11 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Keynes bizi kandırdı, hani haftada 2 gün çalışacaktık!
Haberler

Keynes bizi kandırdı, hani haftada 2 gün çalışacaktık!

Günseli ÖZEN
22 Şubat 2023
3 dk okuma

İngiliz iktisatçı John Maynard Keynes Büyük Buhran’ın küresel ekonomiyi ciddi şekilde etkilediği 1939 yılında İspanya’da bir konferansta, “Torunlarımız için ekonomik olasılıklar” başlığıyla bir konuşma yapıyordu. O dönem kapitalizm yükselmiş, Sovyetler Birliği modeli tartışılmaktaydı. Elbette Keynes, daha sonra Keynesyen Ekonomi olarak ifade edilecek makroekonomik düzenden söz ediyordu. Wikipedia Keynesyen Ekonomi hakkında kısaca şöyle diyor; “Özel sektörün ağırlıklı olduğu ama devlet ve kamu sektörünün büyük role sahip olduğu bir karma ekonomiyi savunmaktadır. Keynesyen ekonomiye göre özel sektörün verdiği kararlar bazen verimsiz makroekonomik sonuçlara neden olmaktadır. Bu nedenle devlet etkin bir şekilde rol alarak iş döngüsünü stabilize etmelidir.” Yani işin meali, üstadın kamu-özel bir arada dengeli bir iş dünyası hayali vardı.

Keynes, 2030 yılına gelindiğinde insanlığın o zamana kadar göreceği en büyük zorluğun boş vakitlerinde ne yapacağını bulması olduğunu söylüyordu. Yine Keynes’in iddiasına göre aradan geçen 100 yılda Batı ekonomilerinin standardı o zamana göre dört katı kadar daha iyi olacaktı ve insanlar haftada sadece 15 saat çalışacaktı.

Keynes, bu fikirde yalnız değildi. Sınırlı çalışma saatlerinin gelecekte hayata geçirileceğini iddia eden Benjamin Franklin, John Stuart Mill ve hatta Karl Marx bile günlük çalışma saatlerinin çok düşeceğini söylüyor, en büyük sorunun geriye kalan boş zamanda neler yapılacağının belirlenmesi olacağını düşünüyorlardı.

“Boş zamanlar sorun yaratacak”

Haftada beş iş günü çalışma modelini ilk uygulayan Henry Ford oldu. O da çok istediğinden değil, işçilerinin daha verimli olacağını, verimli olan işçilerinin ürettikleri arabayı dahi satın alabileceğini düşündüğü içindi. ABD senatosu 1933’te haftalık otuz saatlik çalışma yönetmeliğini senatodan geçirdi ama bu teklif Temsilciler Meclisi’nde takıldı. Başka ütopik varsayımlar da vardı. Mesela Nixon yakın bir gelecekte haftada sadece dört gün çalışacağımız vaadinde bulunurken önemli düşünce kuruluşlarından RAND Corporation nüfusun sadece yüzde 2’sinin ülkenin geri kalan tüm ihtiyacını karşılayabileceği dünya ön görüsünde bulunuyordu. Bilim kurgu yazarı Isaac Asimov ise 2014 yılında az çalışmaktan sıkıntının yaygınlaşacağını; ciddi zihinsel, duygusal, toplumsal sorunların ortaya çıkacağını ve milyonlarca insanın ne yapacağını kara kara düşüneceğini iddia ediyordu. Sosyologlar ise çok daha inançlıydı. 1970’lerde çalışmanın olduğu gibi son bulacağından çok eminlerdi. ABD İç İşleri Bakanlığı da 1974’te boş vaktin geleceğin en çok düşünülen sorunu haline dönüşebileceğine inananlar arasındaydı.

Nihayet beklenen oldu. 1980’lere gelindiğinde çalışma saatlerinde azalma durdu. Ekonomik büyüme boş vakitle değil daha çok mal üretmeyle anılır oldu. Kadınlar çalışma hayatına daha da girdi ve ABD, Birleşik Krallık, Norveç ve İspanya’da çalışma saatleri arttı. 2000’lere geldiğimizde robotlar, otomasyon ve yapay zekanın iş gücüne etkileri tartışılmaya başlandı. Her koşulda robotlar mesleklerimizi yok etmeyecek ama pek çoğunu bitireceklerdi. Ancak sadece bir kısmında gerçek bir insanın çalışması gerekli olan görevler olacaktı. ABD’deki tüm işlerin yüzde 16’sının 10 yıl içinde otomasyon yoluyla gerçekleşeceğini iddia eden araştırma şirketi Forrester yeni işlerin de en az yüzde 9’unun otomasyon aracılığıyla yeniden yaratılacağını söylüyor.

