16 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Kuşaklara göre annelerin tercihi
Haberler

Kuşaklara göre annelerin tercihleri

Gizem Yıldız
6 Mayıs 2023
4 dk okuma

Türk halkının kodlarında kutsal bir yeri olan annelerin tüketim alışkanlıklarının en çok merak edildiği dönemdeyiz. Zira Anneler Günü kapıda… Ancak çok geniş bir yaş aralığı, dolayısıyla birçok kuşağı kapsayan büyük bir kitleden bahsediyoruz. Hal böyle olunca anneleri tek bir prototip üzerinden anlamak pek da mümkün değil. Tam da bu nedenle Marketing Türkiye adına Areda Piar’ın gerçekleştirdiği araştırma annelerin tüketim alışkanlıklarını ve hayata bakışını kuşak farkı üzerinden ele alıyor… Sonuçlar hayli şaşırtıcı….

Z’ler annelerine benziyor

Kuşaklara göre annelerin tercihleri

Kadınların çoğunun anne olunca en çok hayata bakışında, gelecekten beklentilerinde ve ruh hallerinde pozitif değişim yaşanıyor.

En negatif değişim ise iş hayatıyla ilgili noktalarda gün yüzüne çıkıyor. Stabilitenin en çok korunabildiği başlık ise “eş/partnerle olan ilişki” oluyor.

Araştırmaya göre kadınlar ağırlıklı olarak “kendi annelik tarzlarını” oluşturmayı tercih ediyor. Annelerine benzeyen ve benzeyemeyen yanlarıyla bir sentez oluşturmuş durumdalar… Ancak annelik konusunda en az tecrübeye sahip olan Z kuşağı diğer kuşaklardan daha çok kendi annelerine benzediğini düşünüyor.

X ve Y kuşağı fikir ayrılığı yaşıyor

Kuşaklara göre annelerin tercihleri

Çocuk yetiştirilirken bakım ve sorumlulukların kimler arasında paylaşıldığı mercek altına alındığında sürpriz olmayan bir biçimde karşımıza anne ve baba (yüzde 45) çıkıyor. Sorumluluğu babayla paylaştığını söyleyen Z kuşağı annelerin oranı oldukça yüksekken (yüzde 59,1), X kuşağı anneler (yüzde 41) bu sorumluluğu tek başına göğüslüyor.

Diğer aile üyelerinin (yüzde 17) ya da bakıcıların (yüzde 1,6) bu sorumluluğu paylaşması pek yaygın olmayan bir durum.

Genel olarak annelerin çocuklarının başarısını önemsediği ilk 3 alan ise akademik başarı (yüzde 54), spor (yüzde 44) ve yabancı dil başarısı (yüzde 38) olarak kayıtlara geçiyor.

Türkiye’de anne olmak en çok X’lere zor

Türkiye’de anne olmanın zorluk derecesi sorulduğunda ise annelerin yüzde 54,8’i “zor” diyor. Bununla beraber yüzde 37,1’lik bir kararsız kesim olduğu dikkat çekiyor. Türkiye’de anne olmanın kolay olduğunu ifade edenlerin oranı ise yüzde 8,1’de kalıyor. Verilere X kuşağının Türkiye’de anne olmanın zor olduğuna dair görüşlerinin daha kuvvetli olduğu yansıyor.

Verilen yanıtlara göre zorlukların başında genel konjonktüre de paralel olarak ekonomi (yüzde 36,8) ve sonrasında iş hayatı (yüzde 29,8) geliyor. Eğitimin yetersizliği (yüzde 28,8) ve gelecek kaygısı da (yüzde 20,9) anneliği zorlaştıran başlıca unsurlar arasında yer alıyor.

Anneler Netflix’ten yana

Kuşaklara göre annelerin tercihleri

Annelerin yüzde 34,6’sı müzik, film ve video içerikleri için abonelik aldığını açıklıyor. Oranın düşük olmasında çocuk bakımı ve mevcut sorumluluklardan zaman bulamamanın da etkisi olabilir…

En çok abonelik satın alınan platformlar arasında öne çıkanlar ise şöyle sıralanıyor; Netflix (yüzde 44,9), YouTube Premium (yüzde 30,6), Disney + (yüzde 30,1), Spotify (yüzde 29,6), BluTV (yüzde 26,8) ve Amazon Prime (yüzde 20,4).

Annelerin TV ile arası orta karar

Düzenli olarak televizyon izlediğini belirten annelerin (yüzde 65,4) ilk tercihi diziler (yüzde 68,8) oluyor. Ardından ana haber (yüzde 56,6), belgesel programları (yüzde 38,2), yerli/ yabancı filmler (yüzde 36,3) ve yarışma programları (yüzde 31,8) geliyor.

