19 Ağustos Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Türk tüketicisi Black Friday indirimlerinden memnun mu?
Haberler

Türk tüketicisi Black Friday indirimlerinden memnun mu?

Marketing Türkiye
22 Kasım 2019
4 dk okuma

Marketing Türkiye için İstanbul Ekonomi Araştırma’nın gerçekleştirdiği Black Friday araştırması Türk tüketicisinin bu indirim gününe bakışını gözler önüne seriyor. Tüketicilerin Black Friday’deki tüketim alışkanlıklarını da inceleyen araştırmaya göre Türk tüketicisi artık dört gözle Black Friday’in gelmesini bekliyor. Öyle ki tüketicinin Türkçe isim önerileri bile var: Kutsal Cuma, Bereketli Cuma, 11 Ayın İndirimi, Mübarek Cuma…

1932’den beri her yıl ABD’de Noel alışveriş sezonunun başlangıcı olarak 23 Kasım’da ülkedeki tüm mağazalar büyük indirimler yapar. Her yıl oluşan yoğun trafik, kazalar ve ufak yaralanmalar nedeniyle bu indirim gününe ABD’de Black Friday (Kara Cuma) deniliyor. Bir zamanlar sadece ABD’de hayat bulan “Black Friday” indirimleri yakın zamanda tüm dünyayla birlikte Türkiye’yi de etkisi altına aldı. Zira Marketing Türkiye için İstanbul Ekonomi Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Black Friday” araştırmasına göre katılımcıların büyük bölümü Black Friday’a aşina ve yüzde 80’i sene içerisinde alışveriş yapmak için Black Friday’i beklediğini belirtiyor. Peki, Türk tüketicisi Black Friday’de yapılan indirimlerden memnun mu? Tüketici o gün en çok hangi ürünleri satın alıyor, ne kadar harcıyor? Tüm bu soruların yanıtları ve katılımcıların Türkçe isim önerileri  “Black Friday” araştırmasında…

Tüketici fiyatı değil, ürünü baz alıyor

İstanbul Ekonomi Araştırma’nın gerçekleştirdiği araştırmaya göre her on kişiden altısı kendisi veya ailesi için ayda ikiden fazla alışveriş yaptığını söylüyor. Ayrıca katılımcılar sanılanın aksine fiyatı değil, ürünü temel olarak baz alıyor. Katılımcıların yüzde 51,74’ü ürünü alışverişte temel tercih sebebi olarak görüyor. Ayrıca katılımcıların yüzde 85,65’i indirimleri ve kampanyaları sıkı takip ettiğini belirtiyor.

1

Black Friday biliniyor

Black Friday’in Türkiye’deki bilinirlik oranlarına bakıldığında katılımcıların büyük bölümünün Black Friday’e aşina olduğu görülüyor. Yanıt veren her 10 kişiden sadece 1’i Black Friday denildiğinde aklına hiçbir şey gelmediğini ifade ediyor. Araştırmaya göre Türkiye’de her 10 kişinden 7’si Black Friday’in tarihini biliyor. Çalışmanın ilginç bulgularından biriyse katılımcıların yarısının Black Firday’i indirim fırsatı olarak tanımlamasına karşın, diğer yarısının bu indirim dönemini “alışveriş çılgınlığı”, “tüketim teşviki”, “kaos”, “karmaşa”, “kapitalizm sömürüsü” gibi olumsuz kelimelerle ifade etmesi…

2

3

 

Katılımcıların yüzde 19’u Black Friday’i bekliyor

Araştırmaya katılanların yüzde 53,04’ü daha önce Black Friday kapsamında alışveriş yapmadıklarını söylüyor. Bu sonuca rağmen katılımcıların yüzde 19,13’ü sene içinde alışveriş yapmak için Black Friday’i beklediğini ifade ediyor.

4

En çok giyim ürünleri satın alınıyor

Daha önce Black Friday indirimlerinden yararlanan katılımcıların en sık giyim (yüzde 80,25) ürünlerini tercih ettiği görülürken onu elektrik-elektronik ürünler (yüzde 33, 76) ile kozmetik ürünler (yüzde 31,85) takip ediyor.

