Açıkhavada en yoğun saatler: “Prime Time”
Geçtiğimiz yılın Ocak ayında Ströer Kentvizyon ve bağımsız araştırma şirketi GfK Türkiye işbirliği ile başlayan Impacto Açıkhava Etki Araştırması sonuçlandı. İstanbul, Ankara, İzmir ve Bursa’da 15-50 yaş arası 6 bin 418 kişiyle yapılan araştırmada, kentsel hareketliliğin en yoğun olduğu saatlerin 18.00 ila 20.00 arası olduğu belirlendi.
41 farklı reklam kampanyasının test edildiği Impacto’ya göre haftada ortalama 6 gün dışarı çıkılıyor ve ankete katılanların yüzde 62’si ise her gün dışarıda bulunuyor. Görüşülen kişiler günde ortalama 1 saat 57 dakika dışarıda vakit geçirirken, yapılan segmentasyon analizi sonucu yoğun mobil kişiler olarak adlandırılan grupta bu süre 4 saat 10 dakikaya çıkıyor.
Gün içindeki diğer saat dilimlerine bakıldığında erkeklerin sabah 06:00-09:00 arasında, kadınların ise 14:00-18:00 saatleri arasında daha yoğun olarak açıkhavada olduğu görülüyor.
Impacto sonuçlarına göre kişilerin yüzde 84’ü toplu taşıma veya servis, yüzde 29’u özel araç veya taksi kullanırken yüzde 40’ı ise bir yerden bir yere giderken yürümeyi tercih ediyor. Dört büyük ilde istenilen yere gidilirken farklı tercihlerin bir arada kullanılması sebebiyle, yani duplikasyon içerdiği için, toplam ulaşım kullanımı yüzde 100’ü geçiyor. Bir kişi toplu taşımadan inip yürümekveya taksiye binmek, biraz yürüyüp belli bir noktadan taksiye binmek ya da aracını parkedip yürümek gibi çeşitli varyasyonlar ile gideceği yere ulaşabiliyor.
Tercih edilen ulaşım araçlarında geçirilen sürelere bakıldığında her ulaşım aracında veya yaya olarak en az 1 saatin geçirildiği görülüyor. En uzun süre ortalama 1 saat 25 dakika ile özel araç veya takside geçiriliyor. Toplu taşıma veya serviste bulunma oranı ortalama 1 saat 17 dakika olurken, günde ortalama 1 saat 7 dakika ise yürünüyor.
Ulaşım aracı kullanımında mevsimsel farklılığa bakıldığında ortalama yüzde 29 olan özel araç kullanımı kış aylarında yürümek istememenin ve kalabalık toplu taşıma araçlarını kullanmak istememenin etkisi ile yüzde 39’a kadar yükseldiği görülüyor.