Halk KDV indirimleri hakkında ne düşünüyor?
Ipsos tarafından gerçekleştirilen Antikriz Raporu’ndan 102. Dönem verileriyle bu hafta KDV indirimlerinin marketlere nasıl yansıdığını ve bireysel ekonomileri nasıl etkilediğini açıkladı. Veriler tüketicinin KDV indirimlerini yeterli bulmamakla birlikte hane gelirinin azaldığını ve yorgun hissettiğine işaret ediyor. Ayrıca her 10 kişiden 9’u Türkiye’nin en büyük probleminin “ekonomi” olduğunu belirtiyor.
Mart sonunda bazı temel tüketim ürünlerinde yapılan KDV indiriminin markette fiyatlara yansımadığı görüşü hakim. Ve her 10 kişiden 9’u da yapılan KDV indirimlerinin marketteki yüksek fiyatlara yeterli bir çözüm olmadığı görüşünde.
Temizlik ürünleri, şampuan, tuvalet kağıdı bebek bezi ve hijyenik ped gibi bazı ürünlerdeki KDV oranının yüzde 18’den yüzde 8’e indirilmesinin marketteki fiyatlara yansımadığını düşünenlerin oranı yüzde 81. Bu indirimin fiyatlara yansıdığını düşünenlerin oranı ise sadece yüzde 8. Gerek gıda ürünlerine gerekse de diğer ürünlere yapılan KDV indirimin temel tüketim ürünlerindeki yüksek fiyatlar için yeterli bir çözüm olmadığını düşünenlerin de oranı çok yüksek.
Her 10 kişiden 6’sının hane geliri azalmış durumda
Bireylerin yüzde 58’i son 12 ay içinde hane gelirlerinin azaldığını söylüyor. Hane gelirinin arttığını söyleyenler toplumun sadece yüzde 10.
Toplum kendini daha yorgun ve bıkkın hissediyor
Salgın ve ekonomik problemler toplumun ruh halini de etkiliyor. Özellikle ekonomik problemlerin artması ile bireyler daha yorgun ve bıkkın hissediyor. Yorgunluk hissi ilk defa yüzde 60 seviyesinde.
Ekonomi her 10 kişiden 9’u için bugün Türkiye’nin en önemli problemi
Toplumun yüzde 91’i ekonominin Türkiye’nin en önemli sorunu olduğu görüşünde. Salgının etkisinin azalması ile birlikte salgın artık önemli bir problem olarak görülmüyor.
Ipsos Türkiye CEO’su Sidar Gedik verilerle ilgili şu değerlendirmelerde bulundu; Yaklaşık olarak 1 yıldır ekonomi ülkemizin en önemli sorunu olarak öne çıkıyordu. Salgının etkisinin son aylarda zayıflamasıyla da ekonomi artık diğer tüm sorunları bastırır bir pozisyona geldi. Yükselmeye devam eden enflasyonun sonucunda her on kişiden altısı son bir yılda hanelerinin alım gücünün azaldığını belirtiyor. Doğal olarak ülkemizin en sorunu nedir diye sorduğumuzda vatandaşın aklına neredeyse başka hiç bir sorun gelmiyor bile. Fiyat artışlarıyla başa çıkmak için devlet, üreticiler ve tüketiciler kendi açılarından çeşitli önlemler alıyorlar. Devletin aldığı önlemler arasında KDV indirimleri de var. Ancak on vatandaştan sekizi bu indirimlerin etiketlere yansıdığını düşünmüyor. Ve on kişiden dokuzu yüksek fiyatlar ile mücadelede KDV indirimlerinin yeterli olmayacağına inanıyor. Yani bazılarımız indirimler etikete yansısa bile yeterli olmayacak diyor. Son 2 yılda salgın ve ekonomi ile mücadelede gerçekten yorgun düştük.
Her on kişiden altısı kendisini yorgun hissediyor, kendimizi hiç bu kadar yorgun hissetmemiştik. Umarım bahar ayları sadece psikolojik bir rahatlama değil aynı zamanda ısınma masraflarının azalmasıyla bir nebze ekonomik rahatlama da getirir.
Araştırmanın Metodolojisi:
Ipsos tarafından gerçekleştirilen Antikriz Genel Kamuoyu Araştırması ile Türkiye’de Türkiye’de gündemi takip etmek ve vatandaşların gündemdeki konulara ilişkin görüşlerini anlamak hedeflendi. Araştırma, Online Görüşmeler (CAWI) ile 18 yaş üstü İBBS 1 düzeyinde Türkiye temsili 800 birey ile gerçekleştirildi. 04 – 07 Nisan 2022 tarihleri ile veriler; 102. dönem verilerini kapsayan araştırmanın istatistiki hata payı, yüzde 95 güven aralığında ± yüzde 3…