20 Ekim Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Prof. Dr. Yener Girişken yazdı: Aşı ile pazarlama araştırmalarının ne ilgisi olabilir?
Köşe Yazıları

Aşı ile pazarlama araştırmalarının ne ilgisi olabilir?

Marketing Türkiye
1 Şubat 2024
3 dk okuma
Aşı ile pazarlama araştırmalarının ne ilgisi olabilir?
Prof. Dr. Yener Girişken, Türkiye Araştırmacılar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı

2023 yılında, araştırma sektörü de diğer tüm sektörler gibi değişen ekonomik koşullardan, siyasi gelişmelerden, deprem felaketinden, gelişen teknoloji uygulamalarından ve global trendlerden etkilendi. Enflasyonist bir dönemde gerek markalar gerekse tüketiciler tarafında ekonomik zorlukların yaşandığı 2023 yılında, tüketicinin satın alma alışkanlıklarında da değişimler olduğunu söylemek mümkün. Bu durum, markaların hedef kitlelerindeki değişimleri anlamak, onlara uygun çözümler sunabilmek için araştırmaya olan ihtiyacı da artırdı. Öte yandan, markaların da içinde bulunduğu bütçe kısıtlamaları sebebiyle, artık adeta araştırma konusunda gümüş kurşuna sahipler ve bunu nasıl kullanacakları eskisinden çok daha önemli.

Yılın başında yaşanan ve yüreklerimizi dağlayan deprem sonrasında, depremzede ve yakınlarına yapılacak maddi, manevi ve psikolojik yardımların belirlenmesinde, deprem yaşamış bir toplumda markaların duruşlarının oluşturulmasında yine araştırma, etkin bir öneme sahip oldu. Birçok marka iletişimlerini araştırma sonuçlarına göre kalibre etti.

Seçimler de tüketicileri derinden etkileyen başka bir gelişmeydi. Bir taraftan seçim ekonomisi, diğer taraftan da siyasi iletişimin arttığı dönemde şirketlerin pazarlama iletişimi konusunda frene basmaları tüketici davranışını ve buna bağlı olarak da pazar paylarını etkileyen bir faktör olarak karşımıza çıktı. Tüm bu yaşanan negatif dışsallıklar birçok markanın aleyhine olurken bu durumu fırsata dönüştüren çevik markaların olduğuna da şahitlik ettik.

Pazarlamada yapay zeka heyecanı

Sektördeki 2023 yılında öne çıkan bazı dinamiklerden birinin dijitalleşme olduğunu söylemek mümkündür. Araştırma sektöründe dijitalleşme daha ete kemiğe bürünerek yapay zeka uygulamalarıyla adeta markalara yeni oyun alanları açtı. Bazı markalar göğüslerine gere gere “insan eli değmeden” hazırlanan ve yapay zekaya takla attırarak oluşturdukları pazarlama iletişimi unsurlarını tüketicinin beğenisine sundular. Pazarlama araştırmalarının da alanını genişleten yapay zeka sayesinde tüketiciyi anlama konusunda adımlar atılmaya başlandı. Şu bir gerçek ki gerek pazarlama iletişiminde gerekse pazarlama araştırmalarında yapay zeka uygulamalarının henüz bebek adımları attığını düşündüğümüzde geleceği öngörmeye çalışmak bile heyecan verici. Bu noktada araştırma güvenliği ve etik kodlar konusunda dikkatli olmak artık çok daha önemli. Özellikle araştırma sektöründe geçerlilik ve güvenilirlik konusuna yaklaşımlar çok daha fazla önem taşıyacak.

“Şu bir gerçek ki gerek pazarlama iletişiminde gerekse pazarlama araştırmalarında yapay zeka uygulamalarının henüz bebek adımları attığını düşündüğümüzde geleceği öngörmeye çalışmak bile heyecan verici.”

Sürdürülebilirlik, kurumsal itibar ve yenilikçi araştırmalar

2023 yılında hız kazanan diğer dinamiğin ise global akımlara paralel olarak, sürdürülebilirlik olduğunu söyleyebiliriz. Sürdürülebilirlik, araştırma sektörünün gündemindeki önemli konulardan biri haline geldi. Araştırmacılar, şirket ve kurumların gerek süreç gerek ürün gerekse şirket içi uygulamalarda sürdürülebilirliği benimseyen aksiyonlarının test edilmesi ve buna dair içgörülerin belirlenmesi için çalışmalarını sürdürüyor. Özellikle 2023 yılında sürdürülebilirlikle kurumsal itibar arasındaki ilişki arttı. Değişen paradigmayı anlamak için geleneksel araştırma yöntemlerinin yerine daha yenilikçi yaklaşımlara dair arayışların arttığını da ifade etmek mümkün.