Anneler aldıkları üründen emin!

Online alışveriş yapan annelerin oranı yüzde 73,8 olarak kaydediliyor. Yüzde 53,4’ü online pazaryerleri ve alışveriş platformlarını tercih ederken, yüzde 32,9’u markaların kendi uygulamaları ve web sitelerini, yüzde 13’ü ise sosyal medya butiklerini tercih ediyor. Genellikle kendinden emin bir tavrı olan annelerin bu tavrı alışveriş alışkanlıklarına da yansıyor. Zira yüzde 57,2’lik bir kitle genellikle ürün iadesi veya değişimi yapmadığını söylüyor. Yüzde 34,2’lik bir kitle ortalama olarak yaptığı her 10 alışverişinden sadece 1’ini değiştirdiğini belirtirken yüzde 7,2’lik bir kesim iade ve değişimlerinin her 10 alışverişten 2-3’üne tekabül ettiğini dile getiriyor.

Ürün araştırması sosyal medyada yapılıyor

Kuşaklara göre annelerin tercihleri

Annelerin büyük çoğunluğu sosyal medya kullanıyor (yüzde 77,6). Instagram yüzde 91,4 gibi yüksek bir oranla en çok kullanılan platform olurken onu, yüzde 86 ile Facebook, yüzde 84,2 ile WhatsApp takip ediyor. İlk 3’e Meta uygulamalarının yerleşmesi dikkat çekiyor…

En az kullanılan sosyal medya uygulamaları ise Twitch (yüzde 0,8), LinkedIn (yüzde 5,7) ve TikTok (yüzde 19,8) olarak kayıtlara geçiyor. Kendisi, ailesi, evi veya yakınları için bir ürün satın alacağı zaman ön araştırma yapan annelerin (yüzde 84,3) de yolu ilk olarak sosyal medyaya (yüzde 43,5) düşüyor.

Ön araştırma için kullanılan kanallar arasında alışveriş platformları (yüzde 24,1), web siteleri (yüzde 18,7) ve televizyonlar (yüzde 9,4) da yer alıyor.

Kimi hijyen raflarına kimi gıda raflarına koşuyor

Kuşaklara göre annelerin tercihleri

Anne olduktan sonra alışverişin arttığı ilk 3 kategori: ev temizliği & hijyen (yüzde 81,6), gıda (yüzde 80,7), kitap & kırtasiye (yüzde 52,5) olarak sıralanıyor. Y (yüzde 86,7) ve Z kuşağı (yüzde 90,4) daha çok hijyen, X kuşağı (yüzde 72,7) ise gıda alışverişi yapıyor. Annelerin çocuk sahibi olduktan sonra daha az para harcadığını belirttiği kategoriler ise mücevher (yüzde 2,6), kozmetik (yüzde 9,5) ve beyaz eşya (yüzde 9,6) olarak kayıtlara geçiyor. Alışveriş oranının aynı kalmasıyla öne çıkan ürün grubu ise küçük ev aletleri (yüzde 39,8) oluyor.

Araştırmanın Metodolojisi:

Areda Piar tarafından Marketing Türkiye için gerçekleştirilen “Kuşaklara Göre Annelerin Tercihleri” 12 – 14 Nisan 2023 tarihleri arasında online CAWI yöntemiyle “Areda Survey’in Profil Bazlı Dijital Paneli”nde gerçekleştirildi. Araştırmaya 1100 kişi katıldı.

Anneler Günü hediyesi seçerken reklam tavsiyeden daha etkili oluyor…

areda piar featured
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
5 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Güncel Haberler
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday'i geçti!
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday’i geçti!
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

TDK, yapay zeka için Türkçeye özgü derlem ve sözlük hazırlayacak!
Haberler
TDK, yapay zeka için Türkçeye özgü derlem ve sözlük hazırlayacak!
Sena Tufan
2 Mayıs 2025
Brezilyalı kozmetik markası Boticário, çocuk isteyen kadınların mücadelesine ortak oluyor
Haberler
Brezilyalı kozmetik markası Boticário, çocuk isteyen kadınların mücadelesine ortak oluyor
Sena Tufan
11 Mayıs 2025
Versace, Prada çatısında yeniden İtalyan oluyor!
Haberler
Versace, Prada çatısında yeniden İtalyan oluyor!
Nafizcan Önder
10 Nisan 2025
Shein, Trump'ın tarifeleri yaklaşırken ABD fiyatını artırdı
Haberler
Shein, Trump’ın tarifeleri yaklaşırken ABD fiyatını artırdı
İrem Alimoğlu
28 Nisan 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.