
İletişim ajansları kendi söküğünü dikebiliyor mu?

“Dikemez” falan demeyin… Bal gibi diker dikmesine de; sonuç, hiç değilse kendisini memnun ediyor mu asıl ona bakmak lazım…
İletişim ajanslarının amacı, müşterilerinin itibarını güçlendirerek onları, iş hedeflerine destek olacak iletişim hedeflerine ulaştırmaktır.
Tabii bunun bazı yöntemleri, kabul görmüş biçimleri vardır. Örneğin; bizim ajansta işe başlayan genç arkadaşlara telkin etmeye çalıştığımız gibi; “Basın bültenleri reklam kokmamalı”…
Nedenini lafı dolandırmadan izah edelim: Reklam kokarsa “yıkama-yağlama” yapılıyor, başka bir deyişle hak etmediği sıfatlar kendisine yakıştırılıyormuş gibi algılanabilir. Yani, okurda, izleyicide “Bana masal anlatma” hissiyatı oluşabilir.
Son yıllarda çok rastlar olduk; iletişim ajansları kendileri için de basın bülteni servis ediyorlar. Eh, onlar bari söküklerini doğru düzgün dikmiştir diye düşünebilirsiniz…
Son üç ay içinde e-posta kutumuza gelen basın bültenlerinden yola çıkarak bakalım, öyle miymiş?
- “Yeme-içme sektörünün deneyimli ismi Mehmet Uzunöz’ün işletmeciliğinde hayat bulan Capri Cafe & Bistro, ‘hamurun sihirbazı’ olarak anılan dünyaca ünlü İtalyan şef Angelo Berardinelli’nin bir yıllık reçete geliştirme çalışmasıyla hazırlanan menüsüyle Nişantaşı’nda kapılarını açtı. Capri, iletişim ajansı olarak sektörün deneyimli ajanslarından Brandİstanbul PR’ı seçti.”
- “Türkiye’nin lider özel sektör elektrik üreticisi olarak bilgi birikimini sürekli geliştiren, sektör standartlarını belirleyen ve geleceğe yön veren Enerjisa Üretim, iletişim gücünü daha da artırmak için Weber Shandwick ile iş birliği yaptı.”
- “Türkiye’nin lider dijital ulaşım platformu ve alanında Türkiye’nin ilk yerel girişimi olan Bitaksi, yeni dönem kurumsal iletişim faaliyetleri için GTC İletişim ve Danışmanlık ile iş birliğine gitti.”
- “Türkiye’de Gree Klima markasının temsilcisi olan TLC Klima, yeni iletişim ajansı olarak GoodWorks’ü seçti. Goodworks, tecrübesiyle, teknolojisiyle ve Ar-Ge yatırımlarıyla dünyada 600 milyondan fazla kullanıcının seçimi olan Gree markasının Türkiye temsilcisi TLC Klima’ya, stratejik iletişim danışmanlığı, kurumsal iletişim, medya ilişkileri, itibar yönetimi, lider iletişimi, kriz iletişimi, pazarlama iletişimi ve etkinlik yönetimi, kurumsal sosyal sorumluluk alanlarında holistik iletişim hizmeti verecek.”
- “Garanti BBVA, iletişim çalışmaları için desiBel ajansla anlaştı. desiBel ajans Garanti BBVA’nın ve iştirakleri Garanti BBVA Portföy, Garanti BBVA Yatırım, Salt, Garanti BBVA Filo, Garanti BBVA Faktoring, Garanti BBVA Leasing, Garanti BBVA Emeklilik, TAMİ, Garanti BBVA Ödeme Sistemleri (GÖSAŞ) ve Garanti BBVA Kripto’nun yanı sıra Öğretmen Akademisi Vakfı’nın (ÖRAV) da iletişim süreçlerini yürütecek.”
- “Disiplinlerarası ve proje tabanlı eğitim anlayışıyla öne çıkan Kadir Has Üniversitesi, dünyanın önde gelen iletişim danışmanlığı ajanslarından Golin İstanbul ile yeni bir iş birliğine imza attı.”
- “Dünya genelinde 100’ü aşkın ülkede tüketicilerle buluşan, lezzeti, pratikliği ve doyuruculuğu ile geniş kitlelere hitap eden Indomie, Türkiye’deki iletişim çalışmalarını omg! iletişim ile yürütme kararı aldı.”
- “Türkiye’nin lider teknoloji şirketlerinden sahibinden.com’un iletişim ajansı Communication Partner oldu. sahibinden.com, stratejik iletişim çalışmalarını Communication Partner ile yürütecek.”
- “Hedef kitleye en etkin şekilde ve doğru kanallardan ulaşma vizyonuyla markalara 360 derece entegre pazarlama iletişim hizmeti sunan Salt İletişim Grup, markaları arasına Pirge’yi ekledi.”
- “Sektörün gelişimi için bilimsel yollarla politika üreten, uygulamasına öncülük eden ve piyasa düzenlemesinde görev üstlenen ULUSAL SÜT KONSEYİ, tüm iletişim çalışmaları için globalde de hizmet veren NİŞ PR-Media-Event ile el sıkıştı.”
- “L’Oréal Grup’un; birbirini tamamlayan markalar La Roche-Posay, CeraVe ve Vichy’i bünyesinde bulunduran bölümü L’Oréal Dermatolojik Güzellik, iletişim hizmetleri için yeniden Essance İstanbul İletişim Danışmanlığı ile çalışmaya başladı.”
