Reklam fiyatları el yakıyor, yeniler ne yapacak?
Reklamcılar Derneği 2012 yılında reklam yatırımlarının 4 milyar 652 milyon TL’yi bulduğunu açıkladı. Her ne kadar dijitale yapılan reklam yatırımları konusunda itirazlar varsa da toplam hiç de fena değil. Ancak konu rakam olunca işi yorumlamak için biraz kurcalamak gerekiyor. Nielsen verilerine göre rakamlar büyürken adetler küçülmüş ve yine Nielsen’e göre 2010 yılından itibaren reklam adetlerinde ciddi bir gerileme olmuş. 2010’da 19 milyon seviyelerinde gerçekleşen reklam adedi 2012 yılında 17 milyon adede gerilemiş. Ancak bu kritik düşüşe rağmen toplam büyüklük yüzde 8 oranında büyümüş! Bu sonuç bize iki yıldır sektördeki fiyatların epey yükseldiğini gösteriyor. Neden fiyatlara taktım derseniz, markalaşmanın yoldaşı mecralardır da ondan. Türkiye 2012’de 182 bin 307 yerli, 30 bin 156 yabancı başvuruyla Avrupa’nın en çok marka başvurusu yapılan ülkesi unvanını almış. Ancak marka yatırımı yapmayı planlayan yeni şirketler için fiyatlar caydırıcı olacak gibi gözüküyor. Aslında yeni markalar ve yeni reklamverenler kazanmak için şartlar epey olgunlaşmış gözüküyorken bu kez de fiyatlar nedeniyle fırsat kaçmasa.
Bu yazı Günseli Özen Ocakoğlu’nun Zaman gazetesindeki köşesinden alınmıştır.
Güncel Haberler