Aşı, gümüş kurşun ve vizyon

2024 yılında da bu trendlerin devam etmesi ve ek olarak TÜAD ve sektördeki kurumlar arasında araştırma alanında iş birliğinin artması sektöre dinamizm getiren bir trend olabilir. Bu iş birliğinin, araştırma sektörünün daha etkin ve verimli bir şekilde gelişmesini sağlaması beklenmektedir. Ayrıca, Türkiye’de araştırma kültürünün yaygınlaşması, araştırma sektörünün daha fazla benimsenmesi ve desteklenmesi, yine 2024 yılına dair beklentilerimiz arasındadır. Önümüzdeki dönemde, yapay zeka, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik gibi teknolojilerin, araştırma sürecine yeni boyutlar kazandırabileceği öngürülüyor. İçinde bulunduğumuz veri çağında, araştırma verileri ve verilerin güvenliği giderek daha önemli hale geliyor. Güvenliğin artması için farklı uygulamaların hayata geçirilmesi ve dernek tarafından denetlenmesi yine 2024 yılına dair beklentilerimizdendir. Pandemiyle başlayan ve 2023 yılındaki ekonomik güçlüklerin de etkisiyle sadece araştırma değil, diğer sektörlerde de kanayan bir yara olan beyin göçü 2024 yılında da devam edecek gibi görünüyor. Amacı tüketiciyi, müşteriyi, kullanıcıyı, anlamak olan araştırma sektörünün yapı taşı insandır. Teknolojik gelişim ne seviyede olursa olsun, insanı anlamada sektör çalışanlarının değeri hepsinden üstündür. Bu bağlamda, özellikle genç araştırmacılar başta olmak üzere, yeteneğin ülkemizde kalmasını sağlayacak devlet ve şirket politikalarının hızla yürürlüğe konulması elzemdir.

“Önümüzdeki dönemde, yapay zeka, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik gibi teknolojilerin, araştırma sürecine yeni boyutlar kazandırabileceği öngörülüyor.”

Gümüş kurşunla başladık gümüş kurşunla bitirelim. 2024 yılında artık şirketler insanı anlamadan, araştırma yapmadan pazarlama stratejilerini hayata geçirmeleri, yeni bir pazarlama iletişimi tasarlama ihtimalleri çok düştü. İtibar inşa etmeyen markalar için de durum aynı. Önce pazarlama araştırması sonra pazarlama stratejisi…

Cümlelerimi şöyle özetlemek istiyorum: İnsanları iyileştirmek için aşı yapmakla, itibarı iyileştirmek için iletişim yapmak birbirlerine çok benzer. Yeteri kadar test edilmemiş aşının kitleler üzerinde ne tür bir etkiye yol açacağının bilinmemesi gibi, test edilmemiş pazarlama stratejilerinin de kitleler üzerindeki etkisini bilmek çok zordur. Artık gümüş kurşunlardan bahsederken, zar atma lüksümüz kalmamıştır. 2024 yılının tüm pazarlama ve pazarlama araştırmaları sektörüne mutluluk getirmesini diliyorum.

Türkiye Araştırmacılar Derneği yeni yönetimini seçti…

featured Prof. Dr. Yener Girişken
1 Sosyal medyada alkollü içki paylaşımlarına Reklam Kurulu’ndan durdurma cezası
Sosyal medyada alkollü içki paylaşımlarına Reklam Kurulu’ndan durdurma cezası
2 Ekran başına davet: En çok izlenen dizi-film tavsiye kanalları “Marketing Türkiye YouTube Rating Report”ta!
Ekran başına davet: En çok izlenen dizi-film tavsiye kanalları “Marketing Türkiye YouTube Rating Report”ta!
3 IKEA cep telefonlarına da yatak yaptı!
IKEA cep telefonlarına da yatak yaptı!
4 ChatGPT'de mesajlaşma dönemi başlıyor: “Calpico” kod adlı özellik yolda
ChatGPT’de mesajlaşma dönemi başlıyor: “Calpico” kod adlı özellik yolda
5 Türkiye'nin hane yapısı değişti: O eski “haneden” eser yok şimdi...
Türkiye’nin hane yapısı değişti: O eski “haneden” eser yok şimdi…
Güncel Haberler
Ülker’den İstanbul’dan ilham alan yeni çikolata: Ülker Çikolata İstanbul
Ülker’den İstanbul’dan ilham alan yeni çikolata: Ülker Çikolata İstanbul
Türkiye'de bir ilk: Birleşmiş Milletler'den Dilara Koçak'a "Gıda Şampiyonluğu" ödülü
Türkiye’de bir ilk: Birleşmiş Milletler’den Dilara Koçak’a “Gıda Şampiyonluğu” ödülü
Ticaret Bakanlığı’ndan çocuklara yönelik zararlı reklamlara sıfır tolerans
Ticaret Bakanlığı’ndan çocuklara yönelik zararlı reklamlara sıfır tolerans
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Japonya'daki Türk turist sayısı yüzde 77,3 arttı! Peki, nereden çıktı bu Japonya sevdası?
Haberler
Japonya’daki Türk turist sayısı yüzde 77,3 arttı! Peki, nereden çıktı bu Japonya sevdası?
Sena Tufan
18 Ağustos 2025
Sabancı Holding 100 yaşında!
Haberler
Sabancı Holding 100 yaşında!
Marketing Türkiye
11 Eylül 2025
Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) araştırdı: Yapay zeka, beynimizi tembelleştiriyor mu?
Haberler
Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) araştırdı: Yapay zeka, beynimizi tembelleştiriyor mu?
İrem Alimoğlu
10 Ağustos 2025
Starbucks'tan Güney Kore'de "kafeyi ofise çevirenler" için uyarı: "Yazıcınızla gelmeyin"
Haberler
Starbucks’tan Güney Kore’de “kafeyi ofise çevirenler” için uyarı: “Yazıcınızla gelmeyin”
İrem Alimoğlu
13 Ağustos 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.