büyüdüğü yıllarda özellikle döviz bazlı yapılan kontratlar bugünkü piyasa koşullarından çok uzak bir noktaya düştü. Dolar kuru son 3 yılda yüzde 50 arttı. Oysa mal ve hizmetlerde ve özellikle erken indirim sezonlarının sonucu olarak kârlılıkta sürekli düşüş trendi yaşandı. Bu durumu muhataplarımıza verilerle anlatıp koşulları güncellememiz gerekiyor.
MARKALAR OLARAK EŞİTLER ARASINDA BİRİNCİYİZ
Bunun olmaması halinde belirli noktalarda faaliyetlerini sürdürememe aşamasına gelen markalarımız yargı yoluna başvurmak zorunda kalacaklar. Kanunlardan kaynaklanan haklarımızı bu yolla arayacağız. Ne kadar mükemmel sözleşme yaparsanız yapın, bir sözleşme bir süre sonra hiç tahmin edemeyeceğiniz ve basiretle açıklanamayacak etkenlerle tek taraflı olarak çökebiliyor.
İşte bu gibi durumlarda yargıya gidip uyarlama hakkınızı kullanabilirsiniz. Biz bu yola başvurmadan uzlaşmak istiyoruz. Zira bu uzlaşmayı başaramazsak cadde mağazalarında ve bazı AVM’lerde gördüğümüz sıkıntıların yaygınlaşacağını düşünüyoruz.
Dolayısıyla bizim meselemiz mağazayı değil çarşıyı korumak. Markalar olarak biz nasıl tüketici şikâyetlerini en kısa sürede çözüme kavuşturmak için emek harcıyorsak, müşterisi ve kiracısı olduğumuz mülk sahipleri ve gayrı menkul işleticilerinin de bize karşı özellikle yapısal sıkıntılar olan noktalarda aynı yaklaşımı ortaya koyması gerekiyor.
Amacımız muhataplarımızla basit bir kira pazarlığı içine girmek değil. Öncelikle kolay uzlaşabileceğimiz konulardan başlayarak, kalıcı ve uzun vadeli, her iki tarafın da haklarını koruyan adil çözümler üretmek istiyoruz. Asla gayrimenkul yatırımcılarının yaptıklarını küçümsemiyoruz. Uzun ve çok zorlu süreçlerle oluşturulan ‘markalar’ tarafı olarak bu işbirliğinde ‘eşitler arasında birinci’ olduğumuza inanıyoruz.”
Sinan Öncel, yeni dönemdeki projelerini ise şöyle sıraladı:
İHKİB, MTD VE KAGİDER İLE ORTAK PROJELER PLANLIYORUZ
- Yurt dışı açılım çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Bunun yanında kamunun düzenlediği ticaret heyetlerine markalarımızın daha fazla katılımını sağlayacağız.
- İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) ile markalı ihracat noktasında işbirliğine gideceğiz.
- Zaten sürekli işbirliği içinde olduğumuz Moda Tasarımcıları Derneği (MTD) ile Türk tasarımcılarının ürünlerini ön plana çıkaran ticari işbirliklerini hayata geçireceğiz.
- Üyelerin yönetim kurulu ve dernek yönetimine daha kolay ulaşmasını sağlayacağız.
- Ortak sorunların çözümünde muhataplarla daha etkin iletişim içinde olacağız.
- Kadınlar için pozitif ayrımcılığa gidip KAGİDER gibi STK’lar ile kadın istihdamı konusunda farkındalık yaratmak için ortak projeler geliştireceğiz.
- Tüm sektörlerden ilham veren, rol model olabilecek çalışmaları belirleyip, üyelerimizle paylaşacağız.
BMD YÖNETİM KURULU
BMD Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel (Twigy), Başkan Yardımcıları İsmail Kutlu (Gizia) Serdar Sunay (Boyner), Suzan Toplusoy (Roman), Üyeler Ahmet Yanıkoğlu (Watsons), Alihan Hotiç (Hotiç), Bige Kotil (Demsa), Burak Çelet (Desa), Cüneyt Yavuz (Mavi), Ela Kızıltaş (İnci), Emre Akyiğit (Collezione), Fatih Akbacakoğlu (Ayakkabı Dünyası), Gamze Cizreli (Big Chefs), Hilal Suerdem (Kigılı), Hüseyin Şeynova (Efor),Jaklin Güner (Vakko), Mete Sönmez (Faik Sönmez), Murat Zaim (Derimod), Mustafa Kamar (Roberto Bravo), Nejdet Ayaydın (Ayaydın / Miroglio), Osman Arar (Damat), Oya Sener (Fiba Perakende Grubu), Ömer Taviloğlu (Mudo), Seyid Nebati (B&G Store), Volkan Atik (AVVA), Zeynep Doğan (Ramsey).
BASIN TOPLANTISI BİLGİ NOTU
- Perakende, Türkiye’nin gayri safi yurtiçi hasılasını yaratan en büyük 5 sektör içinde yer alıyor ve gayrisafi milli hasılanın yüzde 12’sini oluş
- Sektörümüz, 2015 sonu itibarıyla 663 milyar TL düzeyinde bir büyüklüğe ulaştı.
- Sektörün yaklaşık yüzde 67’sinin geleneksel, yüzde 33’ünün ise modern perakende sektörüne ait olduğu tahmin edilmektedir. Modern perakende Avrupa ortalaması yüzde 80’dir.
- Toplam perakende pazarı yarattığı istihdam açısından da inşaatın ardından ikinci sırada geliyor,2015 yılı verilerine göre 2 milyondan fazla kişiye istihdam imkânı sağlı
- Son 12 ayda perakende yüzde 9-10, hazır giyim yüzde 12 büyüdü (enflasyondan arındırılmış, KDV hariç)
BİRLEŞMİŞ MARKALAR DERNEĞİ
- BMD üyesi markalar 2015’i 47 milyar dolar satış büyüklüğü ile tamamladılar.
- BMD markaları 350 binden fazla kişiyi istihdam ediyor.
- Yurtiçinde 65 bin den fazla mağaza ve satış noktası ile yaklaşık 3,5 milyon m2 satış alanına sahip.
YURTDIŞINDA BMD MARKALARI (EKİM 2016)
- 94 BMD markasının 110 ülkede 2 bin 416 mağazası ve 12 bin 102 diğer satış noktası
- Görsel 1 Resim altı : Serdar Sunay, Sinan Öncel, İsmail Kutlu, Suzan Toplusoy