10 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Araştırma şirketleri nerede yanıldı?
Haberler

Araştırma şirketleri nerede yanıldı?

Ali SAYDAM
4 Haziran 2023
3 dk okuma
Araştırma şirketleri nerede yanıldı?
Ali Saydam

28. dönem Milletvekili ve Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin “siyasi iletişim” boyutunda genç meslektaşlarımıza işaret ettiği bazı konuları tartışmakta yarar var…

Dikkati en çok çeken sonuçlardan biri hiç şüphesiz, CHP’nin listesinden aday gösterilerek TBMM’ye giren Millet İttifakı’nın dört partisinden 37 milletvekilinin durumu… CHP çatısı altında ne kadar oy aldığı bilinmemekle birlikte bazı siyasilerin iddiasına göre bu dört partinin oy oranlarının toplamı yüzde 1-2’yi geçmiyordu. Oysa şimdi Meclis’te bunun altı katıyla, yüzde 6,1 oranıyla temsil edilme şansı elde ettiler.

CHP toplam vekil sayısı arasındaki oranları ise yüzde 22 civarında. Bu bir siyasi iletişim değil, “ilişki yönetimi” başarısıdır. Seçime tek başlarına, kendi listelerinden girseler büyük olasılıkla “0” çekecek olan söz konusu partiler, durduk yerde hem 37 milletvekili kazandılar hem Cumhurbaşkanlığı yardımcılığı gibi itibarlı bir pozisyona namzet olabildiler hem de Bakanlık sözü aldılar. O nedenle bizce seçimin en büyük galibi bu dört partidir.

Araştırma şirketleri nerede yanıldı?

Araştırma şirketlerinin itibarı!

Tartışılmasında yarar olacak ikinci konu, araştırma şirketlerinin itibarlarıdır. Açıkladıkları tahminlerle özellikle ilk tur sonuçları arasındaki uçurum sebebiyle onlar için tehlike çanları çalmaktadır… Üstelik bu sadece mesleki bir hata, yanılma payı ya da beceriksizlik olarak da görülmemekte seçmenlerin algısının yönetilmesi için bir hamle olarak değerlendirilmektedir. Yani, araştırma şirketlerine duyulan güven oranında itibarları da hızla çökmektedir.

İşte şimdi bir araya gelmelerinin, çatı örgütleri vasıtasıyla sektörel “itibar yönetimi” için bir strateji ve uygulama planı hazırlayarak aksiyona geçmelerinin tam vaktidir. Daha erken olamadıysa bile daha geç kalmadan.

Benzer bir itibar yönetimi çalışması, nihayetinde sıfır sapmayla sonuçları verme başarısı gösteren, fakat buna rağmen muhalefet tarafından en agresif saldırıların hedefi hâline gelen Anadolu Ajansı’na da tavsiye edilir… Bu kadar aşağılanmayı kesinlikle hak etmedikleri gibi sadece sonuçları bir hayli geç açıklayabilen Yüksek Seçim Kurulu ve CHP’nin sahiplendiği ANKA Haber Ajansı’na sahayı bırakması hâlinde görevini yerine getirememiş olacaktı.

Araştırma şirketleri nerede yanıldı?

Millî bağımsızlık ekonomiden önce geliyor

Çıkarılacak üçüncü ders için “Asrın felaketi”ni yaşayan deprem bölgesinde muhalefetin bütün sorumluluğu iktidarın üstüne atarak yürüttüğü iletişim kampanyasının son tahlilde, seçimde, hiçbir işe yaramaması konu edilebilir.

