17 Ağustos Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!
Haberler

Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!

İrem Alimoğlu
1 Ocak 2025
3 dk okuma

BAREM ve WIN International’ın araştırması, kişisel verilerin kötüye kullanımı konusundaki küresel endişeleri gözler önüne seriyor. Araştırma sonuçlarına göre dünya genelinde insanların yüzde 64’ü, Türkiye’de ise yüzde 47’si kişisel verilerin kötüye kullanıldığı durumlarla karşı karşıya kalmış.

BAREM, global ortağı WIN International ile birlikte Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 39 ülkede yaşanan dijital endişenin boyutunu araştırdı. Sonuçlar gösteriyor ki; insanlar kişisel bilgilerinin kötüye kullanılmasından ve mahremiyetin ihlalinden büyük endişe duyuyor, dijitalleşmekten korkuyor. Peki, dijital dünyanın tehlikelerini ne kadar deneyimliyoruz?

Verilerin Kötüye Kullanımı (Data Misuse) verilerin, toplandıkları veya izin verilen amacın dışında, ihmal veya etik dışı yollarla kullanılması olarak biliniyor. Örneğin, kişisel verilerin izinsiz paylaşılması veya pazarlama iletişiminde kullanılması bu kapsama giriyor.

Verilerin Agresif Olarak Kötüye Kullanımı (Aggressive Misuse) ise, verilerin kasıtlı, planlı ve zarar verme amacıyla kötüye kullanılması olarak tanımlanıyor. Kimlik avı saldırıları, fidye yazılımları veya dolandırıcılık gibi yöntemlerle veriler üzerinden maddi veya manevi kazanç elde etme girişimleri bu kategoriye dahil. Verilerin kötüye kullanımı daha geniş ve genel bir kavramken, agresif kötüye kullanım doğrudan zarara yönelik, kasıtlı ve planlı eylemleri ifade ediyor.

Araştırmada verilerin kötüye kullanımı başlığı altında görüşülenlerin spam, kimlik avı, oltalama, kişisel bilgilerin sızdırılması, banka veya kredi kartı hesabının hacklenmesi veya e-posta hesabının hacklenmesi ile karşılaşıp karşılaşmadıkları incelendi. Bunlardan son üçü agresif kullanım olarak tanımlandı.

Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!
Şekil 1: Verilerin Kötüye Kullanımı – Dünya ve Türkiye Karşılaştırması

Bulgulara göre bahsedilen durumlardan herhangi biriyle karşılaşanların oranı dünya genelinde yüzde 64, Türkiye’de ise yüzde 47. Bu tür deneyim yaşayan kadınların oranı hem Türkiye hem de dünyada erkeklere göre daha az. Yaş gruplarına göre bakıldığında dünyada yaş grupları benzerlikler gösterirken, Türkiye’de  35-54 yaş grubunda bu oran diğer yaş gruplarına göre daha yüksek.

Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!

Şekil 2: Verilerin Kötüye Kullanımı – Dünya Geneli

Dünya genelinde karşılaşıldığı bildirilen verilerin kötüye kullanımında ise spam maili yüzde 43, kimlik avı/oltalama yüzde 34 orana sahip. Agresif kötüye kullanımda ise kişisel bilgilerin sızdırılması ve e-posta hesabının hacklenmesi yüzde 13, banka veya kredi kartı hesabının hacklenmesi yüzde 12 oranda.

Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!
Şekil 3: Verilerin Kötüye Kullanımı – Türkiye Geneli

Türkiye’de verilerin kötüye kullanımında ise spam maili aldığını ifade edenlerin oranı yüzde 34, kimlik avı ise yüzde 14. Agresif kötüye kullanımın başında yüzde 14 ile kişisel bilgilerin sızdırılması, yüzde 11 ile banka/ kredi kartı hesabının hacklenmesi ve yüzde 10 ile e-posta hesabının hacklenmesi geliyor. 

Verilerin dünyada ve ülkemizde kötüye kullanımı, özellikle de “banka hesabının veya kredi kartının hacklenmesi” gibi agresif  kullanım oranlarının yüksekliği, dijitalden korkma nedenlerine açıklık getiriyor, güvende olmak için dijital okur yazarlığın önemini ortaya koyuyor.  

Araştırma Künyesi

Çalışmada 39 ülkede 33.866 kişiyle görüşüldü. Araştırma Türkiye’de BAREM tarafından CATI (Bilgisayar Destekli Telefon Görüşmesi) yöntemiyle Türkiye temsili bir örneklemde 523 kişi arasında gerçekleştirildi.

Aramızda kalsın, dijitalleşmekten korkuyoruz!

Dijitalleşme featured
1 Yeşil sahadan yeşeren umut: Eskişehirspor ve Bursaspor “Doğa İçin Tek Yürek” oluyor
Yeşil sahadan yeşeren umut: Eskişehirspor ve Bursaspor “Doğa İçin Tek Yürek” oluyor
2 Spor medyasının YouTube karnesi YouTube Rating Report’ta!
Spor medyasının YouTube karnesi YouTube Rating Report’ta!
3 Bir parça mutluluk: Türkiye’nin çikolata tercihleri
Bir parça mutluluk: Türkiye’nin çikolata tercihleri
4 Microsoft Word'e yapay zeka dokunuşu: Metinler artık sesli özetlenebilecek
Microsoft Word’e yapay zeka dokunuşu: Metinler artık sesli özetlenebilecek
5 Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri...
Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri…
Güncel Haberler
Sporun Z raporu: “Şampiyon markalar”
Sporun Z raporu: “Şampiyon markalar”
Mezun olmak yetmiyor! İş piyasasında günümüz gerçeği...
Mezun olmak yetmiyor! İş piyasasında günümüz gerçeği…
Sporun dönüştürücü gücüne katkı veren her marka “şampiyon”!
Sporun dönüştürücü gücüne katkı veren her marka “şampiyon”!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Mediazone’dan stratejik hamle: Mackolik’te payını yüzde 60’a çıkardı!
Haberler
Mediazone’dan stratejik hamle: Mackolik’te payını yüzde 60’a çıkardı!
Marketing Türkiye
4 hafta önce
İş Sanat Anadolu Sergileri “Hocalar ve Öğrenciler” ile Milas’taydı
Haberler
İş Sanat Anadolu Sergileri “Hocalar ve Öğrenciler” ile Milas’taydı
Marketing Türkiye
3 hafta önce
Güldem Berkman, Amgen Çin’in yeni Genel Müdürü oldu
Haberler
Güldem Berkman, Amgen Çin’in yeni Genel Müdürü oldu
Nafizcan Önder
20 Haziran 2025
Zara'nın reklamları "sağlıksız derecede zayıf" modeller nedeniyle yasaklandı
Haberler
Zara’nın reklamları “sağlıksız derecede zayıf” modeller nedeniyle yasaklandı
İrem Alimoğlu
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.