1 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Reklam sektörünün Benjamin ile imtihanı
Haberler

Reklam sektörünün Benjamin ile imtihanı

Marketing Türkiye
29 Temmuz 2018
4 dk okuma

Son birkaç aydır dalgalanan döviz kuru bir türlü durulmuyor… Dövizin tansiyonu bir inip bir çıkarken iş dünyasında da yatırımlar günlük olarak gözden geçiriliyor. Peki, bu hareketli kur atmosferi reklam sektörünü nasıl etkiliyor? Dolar ve euro günbegün değer kazanırken reklam yatırımları bu yükselişten nasıl etkileniyor? Soruların yanıtlarını sektörün fikir önderleriyle aradık…

Haber: Beyza Gözeyik

Son iki yıldır bir türlü yerinde durmayan döviz kuru geçtiğimiz birkaç ay içinde hareketliliğini bir hayli artırdı. Hem dolar hem de euro rekor üstüne rekor tazelerken şirketler de yatırımlarını gözden geçirmeye başladı. Gözden geçirilen ya­tırım kalemleri arasında elbette reklam harcamaları da vardır. Dövizdeki dalgalanmanın da etkisiyle Nisan ayında aktif reklam­veren sayısı 300’den 270’e indi. Ancak bu durum çok da uzun sürmedi ve aktif reklamveren sayısı kısa bir aradan sonra yeni­den 290’lara çıktı.

Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz sektör uzmanlarının tahminleri muhtelif. Kimine göre reklam bütçelerini dövizle oluşturan reklamverenler reklam yatırımlarını artırarak durumu dengeleyecek, kimilerine göreyse ikinci altı ayda sektör hedefle­diği rakamların gerisinde kalacak…

Daha ucuz, daha etkili prodüksiyonlu işler üretilmeye çalışılacak

nil-bagcioglu

Nil Bağcıoğlu – Reklamcılar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı

✓ Yaratıcı ajansa olabilecek etki, müşterilerimizin bu kur dalgalanmalarından etkilenip yapacakları projeleri durdurmaları ya da yapılacak imaj kampanyalarındansa daha satış artırma hedefli promosyon kampanyalarına yönelmesi olacak. Daha ucuz, daha etkili prodüksiyonlu işler üretilmeye çalışılacak. Aslında kısıtlı dönemler yaratıcılığı artırmak için fırsatlar da doğurur.

✓ Şu anda sektörel büyüme rakamlarında olumsuz bir etkiyi fazla hissetmiyoruz ama sonbaharda ekonominin nasıl gideceğine dair bugünden bir öngörüde bulunmak açıkçası çok zor. Bu sebeple de büyüme rakamlarının nasıl etkileneceğini ikinci 6 aylık dönemde göreceğiz.

Tedirginlik hali reklam yatırımlarını etkiler

mahmutMahmut Kurşun – IAB Türkiye Başkanı

✓ Kur dalgalanmaları ekonomilerde genel bir tedirginlik yaratır ve bu da her türlü tedirginlik hali gibi reklam yatırımlarını ve tüketici davranışlarını da etkiler. Söz konusu dalgalanmanın Ramazan’da ve yaz başlangıcında yaşanmasını iki açıdan ele alabiliriz… Birincisi: Zaten durgun olması beklenen bir döneme denk geldiği için etkisinin görece hafif olduğunu düşünebiliriz. İkincisi: Sezona bağlı yavaşlamayla birlikte etkisi daha da derinleşti diyebiliriz.

✓ Kişisel olarak konuyu pozitif yönüyle ele almayı tercih ediyorum. Ayrıca ekonomik hareketliliği arttırmak için uygulamaya konulan önlemler ve inşaat sektörünün canlanmasıyla reklam sektörünün belirli bir seviyeyi, en azından şimdilik koruduğuna inanıyorum.

✓ Dijital perspektiften bakarsak yurt dışı trafikler ve programatikle yurt dışından gelen CPM’i yüksek reklamların, fiyat değiştirilmese bile doluluğu artabilir. Ya da fiyat değişiklikleriyle optimum noktalar aranabilir. Dolayısıyla özellikle maliyetlerini TL bazında sabitleyebilen yayıncıların geliri artabilir.

✓ Ancak bu durumun uzun sürmesi genel reklam sektörünü olumsuz yönde mutlaka etkiler. Dijitaldeyse büyüme hızını yavaşlatabilir. Özetle dijitalde kısa dönemli gelir artışları olsa bile reklam sektörü reel olarak küçüldüğünden ülkemizin uluslararası platformlardaki sıralaması değişir.

Global müşteriler reklam bütçelerini artırabilir

ahmet akyolAhmet Akyol  – Speed Medya CEO’su

✓ Kur dalgalanmalarının etkisi reklamverenin yaklaşımına ve global/lokal olma durumuna göre değişebiliyor. Kura bağlı olarak maliyetleri artan bazı reklamverenler bu artışı satış fiyatına yansıtmayı ve fiyat artışından dolayı satış kaybetmemek için de reklam yapmayı tercih ederken, bazı reklamverenler de maliyet artışı oranında fiyat artışı yapmayarak artan üretim maliyetlerini pazarlama ve reklam maliyetlerinden kısarak dengelemeye çalışıyor.

✓ Fiyat hassasiyeti yüksek olan ürün kategorilerinde reklam ve pazarlama bütçelerinde kesinti, düşük olan kategorilerde reklam bütçelerinin aynı kalmasını hatta artmasını bekleyebiliriz. Reklam ve pazarlama bütçesi yabancı para birimlerine göre oluşturan global müşterilerse kur artışına bağlı olarak bu bütçelerde artışa gidebilir.

