16 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
bipolar
Haberler

Eriyen orta sınıfın yeni teşhisi: “Bipolar Tüketici”

Marketing Türkiye
24 Ekim 2022
5 dk okuma

Kıyılara her geçen gün daha sert çarpan enflasyon dalgası, toplumun duygu ve düşünce durumuna da açıkça yansıyor. Giderek artan yaşam pahalılığı karşısında tüketici, ruhsal bir çöküşle mücadele ediyor. Çöküşte yaşanan kafa karışıklığı ise tüketim alışkanlıklarını beklenmedik şekilde tepetaklak ediyor. Başlangıçta neredeyse her gün değişen fiyat etiketleri karşısında paniğe kapılan tüketici, stok yapmaya soyunurken bugün “bipolar tüketim” olarak adlandırdığımız yeni bir tüketim davranışıyla karşı karşıyayız. Yoksullaşmaya başladığını kabullenmekte zorlanan orta sınıf tüketicinin tutunma çabasına işaret eden bu kavramı Pulside Araştırma Kurucusu Ertan Aksoy öncülüğünde hazırladığımız “Bipolar Tüketim ve Eriyen Orta Sınıf” analiziyle masaya yatırdık…

Türkiye’nin tarihi çok sayıda ekonomik krizle dolu. Yaşanan her ekonomik krizi incelediğinizde o krize özgün özel bir tahribat alanı göze çarpar. Her kriz bir alanı vurmuştur. Kimi ekonomik krizde istihdam görece daha fazla etkilenmiştir, kiminde bir sektör. 2018 yılı itibarıyla etkilerini gördüğümüz ve halihazırda devam eden bu krizin yarattığı en büyük sonuçlardan biri ise orta ve üst gelir gruplarının yoksullaşmaya başlaması. Orta, orta üstü ve üst gelir gruplarında hiç olmadığı kadar büyük bir yoksullaşma hali gözlemleniyor. Orta gelir grupları ülkelerin toplumsal yapısının sağlıklı olması için yaşamsal öneme sahip. Bir ülkede orta gelir grubu yoksa;

  • Tüketim zayıftır.
  • Büyüme düşüktür.
  • Toplumsal barış olmaz.  
  • Aşırılıklar zemin bulur.
  • Sağlıklı demokrasi olmaz.
  • Sınıfsal geçiş zorlaşır.

Türkiye’nin yakın geçmişini ele aldığımızda orta gelir grupları eğitimin etkisiyle çok genişledi. Üniversitelileşme arttıkça orta ve orta üstü gelir grupları normalin üstünde bir artış gösterdi. Bu durum öyle bir hal aldı ki henüz 2012 yılında TÜAD’ın yapmış olduğu sosyoekonomik statü dağılımlarını belirleme çalışmasının eski kaldığı ifade edilerek TÜAD eleştirilmeye başlandı. Çünkü araştırmalarda giderek D ve E SES gruplarını bulmak zorlaşıyordu.

Ülkedeki yoksullara bir de yoksullaşan orta ve üst gelir grupları eklendi

Beyaz yakalı sayısının artışıyla birlikte istihdam da değişti. Hizmetler sektörü büyürken imalat sanayi, tarım ve diğer başlıklardaki istihdam giderek azaldı. İnsan kaynağındaki bu hızlı dönüşüm tüketimin her başlığını etkiledi. Bir önceki kuşağa göre tüketimde anlamlı bir değişim oldu. Çay tüketimi yerini kahve tüketimine, 3+1 daire arayışı yerini 1+1’e, araç satın alma hevesi yerini oto kiralamaya, memlekete tatile gitme yerini deniz-kum-güneş tatiline doğru evirdi.

Eriyen orta sınıfın yeni teşhisi: "Bipolar Tüketici"

Dönüşümün ilk dönemleri tüketime, dolayısıyla ekonomiye olumlu katkılar da sağladı. Görece tasarruf eğilimi düşük, tüketim eğilimi yüksek olan bu grup daha çok tüketimin sürükleyicisi oldu. Fakat 2018 yılında görülen ve devam eden krizle birlikte çok başka bir hale evrildi. İstihdam oranında bir düşüş olmamakla birlikte reel gelirler adeta eridi. Ülkedeki yoksulların yanına bir de yoksullaşan orta ve üst gelir grupları eklendi. Yoksullar maalesef içinde bulunduğu duruma alışkın ve genelde mücadele etmek için idmanlı sayılır. Fakat aynı durum orta gelir grupları için geçerli değil. Bu grubun evre evre tutunma çabalarına tanıklık ettik.

