15 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!
Haberler

Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!

İrem Alimoğlu
1 Ocak 2025
3 dk okuma

BAREM ve WIN International’ın araştırması, kişisel verilerin kötüye kullanımı konusundaki küresel endişeleri gözler önüne seriyor. Araştırma sonuçlarına göre dünya genelinde insanların yüzde 64’ü, Türkiye’de ise yüzde 47’si kişisel verilerin kötüye kullanıldığı durumlarla karşı karşıya kalmış.

BAREM, global ortağı WIN International ile birlikte Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 39 ülkede yaşanan dijital endişenin boyutunu araştırdı. Sonuçlar gösteriyor ki; insanlar kişisel bilgilerinin kötüye kullanılmasından ve mahremiyetin ihlalinden büyük endişe duyuyor, dijitalleşmekten korkuyor. Peki, dijital dünyanın tehlikelerini ne kadar deneyimliyoruz?

Verilerin Kötüye Kullanımı (Data Misuse) verilerin, toplandıkları veya izin verilen amacın dışında, ihmal veya etik dışı yollarla kullanılması olarak biliniyor. Örneğin, kişisel verilerin izinsiz paylaşılması veya pazarlama iletişiminde kullanılması bu kapsama giriyor.

Verilerin Agresif Olarak Kötüye Kullanımı (Aggressive Misuse) ise, verilerin kasıtlı, planlı ve zarar verme amacıyla kötüye kullanılması olarak tanımlanıyor. Kimlik avı saldırıları, fidye yazılımları veya dolandırıcılık gibi yöntemlerle veriler üzerinden maddi veya manevi kazanç elde etme girişimleri bu kategoriye dahil. Verilerin kötüye kullanımı daha geniş ve genel bir kavramken, agresif kötüye kullanım doğrudan zarara yönelik, kasıtlı ve planlı eylemleri ifade ediyor.

Araştırmada verilerin kötüye kullanımı başlığı altında görüşülenlerin spam, kimlik avı, oltalama, kişisel bilgilerin sızdırılması, banka veya kredi kartı hesabının hacklenmesi veya e-posta hesabının hacklenmesi ile karşılaşıp karşılaşmadıkları incelendi. Bunlardan son üçü agresif kullanım olarak tanımlandı.

Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!
Şekil 1: Verilerin Kötüye Kullanımı – Dünya ve Türkiye Karşılaştırması

Bulgulara göre bahsedilen durumlardan herhangi biriyle karşılaşanların oranı dünya genelinde yüzde 64, Türkiye’de ise yüzde 47. Bu tür deneyim yaşayan kadınların oranı hem Türkiye hem de dünyada erkeklere göre daha az. Yaş gruplarına göre bakıldığında dünyada yaş grupları benzerlikler gösterirken, Türkiye’de  35-54 yaş grubunda bu oran diğer yaş gruplarına göre daha yüksek.

Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!

Şekil 2: Verilerin Kötüye Kullanımı – Dünya Geneli

Dünya genelinde karşılaşıldığı bildirilen verilerin kötüye kullanımında ise spam maili yüzde 43, kimlik avı/oltalama yüzde 34 orana sahip. Agresif kötüye kullanımda ise kişisel bilgilerin sızdırılması ve e-posta hesabının hacklenmesi yüzde 13, banka veya kredi kartı hesabının hacklenmesi yüzde 12 oranda.

Araştırma: Dijitalde başımıza gelmeyen kalmadı!
Şekil 3: Verilerin Kötüye Kullanımı – Türkiye Geneli

Türkiye’de verilerin kötüye kullanımında ise spam maili aldığını ifade edenlerin oranı yüzde 34, kimlik avı ise yüzde 14. Agresif kötüye kullanımın başında yüzde 14 ile kişisel bilgilerin sızdırılması, yüzde 11 ile banka/ kredi kartı hesabının hacklenmesi ve yüzde 10 ile e-posta hesabının hacklenmesi geliyor. 

Verilerin dünyada ve ülkemizde kötüye kullanımı, özellikle de “banka hesabının veya kredi kartının hacklenmesi” gibi agresif  kullanım oranlarının yüksekliği, dijitalden korkma nedenlerine açıklık getiriyor, güvende olmak için dijital okur yazarlığın önemini ortaya koyuyor.  

Araştırma Künyesi

Çalışmada 39 ülkede 33.866 kişiyle görüşüldü. Araştırma Türkiye’de BAREM tarafından CATI (Bilgisayar Destekli Telefon Görüşmesi) yöntemiyle Türkiye temsili bir örneklemde 523 kişi arasında gerçekleştirildi.

Aramızda kalsın, dijitalleşmekten korkuyoruz!

Dijitalleşme featured
1 The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
2 Mavi yaka çalışan profili değişiyor: Üniversiteli oranı yükselişte
Mavi yaka çalışan profili değişiyor: Üniversiteli oranı yükselişte
3 Z kuşağı için "uzaktan çalışmak" yüksek maaştan daha değerli
Z kuşağı için “uzaktan çalışmak” yüksek maaştan daha değerli
4 Restoranlardan dijital platformlara rest: “Komisyon oranlarına çözüm bulunmazsa kendi platformumuzu kurarız!”
Restoranlardan dijital platformlara rest: “Komisyon oranlarına çözüm bulunmazsa kendi platformumuzu kurarız!”
5 Coca-Cola’dan beş yıl sonra gelen yeni yıl lezzeti: Holiday Creamy Vanilla
Coca-Cola’dan beş yıl sonra gelen yeni yıl lezzeti: Holiday Creamy Vanilla
Güncel Haberler
Tüketiciler "sürdürülebilir restoranlara" yüzde 11 daha fazla ödemeye hazır
Tüketiciler “sürdürülebilir restoranlara” yüzde 11 daha fazla ödemeye hazır
İçerik üreticiliği saygın bir kariyer olarak kabul görüyor
İçerik üreticiliği saygın bir kariyer olarak kabul görüyor
2026’da gündem "kültür bütçesi" olmalı!
2026’da gündem “kültür bütçesi” olmalı!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Haftanın marka ajans iş birlikleri (19-25 Eylül)
Haberler
Haftanın marka ajans iş birlikleri (19-25 Eylül)
Sena Tufan
25 Eylül 2025
Sabancı Holding 100 yaşında!
Haberler
Sabancı Holding 100 yaşında!
Marketing Türkiye
11 Eylül 2025
Yılın en iyi 50 girişimi belli oldu!
Haberler
Yılın en iyi 50 girişimi belli oldu!
İrem Alimoğlu
6 gün önce
Gıdada tüketicinin zor tercihi: Fiyat mı sağlık mı?
Haberler
Gıdada tüketicinin zor tercihi: Fiyat mı sağlık mı?
Nafizcan Önder
4 Ekim 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.