Tüketiciler neden yedikleri konusunda yalan söyler?
Yeni çalışmalar, tüketicilerin aldıkları kalori konusunda yalan söylediklerini ve kendilerini takip eden kişiye göre farklı gıda tercihleri yaptığını ortaya koydu. Günümüz adeta “sağlıklı beslenme” çağı. Her yerde sağlıklı beslenmeyle ilgili konuşmalar, ürünler ve tavsiyeler var. Peki bu “trend” tüketicileri nasıl etkiliyor? Konuyla ilgili bilimsel araştırmalar, birçok tüketicinin, gerçekte uyguladığı diyeti daha sağlıklı ve daha sürdürülebilir ve “besleniyormuş gibi” gösterdiğini ortaya koyuyor. Bazı tüketiciler doğrudan yalan söylüyor, bazıları ise başkalarının kendisini izlediğini bildiğinde “daha iyi” yemek tercihleri yapıyor.
Söylediklerinden fazlasını tüketiyorlar
İngiltere’de yapılan bir araştırmada, yedikleriyle ilgili yalan söyleyen tüketiciler incelendi. Çalışma kapsamında, yedikleri konusunda yalan söyleyen insanların, her gün kabul ettiğinden 800-1200 kalori daha fazla tükettiği belirlendi. American Journal of Human Biology dergisinde yayınlanan araştırmada obez ve obez olmayan bireyler gönüllü oldu. Yediklerinin kaydını tutması istenen gönüllülerin ne kadar enerji harcadığı da analiz edildi. Araştırmacılar, çalışmadaki tüm katılımcıların (221), obez olup olmamasından bağımsız olarak, yedikleri konusunda yalan söylediğini belirledi. Ortalamada tüm gönüllüler 1800 kalori civarında tükettiklerini beyan etti. Obez kişiler ortalamada 1200 kalori tükettiklerini söylerken, obez olmayan gönüllüler 800 kalori tükettiklerini beyan etti. Araştırmacılar, yedikleriyle ilgili yalnızca obez bireylerin değil, tüm katılımcıların doğru olmayan beyanlarda bulunduğunun altını çizdi.
Kimin baktığına göre değişir
Psychology & Marketing dergisinde yayınlanan başka bir araştırmada sosyal suçlanma ve yeme tercihleri incelendi. Araştırmacılar, olumsuz olarak yargılanmaktan korkmaları nedeniyle, yabancı kimselerin varlığında insanların daha sağlıklı gıda tercihleri yapma eğiliminde olduğunu belirledi. Aynı ırktan birinin olmasına kıyasla, farklı ırktan bir kimse gözlemci varlığında katılımcıların daha sağlıklı atıştırmalıkları tercih ettiği gözlendi. Aynı durum, katılımcı ile aynı üniversiteden birinin olmasına kıyasla, farklı üniversiteden birinin varlığında da gözlendi.
Araştırma sonuçları nasıl kullanılabilir?
Araştırmacılara göre, sağlıklı gıda tercihleri yapmanın sosyal faydalarına odaklanan reklamlar yapılması, sağlıklı beslenmeyi teşvik etmenin yollarından biri olabilir. Gıdanın sosyal hayatta önemli bir rolü olduğunu, tüketicilerin sık sık gıda tercihlerine bakarak insanlar hakkında çıkarımda bulunduklarını söyledi ve “Yaptığımız araştırma, gıdanın bu önemli rolünü tüketici sağlığı için kullanabileceğimizi gösteriyor. Bunun için, sağlıklı gıdaların yalnızca tüketici için değil, başkalarını etkilemek için de faydalı olduğunu vurgulamak gerekiyor. Elde ettiğimiz bulgular son derecede önemli. Sağlıklı beslenmenin faydalarının teşvik edilmesi için yeni bir araç sunuyor” ifadelerini kullandı.
Kaynak: Gıda Hattı