- “Akdeniz’in büyüleyici mavisiyle Toros Dağları’nın yeşilinin buluştuğu noktada konumlanan FashionTV Luxe Resort, iletişim ajansı olarak Golin B&L’i tercih etti.”
- “Türkiye ve dünyada gıda hazırlama, pişirme ve kızartma, sıcak içecek hazırlama, temizlik, kişisel bakım ve ütü olmak üzere birçok farklı ürün kategorisinde yüzlerce ürünüyle milyonlarca kişiye ulaşan önde gelen elektrikli ev aletleri markası Arzum, stratejik iletişim çalışmalarını Communication Partner ile yürütecek.”
- “Dijital Türkiye’nin Yerli Bulutu vizyonuyla çalışmalarını sürdüren Türkiye’nin ilk yerli self-servis bulut platform sağlayıcısı DT Cloud, stratejik iletişim danışmanlığı hizmetleri için UPDATE İletişim ile anlaştı.”
- “Denizcilik sektöründe geniş bir yelpazede faaliyet gösteren ve uluslararası ortaklıklarıyla sektörde güçlü bir yer edinen Sea Genesis Group, iletişim faaliyetlerini Brandistanbul PR’a emanet etti.”
- “Mücevher sektörünün öncü markalarından ve global pazarda adından söz ettiren Her Story, iletişim süreçlerini yönetmek için Türkiye ve Los Angeles merkezli stratejik iletişim ajansı Kingdom ile güçlerini birleştirdi.”
- “Sürdürülebilir yaşam ve çevre için sıfır emisyon hedefiyle, Türkiye’de otomotiv sektörünün elektrikli araç ve şarj teknolojileriyle dönüşümünü amaçlayarak yola çıkan Go Green Türkiye Fuarı, halkla ilişkiler çalışmaları ve stratejik iletişim ortaklığı için Motto İletişim Danışmanlığı’nı tercih etti.”
- “1966 yılından buyana Türkiye ve Avrupa’nın en büyük ısı sistemleri tedarikçisi olan Termo Teknik, iletişim ortağı olarak ETM İletişim’i seçti.”
- “Fintek sektörünün önde gelen oyuncularından Pionr ve markaları Tahsildar ile Norma, stratejik iletişim çalışmaları için Amazon İletişim’i seçti.”
- “Yaşam tarzı ve deneyimin buluşma noktası Boyner, yeni dönemde stratejik iletişim danışmanlığı hizmeti için ON İletişim’i seçti.”
Arkadaşları gayet iyi anlıyorum… Kendi itibar yönetimlerine bir katma değer getirmek istiyorlar. Peki, yöntem bu mu olmalı? Ciddi bir konu… Kaş yapayım derken göz çıkartmak her an mümkün.
Son dönemlerde başarılı işlere imza atan meslek kuruluşumuz TÜHİD’in kıymetli Başkanı İpek Özgüden hanımefendinin konunun, “anlamlayan pratikler” çerçevesinde ele alınması için liderlik etmesinde yarar olabilir…
İletişim ne zaman işe yarar?

İletişim uzun vadeli bir iştir” cümlesini kim bilir kaç kez tekrarlamışızdır. Öyle “tek atımlık” kurşunla ne tanıtım olur ne beğeni inşa edilir ne itibar ne de algılama yükseltilir. O nedenle, başlıktaki soruya şu cevabı rahatlıkla verebiliriz; iletişim çalışmaları, istikrarla sürdürülürse işe yarar, arzu edilen sonuçlara ulaştırır.
Türkiye İş Bankası ile Resim Heykel Müzesi’nin itibarları malum… İzaha bile gerek yoktur herhâlde. İşte bu başarının ardında, doğru yapılmış pek çok iş olduğu gibi, bu işlerin “iletişim yoluyla” doğru anlatılması, stratejik bir çerçevede ele alınarak “uzun vadeli” yürütülmesi de vardır…
Sait Faik Abasıyanık ve eserleri, İş Bankası’nın kültür-sanat aksiyonları bakımından böyle bir konudur… “Uluslararası Müzeler Haftası” kapsamında Türkiye İş Bankası Resim Heykel Müzesi söyleşilerinde Sait Faik Abasıyanık’ın sanat yaşamı, edebi mirası ve ilk öykü kitabı “Semaver”in konuşulması; bu yıl “71. Sait Faik Hikâye Armağanı”nın verilecek olması ve elbette 1 Ocak 2025 itibarıyla Abasıyanık’ın vefatının üzerinden 70 yıl geçtiği için kanun gereği eserlerinin telif hakkı serbest kalması üzerine Banka’nın yazarın vasiyetine sadık kalarak kitaplarından elde edilen geliri Darüşşafaka Cemiyeti’ne bağışlamaya devam edeceklerini açıklaması…
Sadece bu yılın başından beri konuyla ilgili yukarıdaki üç aksiyona rastladık.. “Rastladık” dediğimize bakmayın, bunun tesadüfle ilgisi olamaz, iletişim öyle doğru planlanmıştır ki; eğer hedef kitle içindeysek bu aksiyonları görmememiz neredeyse imkânsız hâle getirilmiştir. Ülkemizin köklü kurumlarının bu türden uygulamaları, mercekle incelenerek örnek alınırsa daha nice başarılı işe imza atılabilir…