Vatandaşa göre “seçimler ekonomiye iyi gelecek”
Maaşların enflasyon karşısında hızla eridiği, alım gücünün günbegün azaldığı zorlu ekonomik ortamda merakla seçimler beklenirken devasa bir afetle sarsıldı Türkiye… Adeta ekonominin çok bilinmezli denklemine koca bir bilinmez daha eklendi. Peki, tüketim alışkanlıkları bu zorlu ortamdan nasıl etkilenecek? Tüketiciler depremin ardından alışveriş listesini nasıl güncelledi? Büyük deprem felaketinin hemen ardından Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Seçim ve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması” işte bu sorulara yanıt veriyor. Çalışmaya göre metropollü tüketiciler “Seçimler ekonomiye iyi gelecek” diyor…
Marketing Türkiye için Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Seçim ve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması” na göre tüketiciler ekonominin seyrini, ardı arkası kesilmeyen zamlar üzerinden takip ediyor. Enflasyon öngörüsünde bir değişiklik yok… Tüketicilerin büyük bir bölümü önümüzdeki bir yılda da yüksek bir enflasyonla boğuşacağımızı öngörüyor. Öte yandan umudun yeni adı “seçimler…” Zira tüketicilerin önemli bir kısmı seçimlerin ekonomik gidişat için pozitif bir etki yaratacağını düşünüyor. Peki, tüketici ekonomik gelişmeleri hangi mecralardan takip ediliyor? En çok takip edilen ve güvenilen ekonomistler hangileri? Mevcut ekonomi açmazı tüketici davranışlarına nasıl yansıdı? Değişen tüketici beklentilerini en iyi karşılayan markalar hangileri? Yanıtlar “Seçim ve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması”nın detaylarında…
Kadınlar daha karamsar
Önümüzdeki 1 yıl içinde kişisel maddi durumunun daha kötüye gideceğini düşünen metropollü tüketicilerin oranı yüzde 26 ile azınlıkta. Metropollü tüketicilerin yüzde 42’si maddi durumlarının aynı kalmasını, yüzde 33’ü ise daha iyiye gitmesini bekliyor. Erkek ve AB SES grubundaki tüketicilerin daha pozitif bir tutum içerisinde olduğu, kadınların ve C2 SES grubundaki tüketicilerin ise stabilite bekledikleri verilere yansıyor. Öte yandan metropollü tüketicilerin yarısından fazlası önümüzdeki 1 yıl içerisinde Türkiye’de enflasyonun artacağını düşünüyor. Enflasyonun düşeceğini öngören tüketicilerin oranı sadece yüzde 16 olarak kayıtlara geçiyor.
Ekonomi gündemi TV’den takip ediliyor
Ülkede yaşanan ekonomik gelişmeleri ve haberleri takip etme oranı verilere yüzde 68 olarak yansıyor. Ekonomik gelişmelerin takip edilme oranı erkek ve AB SES grubunda daha yüksekken, 18-24 yaş ve D SES grubunda hayli düşük. Ekonomik gelişmelerin en çok takip edildiği bilgi kaynağı olarak haber kanalları ve TV’deki ekonomi programları öne çıkıyor. Haber kaynağı olarak televizyon 45 yaş üstü ve C2D SES grubunda daha yoğun olarak tercih ediliyor. Ekonomideki gelişmeleri takip etme noktasında Twitter 18-34 yaş aralığındaki gurupta daha önemli bir kanal olarak görülüyor.
Türkiye diyette: Sebebi kilo değil para
Katılımcılara daha öncesinde rutin olarak tükettiği ancak güncel ekonomik koşullar sebebiyle satın almaktan vazgeçtiği ürünler sorulduğunda ilk yanıtın yüzde 16 ile gıda/yiyecek ürünleri olduğu görülüyor. Daha sonra sırasıyla beyaz eşya (yüzde 15), kişisel bakım/kozmetik (yüzde 12) ve kültürel aktivite/eğlence (yüzde 9) kalemleri geliyor. Zam gelecek endişesiyle önden satın alınan ürünlerin başında da yine “gıda” geliyor. Öyle görünüyor ki tüketici daha önce satın aldığı gıda ürünlerinin bir kısmından zaten vazgeçti ve gelecekte daha çoğundan vazgeçme endişesi taşıyor.
Zam gelecek endişesiyle alınan ya da alınması planlanan ürünler listesinin üst sıralarında kağıt ürünler, hijyen ürünleri ve beyaz eşya yer alıyor.
Seçimlerin ülke ekonomisine iyi geleceği düşünülüyor
Metropollü tüketicilerin yarısı 2023 genel ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri sonrasında Türkiye’nin genel durumunun daha iyi olmasını bekliyor. Üçte biri ise herhangi bir değişiklik olmayacağını öngörüyor. Seçimlerin Türkiye’nin genel ve ekonomik durumuna olumlu etkisi olacağını düşünen kitlede erkeklerin ve AB SES grubunun yoğunluğu dikkat çekiyor. Öte yandan kadın tüketicilerin stabilite öngörüsü bu konuda da öne çıkıyor. Seçimlerin ülke ekonomisine etkisinin olumsuz olacağını düşünen yüzde 23’lük bir kitle de mevcut.
Ekonominin gidişatı zamlardan okunuyor
Metropollü tüketiciler tarafından ekonominin gidişatı yoğunluklu olarak ürünlere gelen zamlardan takip ediliyor. Kadın tüketicilerin ürün zamlarını takip etme oranı erkek tüketicilere kıyasla daha yüksek. TÜİK’in enflasyon rakamlarını takip eden tüketici kesimi içerisinde erkek ve AB SES grubundaki tüketicilerin daha yoğun olduğu görülüyor.
Takip edilen ve güvenilen ekonomistler konusunda öne çıkan isim yüzde 7 ile Özgür Demirtaş oluyor. Ekonomi profesörü olan Demirtaş 4,9 milyon takipçiyle Twitter’da da en çok takip edilen ekonomistler arasında. Yüzde 4’lük bir kesim Ali Babacan’ı işaret ederken yüzde 3’lük bir kesim tercihinin Uğur Gürses olduğunu söylüyor.
Tüketici beklentilerini en iyi karşılayan marka Şok
Mevcut ekonomik koşullar tüketicinin marka beklentilerinde de kendini gösteriyor. Zira ilk üç beklenti arasında; uygun fiyatlı ve indirimli ürün sunulması (yüzde 56), fiyatların sabitlenmesi (yüzde 22) ve krizin fırsata çevrilmemesi (yüzde 21) yer alıyor. Beklentileri karşılayan markaların başında ise Şok (yüzde 36), Migros (yüzde 23) ve LC Waikiki (yüzde 16) geliyor…
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Seçim ve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması”nın saha çalışması 13-17 Şubat 2023 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırma kapsamında 415 kişiyle CATI yöntemiyle görüşme sağlandı.