16 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Z kuşağı daha az içiyor. Peki neden?
Haberler

Z kuşağı daha az içiyor. Peki neden?

İrem Alimoğlu
4 Ocak 2025
2 dk okuma

İçki tüketiminin azaltılmasını ifade eden “Kuru Ocak” (Dry January) başlarken, alkolü azaltmaya çoktan başlamış bir nesil var: Z kuşağı. Sağlıklı yaşam tarzları ve değişen sosyal alışkanlıkları, Z kuşağının alkolle ilişkisini yeniden tanımlıyor.

Ulusal Alkol Suistimali ve Alkolizm Enstitüsü‘nün verileri Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) alkol tüketiminin genel olarak arttığını gösteriyor. Ancak Ulusal Uyuşturucu Bağımlılığı Enstitüsü’nün yaptığı araştırma, gençler arasında içki içme oranının 2000 yılından itibaren düşmeye başladığını söylüyor. Bu da söz konusu düşüşlerin özellikle 1997-2012 yılları arasında doğanlar olarak tanımlanan Z kuşağını ve 1981-1996 yılları arasında doğan Y kuşağını etkilediği anlamına geliyor.

Gallup’ın 2023 yılında yaptığı ankete göre, içki içtiğini söyleyen 35 yaşın altındaki yetişkinlerin oranı 20 yılda yüzde 10 düştü. Yani 2001-2003’teki yüzde 72’lik oran, 2021-2023’te yüzde 62’ye geriledi.

Ulusal Alkol Suistimali ve Alkolizm Enstitüsü‘nden George F. Koob konuyla ilgili yaptığı açıklamada, “Her ne sebeple olursa olsun, günümüzün genç kuşaklarının alkolle daha az ilgilendikleri araştırma verilerine yansıyor. Yeni neslin eski kuşaklara kıyasla alkolü sağlıkları için riskli gördükleri ve ‘Kuru Ocak’ gibi perhiz dönemlerine katılma olasılıklarının daha yüksek olduğu gözlemleniyor” diyor.

Z kuşağının daha az alkol tüketmesinin sebepleri: Yaş sınırı, artan uyuşturucu kullanımı, değişen sosyalleşme kalıpları…

Z kuşağı arasında alkol kullanımının azalmasının belli bir sebebi yok. Ancak uzmanlar çeşitli faktörlere işaret ediyor. Bunlardan biri, alkollü içecek satın alma ya da alenen bulundurma yaşının 21 olması. ABD’de daha önce alkollü içecek satın alma yaşı 18’di…

Aile hekimliği ve bağımlılık alanında uzmanlaşmış doktor Sybil Marsh da konuyla ilgili şunları söylüyor: “Bir zamanlar biraz alkol içmek olgunluk göstergesiydi ve sofistikeydi. Ama şimdi bu, insanların rahatlayabileceği ya da sofistike olduklarını gösterebileceği bir dizi yoldan yalnızca biri.”

Marihuana da bu değişimin bir parçası olabilir. ABD eyaletlerinin neredeyse yarısında uyuşturucunun eğlence amaçlı kullanımı yasal. Pew Araştırma Merkezi‘ne göre Amerikalıların yaklaşık yüzde 80’i en az bir esrar dispanserinin bulunduğu bir ilçede yaşıyor ve esrar genç tüketicilere pazarlanan içeceklerin içine konuluyor.

George F. Koob, Z kuşağı Amerikalılar arasında içki içmenin azalmasının uyuşturucu tercihiyle ilgisi olup olmadığının belirsiz olduğunu söylüyor. 2023 Ulusal Uyuşturucu Kullanımı ve Sağlık Araştırması, 18-25 yaş arası yetişkinlerin yüzde 36,5’inin geçtiğimiz yıl marihuana tükettiğini ortaya koydu. Aynı araştırmaya göre, yaşam boyu marihuana kullanımına bakıldığında, aynı yaş aralığındaki her 2 yetişkinden 1’inin en azından marihuana denediği görülüyor. Bu çalışma, geçtiğimiz yıl alkol kullanımının marihuana kullanımını aştığını ve aynı yaş grubunun yüzde 68,1’inin alkol tükettiğini gösteriyor.

Buna katkıda bulunan bir başka faktör de genç kuşakların değişen sosyalleşme kalıplarıyla ilgili. Koob konuya ilişkin, “Alkol gençler için bile “sosyal bir uyuşturucu” olma eğiliminde, bu nedenle reşit olmayanların içki içmesindeki düşüşün bir kısmı daha az yüz yüze sosyalleşmeyle ilgili olabilir” diyor. Koob’un yalnızlık salgınına ilişkin tavsiyesine göre, insanların arkadaşlarıyla yüz yüze geçirdikleri ortalama süre 2003’te ayda 30 saatken 2020’de ayda 10 saate düştü. Bu düşüş özellikle 15 ila 24 yaş arasındaki kişilerde daha belirgin oldu.

Alkolle ilgili değişen tutumu somutlaştıran bir diğer gösterge de ABD’nin dört bir yanında açılan ve alkolsüz içecekler satan “ayık bar”ların sayısının hızla artması. New York’ta Hekate, Austin’de Sans Bar ve Atlanta’da The Sober Social bunlardan yalnızca birkaçı.

Genç kuşakların alkol tüketimindeki azalma, değişen yasal düzenlemeler, alternatif maddelerin yaygınlaşması, farklılaşan sosyalleşme kalıpları ve sağlıklı yaşam tarzlarına artan ilgiyle şekillenen yeni bir kültürel dinamiği ortaya koyuyor.

Kaynak: Time

Coğrafya yeni yıl hayallerinin de kaderi!

alkol featured z kuşağı
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
5 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Güncel Haberler
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday'i geçti!
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday’i geçti!
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

İtalya Cumhuriyet Bayramı İstanbul’da görkemli bir resepsiyonla kutlandı
Haberler
İtalya Cumhuriyet Bayramı İstanbul’da görkemli bir resepsiyonla kutlandı
İrem Alimoğlu
5 gün önce
İş dünyasında haftanın atamaları (17-23 Mayıs)
Haberler
İş dünyasında haftanın atamaları (17-23 Mayıs)
Nafizcan Önder
3 hafta önce
adidas ve Nike'ı sarsan "On" Türkiye pazarına adım attı...
Haberler
adidas ve Nike’ı sarsan “On” Türkiye pazarına adım attı…
İrem Alimoğlu
15 Mayıs 2025
Spotify kaynakları, "temsilcilik yok" eleştirilerine yanıt verdi
Haberler
Spotify kaynakları, “temsilcilik yok” eleştirilerine yanıt verdi
Marketing Türkiye
13 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.