✓ Genel olarak bu tarz çalkantılar büyümeyi negatif etkiler. Öte yandan kur dalgalanmalarının başladığı dönemde erken seçim kararının alınması da bileşke etki yaratarak büyümeyi negatif yönde etkiler.

✓ Bu gibi dalgalanmalarda reklamveren tarafında ilk tepki temkinli davranma ve reklam durdurma olabiliyor ancak sonrasında

normalleşiyor. Örneğin kurda yukarı ivmenin başladığı Nisan ayında ana kanallardaki aktif reklamveren adedi 300’den 270 seviyelerine düşmüş. Ancak Mayıs ayının ikinci haftası reklamveren adedi tekrar 290’a çıkmış. Sürekli bir düşüş olmasa bile bu iniş çıkışların sektöre negatif etkisi olacağını söyleyebiliriz.

Döviz bazında büyümeyen bir pazarız

tolga-unerTolga Üner – Mediacom Türkiye CEO’su

✓ Döviz kurundaki dalgalanmalar birçok sektörde bir­takım maliyet girdileri dövize endeksli olduğu için ma­liyeti etkileyen önemli bir faktör. Bu maliyet değişkeni reklamverenler için doğal olarak pazarlama ve reklam bütçelerini etkileyen bir durum olarak ortaya çıkmakta.

✓ Türkiye reklam yatırımlarının yıllar içindeki değişimine baktığımızda TL bazında büyüme görüyoruz. Dünyadaki verilerle kıyaslama yaparken rakamlara elbette dolar bazlı bakmak gerekir. Ülkemizdeki reklam harcamalarının dolar bazında değişimini incelersek son yıllarda toplam harcamanın küçüldüğünü görüyoruz. Yani dolar kur değişimi TL bazındaki büyümenin üzerinde gerçekleşmiş durumda, böyle bakıldığındaysa döviz bazında büyümeyen bir pazarız.

✓ Artık reklamverenler reklam aktiviteleri konusunda eskiye nazaran çok daha disiplinli ve ciddi davrandıkları için kurdaki dalgalanmalar veya farklı negatif ekonomik indikatörlerin yaşanması durumunda genel olarak bütçelerini gözden geçirseler bile, ani kararlarla reklam yatırımlarını direkt kesmiyorlar. İletişim aktivitelerinin daha iyi geri dönüş sağlayacak ve istenen etkiyi gerçekleştirecek şekilde kurgulanması ve hayata geçmesi için tüm paydaşlarla çalışıyorlar.

✓ Türkiye’de kişi başında düşen reklam yatırımına veya GSMH içinden aldığı paya bakacak olursak pazarın büyümesi gerektiğini görüyoruz. Ayrıca birim erişim maliyetlerini de kıyaslarsak birçok pazara göre avantajlı bir pazar burası, üstelik büyük orandaki genç nüfusuyla da potansiyel bir pazar. Bu çerçevede TL bazında reklam yatırımlarının büyümeye devam edeceğini düşünüyorum. Kurdaki dalgalanmaların bütçelere geçici/dönemsel negatif etkisi olabilir ama çok uç bir durum yaşanmadığı sürece döviz bazında büyüme göstermese de TL bazlı büyüme devam edecek

 

1 ÖTV düzenlemesi Meclis'ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?
ÖTV düzenlemesi Meclis’ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?
2 Araştırma: Elektrikli mi yoksa hibrit mi almalı? Kararsızlar buraya!
Araştırma: Elektrikli mi yoksa hibrit mi almalı? Kararsızlar buraya!
3 Amazon’un mısır tarlasındaki AI üssü 1 milyon hane kadar elektrik tüketecek!
Amazon’un mısır tarlasındaki AI üssü 1 milyon hane kadar elektrik tüketecek!
4 Ünlüler sosyal medyada çaresiz: "Sussan olmuyor susmasan olmaz..."
Ünlüler sosyal medyada çaresiz: “Sussan olmuyor susmasan olmaz…”
5 Sinem Sandıkçı Gökçen, 25 Avrupa ülkesinin bağlı olduğu bölgede tüketici ürünleri bölümünü yönetecek
Sinem Sandıkçı Gökçen, 25 Avrupa ülkesinin bağlı olduğu bölgede tüketici ürünleri bölümünü yönetecek
Güncel Haberler
Marketing Türkiye’nin “Pure Italian” rüzgarı İstanbul İtalya Başkonsolosluğu’nda esti
Marketing Türkiye’nin “Pure Italian” rüzgarı İstanbul İtalya Başkonsolosluğu’nda esti
Şerife Kırımlı, Reklamcılar Derneği Genel Müdürü oldu
Şerife Kırımlı, Reklamcılar Derneği Genel Müdürü oldu
Enerjinin geleceği Maxxen ev sahipliğinde konuşuldu
Enerjinin geleceği Maxxen ev sahipliğinde konuşuldu
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Tablet pazarı 2025'e güçlü başladı: Zirvedeki marka değişmedi
Haberler
Tablet pazarı 2025’e güçlü başladı: Zirvedeki marka değişmedi
İrem Alimoğlu
15 Mayıs 2025
Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Haberler
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
Marketing Türkiye
3 hafta önce
Penti, Zerogram ile kadınların iç giyimde konfor ve şıklık arayışını birleştiriyor
Haberler
Penti, Zerogram ile kadınların iç giyimde konfor ve şıklık arayışını birleştiriyor
Advertorial
8 Mayıs 2025
Türk popunun Minik Serçesi’nden 5 yıl sonra gelen albüm: “Paşa Gönül Şarkıları”
Haberler
Türk popunun Minik Serçesi’nden 5 yıl sonra gelen albüm: “Paşa Gönül Şarkıları”
Nafizcan Önder
5 gün önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.