
Sosyal medyada alkollü içki paylaşımlarına Reklam Kurulu’ndan durdurma cezası
Sosyal medyada alkollü içki paylaşımları, Reklam Kurulu’nun radarına girdi. Özellikle Instagram hesapları üzerinden yapılan paylaşımlarda markalı içkilere yönelik dikkat çekici içerikler öne çıkarken, Kurul mevzuata aykırı içeriklere durdurma ve para cezası uyguladı. İncelemeler, sadece doğrudan markanın gösterildiği paylaşımları değil, örtülü ve dolaylı yönlendirmeleri de kapsıyor.
Reklam Kurulu, sosyal medya hesapları üzerinden gerçekleştirilen bazı alkollü içki paylaşımlarına ilişkin incelemelerini tamamladı. Yapılan değerlendirmeler sonucunda, çeşitli hesaplar tarafından “Efes” ve “GORDON’s” markalı içkilere yönelik yapılan içeriklerin mevzuata aykırı olduğuna karar verildi.
Melike Tuğçe Özkan (@izmiriyiyorum) hesabında 23 Haziran 2025 tarihinde yayınlanan bir paylaşımda, Efes marka içkiler açıkça görülüyordu. Paylaşımda, Bayraklı’daki bir mekanda 50’lik fıçı ve şişe içecek kampanyaları öne çıkarken bu paylaşım kullanıcıların dikkatini çekmeye yönelik hazırlanmış bir içerik olarak değerlendirildi. Kurul, söz konusu paylaşımın 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanunu, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Yönetmelik ve Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği hükümlerine aykırı olduğuna hükmederek reklamın durdurulmasına karar verdi.
Benzer şekilde, @grimeseleler ve @halkekmagfest hesapları tarafından yapılan Efes tanıtımları da mevzuat ihlali olarak değerlendirildi. Halkekmag Global Reklam Org. San. ve Tic. Ltd. Şti.’ye 863.580 TL idari para cezası uygulanırken, reklamların durdurulması da kararlaştırıldı.
Ayrıca, @kadmfutbol isimli Instagram hesabı ve oyuncu Selin Şekerci (@selinsekerci) ve Sezin Akbaşoğulları (@sznakb) üzerinden yapılan GORDON’s paylaşımları da incelendi. Söz konusu içeriklerde marka doğrudan belirtilmese de görseller, ibareler ve hashtag’ler aracılığıyla tüketiciyi markaya yönlendirdiği gerekçesiyle, bu paylaşımlara da durdurma cezası verildi.
Buna karşın, oyuncu Gülcan Arslan (@gulcanarslann) ve Büşra Develi’nin (@bsrdeveli) yaptığı paylaşımlarda alkollü içki markasına yönelik doğrudan veya örtülü bir reklam tespit edilmediği için herhangi bir yaptırım uygulanmadı.
Kurul, değerlendirmelerinde özellikle sosyal medyada talep yaratıcı görseller ve ifadelerin kullanımına dikkat çekerek, mevzuat gereği alkollü içki reklamlarının yasak olduğunu bir kez daha hatırlattı.