Dördüncü ders için ülkemizdeki seçmen davranışlarını belirleyen halkın “ortak ruhi şekillenmesi” içinde ekonomi gibi “sert konuların” (hard issues) iletişim değerinin, millî bağımsızlık ve bölünmez bütünlük gibi “yumuşak konular” (soft issues) karşısında tahmin edildiği kadar yüksek olmamasının nedenleri üzerinde durulabilir…

Beşinci ders ise siyasi iletişimin üç temel unsur üzerine inşa edilebileceğinin bir kez daha kanıtlanmış olmasıdır. Büyük lider, büyük teşkilat, büyük fikir… Buna karşı beyaz gömlek, mutfaktan sesleniş, masaya vurulan eller gibi Amerikanvari PR numaralarıyla ülkemiz kamu vicdanında büyük “davranış değişiklikleri” elde etmek kolay olmamaktadır. Oysa CHP’nin siyasi iletişim kampanyasının AK Parti’ye göre çok daha derli toplu ve disiplinli olduğu bile söylenebilir.

Z kuşağını doğru okuyan kazandı

Gelelim Z Kuşağı’na ilişkin altıncı derse… Her şeyden önce Z Kuşağı’nın eğilimleri konusunda doğru okumayı yapabilenler kazandı. Prof. Dr. Mustafa Aydın’ın “Türkiye Eğilimleri” araştırmasına baksalar göreceklerdi ki; ülkemizdeki 18-24 yaş arası gençler hiç de Batı’daki gibi “sınırsız sorumsuz”, hiçbir şeye “takılmayan”, kafasını akıllı telefonundan kaldırmayan, sanal gerçeklik içine hapsolmuş, çevresinden, kendisinden, değerlerinden ve ülkesinden kopuk tipler değiller. Tersine, ülkemizdeki gençlerin -radikal unsurlar hariç tutulduğunda- kendilerini sadece milliyetçi (yüzde 23,1) ve muhafazakâr (yüzde 20,8) olarak tanımlayanlarının toplam oranı yüzde 43,9 imiş.

Araştırma şirketleri nerede yanıldı?

Sosyal medya yanılgısı

Yedinci ders ise sosyal medya ile ilgili… Açıkça ifade etmeliyiz ki; Millet İttifakı Cumhurbaşkanı adayı Kılıçdaroğlu, sosyal medyayı rakibine oranla çok daha yoğun şekilde kullanmayı başardı. Oysa pek çok araştırmadan biliyoruz ki, insanımız her ne kadar “en sık haber aldığı” kaynak olarak sosyal medyayı gösterse bile aynı mecrayı “en az güvendikleri” arasında sayıyor. “En çok güvendiği” ise televizyon… Televizyonu da en yaygın ve etkin biçimde hangi adayın kullandığını söylemeye bile gerek yoktur herhâlde…

featured
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
3 Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
4 Markaların sosyal sorumlulukta "samimiyet" sınavı: Sosyal fayda mı, gösteriş mi?
Markaların sosyal sorumlulukta “samimiyet” sınavı: Sosyal fayda mı, gösteriş mi?
5 Ayın öne çıkan global kampanyaları (Nisan 2025)
Ayın öne çıkan global kampanyaları (Nisan 2025)
Güncel Haberler
“TikDoc” ve “SkinnyTok” tehlikesi: Sosyal medyada yeni nesil aldatmacalar
“TikDoc” ve “SkinnyTok” tehlikesi: Sosyal medyada yeni nesil aldatmacalar
Tersine göç artıyor: Her 3 çalışandan 1’i deprem nedeniyle taşınmayı düşünüyor
Tersine göç artıyor: Her 3 çalışandan 1’i deprem nedeniyle taşınmayı düşünüyor
Anneler Günü'nü kutlayan markalar!
Anneler Günü’nü kutlayan markalar!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Dünyada "kadın" gündemi: Kazanımlar, engeller ve gerçekler...
Haberler
Dünyada “kadın” gündemi: Kazanımlar, engeller ve gerçekler…
Nafizcan Önder
8 Mart 2025
Marketing Türkiye 35 yaşında / IV
Haberler
Marketing Türkiye 35 yaşında / IV
Nafizcan Önder
4 hafta önce
Minimalizmde son nokta “No Budget Bag”
Haberler
Minimalizmde son nokta “No Budget Bag”
Sena Tufan
14 Mart 2025
Yapay zekada ileri adım için "istikrar" şart!
Haberler
Yapay zekada ileri adım için “istikrar” şart!
Sena Tufan
1 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.