5

 

Tüketici indirimleri yeterli bulmuyor

Araştırmaya göre Türkiye’deki tüketiciler Black Friday kapsamında mağazaların sundukları indirimleri yeterli bulmuyor. İlgili soruyu yanıtlayanların yarısından fazlası mağazaların indirimlerini yeterli görmezken yeterli bulanların oranı ise sadece 7,83… Yani tüketicilerin Black Friday’den bekledikleri indirim oranları çok daha yüksek.

indirim

İsim önerileri: Kutsal, bereketli, Mübarek Cuma

Araştırma kapmasında katılımcılara Black Friday için Türkçe isim önerileri de soruldu. Katılımcıların yüzde 7,33’ü Black Friday’e birbirinden farklı isim önerilerinde bulunurken 13,5’i “Kara Cuma” önerisini sunarak orijinal ismin Türkçeleştirilebileceğini vurguladı. Katılımcıların yüzde 7,7’si “Çılgın Cuma”, yüzde 7,7’si “İndirim Günü/ Karnavalı”, yüzde 5,8’ ise “İndirim Cuması” önerisinde bulunuyor. Diğer isim önerilerini incelediğimizde “Mübarek Cuma”, “Kutsal Cuma”, “Bereketli Cuma”, “Şanlı Cuma” gibi yanıtlar da dikkat çekiyor.

6

Ortalama bütçe aralığı 0 ila 500 TL arasında

Katılımcıların Black Friday için ayrılıkları bütçe ağırlık olarak 0 ila 500 TL arasında. Katılımcıların çoğunluğu ise bugüne ilişkin bir bütçe ayırmadıklarını belirtiyor. Her 10 kişiden 6’sının daha önce hiç Black Friday’de alışveriş yapmamış olması bu sonuca etki ediyor.

İndirim olsun, nerede olursa olsun!

Katılımcılar “Black Friday’de geleneksel mağazaları mı yoksa e-ticaret sitelerini mi tercih ediyorsunuz?” sorusuna yüzde 28,70 ile “geleneksel mağazalar” cevabını verirken yüzde 30,43’ü ise “e-ticaret siteleri” yanıtını veriyor. Her ikisini de diyenlerin oranıysa yüzde 40,87. Bu da gösteriyor ki söz konusu indirim olunca tüketiciye mağaza-internet fark etmiyor!

Araştırmanın metodolojisi:
Marketing Türkiye adına İstanbul Ekonomi Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Black Friday” araştırması şirketin özel yazılımı olan MPTracks kullanılarak gerçekleştirildi. Araştırmaya Türkiye temsili 18-65+ yaş aralığında 1000 kişi katıldı. Araştırmaya katılanların yüzde 60’ı İstanbul, Ankara, İzmir ve Bursa illerinden oluştu.

Black Friday indirim kampanya Kara Cuma
1 Spor medyasının YouTube karnesi YouTube Rating Report’ta!
Spor medyasının YouTube karnesi YouTube Rating Report’ta!
2 Bir parça mutluluk: Türkiye’nin çikolata tercihleri
Bir parça mutluluk: Türkiye’nin çikolata tercihleri
3 Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri...
Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri…
4 TIME, ilk kez “Yılın Kızları” listesini açıkladı: Türkiye’den Defne Özcan dünyaya ilham veriyor
TIME, ilk kez “Yılın Kızları” listesini açıkladı: Türkiye’den Defne Özcan dünyaya ilham veriyor
5 L’Oréal’in OnlyFans yıldızıyla iş birliği tartışma yarattı
L’Oréal’in OnlyFans yıldızıyla iş birliği tartışma yarattı
Güncel Haberler
Krispy Kreme’den "Seçmen Şapka" sürprizi: Tatlı bir ısırıkla Hogwarts evinizi bulun...
Krispy Kreme’den “Seçmen Şapka” sürprizi: Tatlı bir ısırıkla Hogwarts evinizi bulun…
Türkiye'nin sosyoekonomik haritası açıklandı! Sadece küçük bir kesim zirvede...
Türkiye’nin sosyoekonomik haritası açıklandı! Sadece küçük bir kesim zirvede…
Japonya'daki Türk turist sayısı yüzde 77,3 arttı! Peki, nereden çıktı bu Japonya sevdası?
Japonya’daki Türk turist sayısı yüzde 77,3 arttı! Peki, nereden çıktı bu Japonya sevdası?
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Şirketler sürdürülebilirlikte yol aldı, döngüsel ekonomide takıldı!
Haberler
Şirketler sürdürülebilirlikte yol aldı, döngüsel ekonomide takıldı!
Sena Tufan
2 hafta önce
Cannes Lions için heyecan dorukta: İşte uzmanların favori gösterdiği kampanyalar...
Haberler
Cannes Lions için heyecan dorukta: İşte uzmanların favori gösterdiği kampanyalar…
Sena Tufan
8 Haziran 2025
sahibinden.com: 25 yılda Türkiye’nin ikinci el ekonomisini yeniden yazmak...
Haberler
sahibinden.com: 25 yılda Türkiye’nin ikinci el ekonomisini yeniden yazmak…
Marketing Türkiye
14 Temmuz 2025
Microsoft’tan "on binlerce sunucu ve devlet kurumları siber saldırı altında" uyarısı
Haberler
Microsoft’tan “on binlerce sunucu ve devlet kurumları siber saldırı altında” uyarısı
Sena Tufan
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.