Son zamanlarda pandemiyle birlikte haftada 4 gün uzaktan, yarı zamanlı çalışma egzersizleri yapılıyor. Ancak görülüyor ki yaygın uygulanması için epey antrenmana gerek var. Çalışanlar umudunu yitirmesin!

Gelelim bugüne, Keynes’in 1930’da söylediği günde iki saat çalışacağız söyleminden çok uzağız. Dijitalleşmenin doymak bilmez hızı her alanda değişim yaratırken 20. yüzyılda imalat, 19. yüzyılda tarım sektörünü tamamıyla değiştiren küreselleşmeden çok daha hızlı bir biçimde etkileneceğiz.

Robotlara işini kaptırmayacak 6 özelliğe sahip çalışanlar

Robotlar her türlü yeteneğe ve binlerce numaraya sahip olsalar da insan dokunuşuna ihtiyaç duyulduğu durumlarda işte o işleri kapacak çalışanların sahip olması gereken altı özellik sizler için yine insanlar tarafından arandı, tarandı. Buyurunuz:  

  1. İşe bağlılık: İşe bağlı insanlar odaklıdır. Genellikle kendi kendilerini motive ederler. Bağlılık özelliği güçlü olmayan çalışanlar ise rahattır ve her işi oluruna bırakırlar.
  2. Adaptasyon: Yüksek adaptasyon sahip kişiler baskı altında hem sakin hem de negatif duygulardan uzaktır. Bu adaptasyonu düşük çalışanlar stres ve baskıya daha yoğun tepki verirler.
  3. Merak: Merak düzeyi yüksek olan kişiler çevrelerindeki yeniliklerden, öğrenmekten ve çeşitlilikten hoşlanırlar. İçinde bulunduğu evrene merakı düşük olanlar ise geleneksel yaklaşımlara eğilimli oldukları gibi daha güvenilir yöntemleri tercih ederler.
  4. Belirsizlik kabulü: Belirsiz durumlarda başarılı olan bu kişiler karmaşıklığın tadını çıkarır. Bu özelliğin daha düşük seviyelerde olan kişiler ise sorunlara netlik ve doğrudan çözümler getirilmesini tercih ederler.
  5. Risk yaklaşımı: Risk almayı seven karakterler kişisel sorunları proaktif şekilde çözmeye isteklidirler ve her türlü zorlukla yüzleşmekten korkmazlar. Bu özelliği düşük olanlar ise uyumlu olmaya ve başkalarıyla çatışmaktan kaçmaya eğilimlidirler.
  6. Rekabetçilik: Yüksek düzeyde rekabetçi olmaya hazır karakterler güç ve etkiyle motive olurlar. Hatta her zaman kazanmak isterler. Bu özelliği düşük olanlar ise grupla yapılan işlere ve iş birliğine uygun rekabetçi olmayan ortamlarda olmayı tercih ederler.

“Markalar Deprem Yardım Platformu” bir araya geldi

featured Insıghts
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
3 Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
4 Ayın öne çıkan global kampanyaları (Nisan 2025)
Ayın öne çıkan global kampanyaları (Nisan 2025)
5 Garanti BBVA ile A&B İletişim'in çeyrek asırlık yolculuğu sona erdi...
Garanti BBVA ile A&B İletişim’in çeyrek asırlık yolculuğu sona erdi…
Güncel Haberler
Şenpiliç “itibarını” korumalı
Şenpiliç “itibarını” korumalı
“TikDoc” ve “SkinnyTok” tehlikesi: Sosyal medyada yeni nesil aldatmacalar
“TikDoc” ve “SkinnyTok” tehlikesi: Sosyal medyada yeni nesil aldatmacalar
Tersine göç artıyor: Her 3 çalışandan 1’i deprem nedeniyle taşınmayı düşünüyor
Tersine göç artıyor: Her 3 çalışandan 1’i deprem nedeniyle taşınmayı düşünüyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Cilt bakım markası The Ordinary yumurta satmaya başladı!
Haberler
Cilt bakım markası The Ordinary yumurta satmaya başladı!
Sena Tufan
24 Mart 2025
Hasan Arat'a yumruklu saldırı sonrası Beşiktaş Platformu'ndan "ortak ideal" çağrısı
Haberler
Hasan Arat’a yumruklu saldırı sonrası Beşiktaş Platformu’ndan “ortak ideal” çağrısı
İrem Alimoğlu
4 hafta önce
En etkili kampanyalar Effie Türkiye'de ödüllendirildi
Haberler
En etkili kampanyalar Effie Türkiye’de ödüllendirildi
Marketing Türkiye
2 hafta önce
Geri sayım başladı: Brandverse Awards'a başvurmak için son 10 gün!
Haberler
Geri sayım başladı: Brandverse Awards’a başvurmak için son 10 gün!
Sena Tufan
7 Nisan 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.