18 Eylül Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Esnafın gözünden tüketici
Haberler

Esnafın gözünden tüketici

Nafizcan Önder
22 Temmuz 2021
3 dk okuma

Marketing Türkiye için REM People tarafından gerçekleştirilen “Esnafın Gözünden Tüketici Araştırması” sokağın nabzını tutarak değişen tüketici davranışlarına esnafın gözlemleri üzerinden ışık tutuyor… Esnafa göre tüketicilerin yüzde 56’sının alışveriş sepeti küçüldü, yüzde 54’ü ise artık daha ucuz markaları tercih ediyor…

Bir yılı aşkın süredir hayatımızda olan pandemi şüphesiz ki tüketim alışkanlıklarını da derinden etkiledi. Sürecin en başında toplumun büyük kesiminde oluşan endişeli ruh hali evlere yiyecek-içecek ve hijyen ürünleri stoklayarak kendini göstermişti. Öte yandan toplumun yine büyük bir kesimi kalabalıkta artan bulaş riskinden kaçmak için çareyi süpermarketlerden küçük esnafa yönelmekte bulmuştu. Peki, gelinen noktada tüketici o derin tedirginliği üzerinden atabildi mi? Pandemi sürecinde alışverişçilerin marka tercihleri nasıl şekillendi? Aşının yaygınlaşmasıyla alışverişçilerin davranışları nasıl değişti? Tüm soruların yanıtları REM People’ın araştırması ile esnaftan geliyor. İşte esnafın gözünden değişen tüketici davranışları…

“Stok” her beş kişiden birinde alışkanlığa dönüştü

Esnafın gözünden tüketici

Esnafa göre geçen yıl bu dönemlere hâkim olan kaygı ve korku sonucu ortaya çıkan stoklama davranışı azalmaya başladı. Tüketicilerin yüzde 40’ının pandeminin ilk dönemine göre çok daha az stok yaptığını ve günlük ihtiyaçlar için alışveriş yapmaya yöneldiğini söyleyen esnaflar buna karşın hâlen yüzde 20’lik bir kesimin stoklamaya devam ettiğini söylüyor.

Tüketicinin yüzde 56’sı sepeti küçülttü

Esnafın gözünden tüketici

Pandemi döneminde tüketicilerin alışveriş sepetlerinin boyutu önceki döneme kıyasla küçülme gösteriyor. Esnafa göre alışverişçilerin yüzde 56’sı önceki döneme kıyasla daha az alışveriş yapıyor. Tüketicilerin tek seferde esnaftan yaptığı alışveriş pandemi içerisindeki önceki döneme göre yüzde 50 oranında azalmış. Tüketicilerin yüzde 29’unun alışveriş sepeti önceki döneme göre sabit kalmış. Alışveriş sepeti büyüyenlerin oranı ise 14.

Ekonomik koşullar sepete yansıyor

Esnafın gözünden tüketici

Alışveriş sepetlerindeki küçülme sadece ürün sayısı anlamında değil aynı zamanda marka tercihleri anlamında da kendini gösteriyor. Esnafa göre önceki dönemlere kıyasla tüketicilerin yüzde 54’ü artık daha ucuz markaları tercih ediyor. Gelecek kaygısının öne çıktığı bu dönemde esnaf, alışverişin birincil faktörünün “fiyat” olduğunu düşünüyor.

Tüketici esnafa iş çıkışı gidiyor

Esnafın gözünden tüketici

Esnafa göre tüketiciler yüzde 46 ile en çok 15:00 ile 18:00 saatleri arasında alışveriş yapıyor. Yani geleneksel kanal esnafının en yoğun olduğu zaman dilimi iş çıkışı saatleri. En yoğun olan ikinci zaman dilimi ise bakkallar kapanana kadar olan 18:00-21:00 arasına sıkışmış durumda. Bakkalların gün içindeki yoğunluğu pandemi döneminde iyice azalmış. Evden çalışanların artmasıyla birlikte tüketiciler gün içinde evlerinde bilgisayarlarının başından kalkamıyor ve bakkallara gidemiyor. Acil ihtiyaçlarını ise en fazla online alışveriş yöntemleriyle gideriyor.

Aşının etkisi tüketim alışkanlıklarına yansımadı

Esnafın gözünden tüketici

Esnafa göre aşının yaygınlaştığı dönemde alışverişçilerin yüzde 71’inin tüketim davranışlarında pek bir değişim yaşanmadı. Esnaflar tüketicinin yalnızca yüzde 19’unda pozitif ancak limitli bir değişim olduğunu düşünüyor.

Araştırmanın metodolojisi

Marketing Türkiye için REM People tarafından 5-15 Haziran arasında gerçekleştirilen “Esnafın Gözünden Tüketici Araştırması”, NUTS2 örnekleminde bakkal, büfe, kuruyemiş ve orta market detayında raporlanan 234 satış noktasında gerçekleştirildi. Çalışmada esnafla derinlemesine yapılan görüşmelerle salgın döneminde tüketicilerin davranışlarındaki değişim ölçümlendi.

Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısını okumak için hemen TIKLAYIN!

araştırma Esnaf featured REM People tüketici alışkanlıkları
1 Her 3 gençten 1'i ne eğitimde ne istihdamda!
Her 3 gençten 1’i ne eğitimde ne istihdamda!
2 Ezberleri bozan ING Türkiye’nin özgürlükçü bankacılık vizyonu
Ezberleri bozan ING Türkiye’nin özgürlükçü bankacılık vizyonu
3 KFC, Türkiye pazarına HD Holding’le geri dönüyor!
KFC, Türkiye pazarına HD Holding’le geri dönüyor!
4 6 Türk devi TIME’ın “Dünyanın En İyi Şirketleri 2025” listesinde!
6 Türk devi TIME’ın “Dünyanın En İyi Şirketleri 2025” listesinde!
5 Küçük ama korkutucu! Pop Mart, Chucky blind box serisini tanıttı
Küçük ama korkutucu! Pop Mart, Chucky blind box serisini tanıttı
Güncel Haberler
İTÜ ARI Teknokent, Marketing Türkiye ve Deloitte Academy’den güçlü iş birliği: İş dünyası profesyonelleri için özel tasarlanan AI LAB başlıyor...
İTÜ ARI Teknokent, Marketing Türkiye ve Deloitte Academy’den güçlü iş birliği: İş dünyası profesyonelleri için özel tasarlanan AI LAB başlıyor…
İş dünyasına onlar yön veriyor: Platin Yakalar...
İş dünyasına onlar yön veriyor: Platin Yakalar…
Kafeler evlere taşınıyor!
Kafeler evlere taşınıyor!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Fairy’den lekesiz bağ kurma stratejisi: "Labou…bou"
Haberler
Fairy’den lekesiz bağ kurma stratejisi: “Labou…bou”
Nafizcan Önder
3 hafta önce
Ali Saydam yazdı: "Hocanın dediğini yap, yaptığını yapma"
Haberler
Ali Saydam yazdı: “Hocanın dediğini yap, yaptığını yapma”
Ali SAYDAM
20 Temmuz 2025
Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı’nda bayrak değişimi: Burhanettin Duran, görevi Fahrettin Altun'dan devraldı
Haberler
Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı’nda bayrak değişimi: Burhanettin Duran, görevi Fahrettin Altun’dan devraldı
Marketing Türkiye
10 Temmuz 2025
YouTube'da level atlayarak en çok izlenen oyun kanalları, YouTube Rating Report'ta!
Haberler
YouTube’da level atlayarak en çok izlenen oyun kanalları, YouTube Rating Report’ta!
Nafizcan Önder
30 Temmuz 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.