21 Ağustos Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Fiyatlar artıyor, tüketici çözüm arıyor…
Köşe Yazıları

Fiyatlar artıyor, tüketici çözüm arıyor…

Hüseyin Tapınç
5 Aralık 2021
3 dk okuma
Fiyatlar artıyor, tüketici çözüm arıyor…
Hüseyin Tapınç
Sia Insight Kurucu Ortağı
ve Genel Müdürü

Türkiye, 2018 yılında başlayan ekonomik krizin yeni bir dip noktasını yaşıyor bugünlerde. Her ne kadar resmi rakamlara göre Türkiye ekonomisi yılın ikinci çeyreğinde yüzde 22 ve üçüncü çeyreğinde de yüzde 7,4 büyümüş olsa da, Tüketici Güven Endeksi bize bambaşka bir resim çiziyor(1). Bu endeks Kasım ayında bir önceki aya kıyasla yüzde 7,3 azalarak 71,1 düzeyine gerilemiş bulunuyor. Bu rakam, 2004 yılı Ocak ayından bugüne dek ölçülmüş en düşük noktaya işaret ediyor. Bu endeksin bir alt bileşeni olan hanenin maddi durumu endeksi de Ekim ayında 60,7 iken, Kasım ayında yüzde 7,5 oranında azaldı ve 56,1 olarak ölçüldü. Her iki endeks de 0-200 arasında değer alabiliyor ve Tüketici Güven Endeksi’nin 100’den büyük olması tüketici güvenindeki iyimser durumu, 100’den küçük olması da tüketici güvenindeki kötümser durumu gösteriyor. Devletin resmi rakamları net bir şekilde tüketicilerin karamsar ruh halini açığa çıkartıyor…

Hem tüketicilerin hem de iş dünyasının 2022 yılına nasıl bir ruh hali ile girdiklerini ve yeni yıldan beklentilerini bir sonraki yazımda ayrıntıları ile ele alacağım. Ancak, döviz kurunun inanılmaz bir seyir izlediği, enflasyon ile ilgili artış beklentilerinin son derece yükseldiği ve bunun neticesinde de tüketici cephesinde yeni korunma ve savunma stratejilerinin geliştirilmeye çalışıldığı bu dönemde hanelerin ekonomik durumları üzerinde kısaca durmak, toplumdaki ekonomik sıkışmışlığa bir başka açıdan dikkat çekmek istiyorum.

Sia Insight’ın Kasım ayında gerçekleştirdiği bir araştırmaya göre (2), metropol illerinde yaşayan yetişkin tüketicilerin gündemlerindeki en önemli üç konu artan fiyatlar ve zamlar (yüzde 35), ekonomik sorunlar (yüzde 31) ve geçim sıkıntısı (yüzde 12) olarak görülüyor. Tüketiciler her ne kadar gündemlerindeki konuları farklı ifadelerle belirtseler de aslında gündemin bir numaralı sorunu ekonomik ve bu da artan fiyatlara ve geçim sıkıntısına endekslenmiş görünüyor. Pandemi ve sağlık ile ilgili endişelerin ekonomik sorunlar karşında artık esamesi okunmuyor.

Metropollü hanelerin ekonomik durumu ile ilgili en önemli tespit bu hanelerin gelir ve gider dengesinde düğümleniyor.

  • Bugün metropollü hanelerin ancak yaklaşık yüzde 10’u geliri ile tasarruf yapabiliyor. Beklendiği üzere, bu oranın önemli bir bölümünü orta üst ve üst sosyo-ekonomik sınıftaki haneler teşkil ediyor. Günün koşullarına göre altın, Türk Lirası ya da döviz bu hanelerin en önemli yatırım aracı, ancak hemen altını çizmek gerekiyor ki, borsa, bu toplumsal grubun yeni yatırım gözdesi.
  • Metropollü haneler arasında geliri ile giderini dengeleyebilen hanelerin oranı da yüzde 55’ler düzeyinde bulunuyor.
  • Toplumun üçte birinde ise hanenin geliri giderleri karşılamaktan uzak bulunuyor. Bu oran hanelerin sosyo-ekonomik sınıfının düşmesi ile birlikte yükselme eğilimine giriyor ve özellikle orta sınıftan sonra önemli bir kırılma yaşayarak alt sosyo-ekonomik sınıfta en yüksek düzeyde gözlemleniyor (yüzde 42).
  • Geliri giderlerini karşılayamayan hanelerin imdadına yetişen üç finansal araç bulunuyor. Bunlardan ilki kredi kartı ve gelir gider dengesi bozulmuş hanelerin yarısından fazlası bu kart desteği ile ihtiyaçlarını karşılayabiliyor. İkinci destek ürün avans hesap ve üçüncü desteğin kaynağı da bireysel krediler. Bu iki üründen ziyade arkadaşlarından ya da aile üyelerinden borç alarak gelirine destek olan hanelerin oranı da yüzde 40’lara yaklaşıyor.
  • Hanelerin ekonomik durumlarının kırılganlığına işaret eden ve bugün yeni bir ölçümlemede daha negatif bir resimle karşılaşabileceğimiz bir konu da hanelerin birikimlerinin ya da yatırımlarının derinliği. Temmuz ayında yapılan Sia Insight araştırmasına göre (3), metropol illerinde bulunan hanelerin yüzde 46’sı hiç beklenmedik ek 1.000 liralık harcamayı borçlanmadan karşılayabilirken, bu rakam 5.000 liraya yükseldiğinde hanelerin ancak yüzde 23’ü bir borçlanmaya girmeden bu ek harcamayı karşılayabiliyor. Beklenmedik ek harcama 10.000 liraya ulaştığında ise, metropollü hanelerin ancak yüzde 10’u bu harcamayı borçlanmadan ve kendi kaynaklarını kullanarak gerçekleştirebilecek bir konumda bulunuyor.

Türkiye, 2022 yılına bu gerçekler ile birlikte girecek; toplumun ve iş dünyasının nabzını bir sonraki yazıda ayrıntıları ile paylaşacağım…

(1) TÜİK, Tüketici Güven Endeksi (Kasım 2021)  

(2) Sia Insight, Ekonomik Gündem Araştırması (Kasım 2021), 3 büyük ilde yaşayan 18-65 yaş grubu 415 tüketici ile 6 – 14 Kasım 2021 tarihleri arasında bilgisayar destekli telefon görüşmesi.

(3) Sia Insight, Ekonomik Gündem Araştırması (Temmuz 2021), 3 büyük ilde yaşayan 18-65 yaş grubu 414 tüketici ile 5 – 14 Temmuz 2021 tarihleri arasında bilgisayar destekli telefon görüşmesi

Hüseyin Tapınç yazdı: Çevreci tüketici burada, markalar nerede?

ekonomik kriz featured hüseyin tapınç Insıghts
1 Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri...
Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri…
2 TIME, ilk kez “Yılın Kızları” listesini açıkladı: Türkiye’den Defne Özcan dünyaya ilham veriyor
TIME, ilk kez “Yılın Kızları” listesini açıkladı: Türkiye’den Defne Özcan dünyaya ilham veriyor
3 Japonya'daki Türk turist sayısı yüzde 77,3 arttı! Peki, nereden çıktı bu Japonya sevdası?
Japonya’daki Türk turist sayısı yüzde 77,3 arttı! Peki, nereden çıktı bu Japonya sevdası?
4 Haftanın marka-ajans iş birlikleri (8-14 Ağustos)
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (8-14 Ağustos)
5 İş dünyasında haftanın atamaları (9-15 Ağustos)
İş dünyasında haftanın atamaları (9-15 Ağustos)
Güncel Haberler
Zincir marketlere "Cumhur Reyonu" geliyor
Zincir marketlere “Cumhur Reyonu” geliyor
Sürpriz podyum gerçek ışıltı: Elidor Pembe Halı
Sürpriz podyum gerçek ışıltı: Elidor Pembe Halı
Grok sohbetleri Google’da ifşa oldu!
Grok sohbetleri Google’da ifşa oldu!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

"İnsan mı yapay zeka mı?" Tüketici içeriğin kaynağını bilmek istiyor...
Haberler
“İnsan mı yapay zeka mı?” Tüketici içeriğin kaynağını bilmek istiyor…
Nafizcan Önder
4 hafta önce
Japonya'da tüm kan gruplarıyla uyumlu yapay kan geliştirildi
Haberler
Japonya’da tüm kan gruplarıyla uyumlu yapay kan geliştirildi
Sena Tufan
2 Haziran 2025
Rakipler el sıkışıyor: OpenAI ve Google'dan stratejik iş birliği
Haberler
Rakipler el sıkışıyor: OpenAI ve Google’dan stratejik iş birliği
Marketing Türkiye
11 Haziran 2025
Dev gıda markası Kraft Heinz,10 yıllık birlikteliğin ardından bölünebilir
Haberler
Dev gıda markası Kraft Heinz,10 yıllık birlikteliğin ardından bölünebilir
İrem Alimoğlu
16 Temmuz 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.