Artık üçüncü evredeyiz

Bu tanıklığın ilki enflasyon ile birlikte yapılacak alımların erkene çekilmeye başlamasıydı. Hatta yine o tarihlerde MarketingTürkiye için Pulside Araştırma’nın yaptığı kapsamlı bir araştırmayla yaşananları “Panik Alışverişi” dosyasıyla ortaya koyduk. Gıdada, tekstilde, kişisel bakım ürünlerinde, beyaz eşyada ve hatta ev-arabada birçok alım planı erkene çekilmişti. Fakat erkene çekmeyene göre biraz daha avantaj sağlasa da sorunu çözmedi. İkinci evresinde tutunma çabası kaliteden feragat ederek mevcut tüketim oranını koruma çabasına dönüştü.

Yine Marketing Türkiye’de yayınladığımız çalışmamızda orta ve üst gelir grubunun tükettiği yoğurttan giydiği tekstil ürünlerine kadar her tüketim kaleminde kaliteyi düşürerek tüketimini sabit tutmaya çalıştığını ortaya koymuştuk. Bu tutunma çabası da giderek eriyen reel geliri karşısında yetersiz kaldı. Şimdi üçüncü evredeyiz. Bu evre artık belirli tüketim kalemlerinin tamamen çıkarılmasını bazı tüketim kalemlerinin ise düşürülmesini kapsıyor. Elbette bir önem düzeyine göre sırasıyla terk etme hali söz konusu. Örneğin yurt dışı tatillerden vazgeçmeye başlamak ilk sıralardayken zamanla bunun içerisine kültür-sanat faaliyetleri ve diğer konular ekleniyor.

Orta sınıf zevklerinden ödün vermek istemiyor

Artık adına bipolar tüketim davranışı dediğimiz yeni bir tüketici davranışı var. Bipolar Tüketim ve Eriyen Orta Sınıf araştırması kapsamına alınan focus gruplar ve yarı yapılandırılmış mülakatlar gösteriyor ki orta ve üst gelir grubundaki tüketiciler rutin tüketimindeki neredeyse her şeyde daha az kaliteli olanı tercih ederken kendine göre ayırdığı bir tüketim kaleminde ya kaliteyi koruyor ya da daha kalitelisini tercih ediyor. Somut örnek verecek olursak yediği yoğurttan tutun birçok gıda ürününde daha az kaliteli olanı tercih ediyor. Sofrasındaki et ürünlerinin ağırlığını azaltıyor. Eskiden olduğu gibi en kaliteli zeytinyağını almıyor. Fakat örneğin içtiği şarabı tüm bu tüketim kaleminden ayırıyor; Ya aynı kalitede şarabı tüketmeye devam ediyor ya da daha kalitelisini içmeyi tercih ediyor.

Yine başka ürün gruplarında da benzer tutumlarla karşılaşıyoruz. Örneğin tatile gittiği otelin kalitesini koruyor veya daha lüks bir otele gidiyor. Peki, bu garip tutumu neden mi gösteriyor? Çünkü yoksullaştığını hissediyor ve belki de ait olduğu sınıfını hissedebilmek için bu tutunma çabasını veriyor. Yoksullaşma dünyanın her yerinde tarihin her evresinde insanlara kendini daha değersiz hissetme duygusunu vermiştir. Belki de bu nedenle kendini değerli hissetmek için yaptığı tercihler bipolar tüketimi ortaya çıkarıyor.

Üst-orta sınıf hiç olmadığı kadar fakir hissediyor

Belki yoksul hissetme halini rakamlarla paylaşırsak konu daha da anlaşılabilir hale gelir. Pulside Araştırma’nın son bir yıl içerisinde belirli periyotta sonuçlarını takip ettiği bir soru şu: Kendinizi hangi gelir grubunda görüyorsunuz? Çalışmanın sonuçlarına göre Türkiye genelinde yalnızca yüzde 6,3’lük bir grup kendini orta üstü ve üst gelir grubunda görüyor. Nüfusun yüzde 27’si orta gelir grubunda ve yüzde 66,6’sı orta altı ve alt gelir grubunda olduğunu hissediyor.

Daha detaylı bakacak olursak orta gelir grubunu oluşturan C1-C2 gruplarının yüzde 21,5’i kendini en alt gelir grubunda hissederken yüzde 29,3’ü alt gelir grubunda hissettiğini ifade ediyor. Yine üst sosyoekonomik statü grubu olan A-B grubunu incelediğimizde benzer bir eğilim görüyoruz. A-B grubunun yüzde 13,2’si en alt, yüzde 29,1’i alt, yüzde 14’ü orta altı, yüzde 35,2’si orta gelir grubunda olduğunu hissederken orta üstü ve üst gelir grubunda olduğunu hissedenlerin oranı toplamda yalnızca yüzde 8,5’te kalıyor. İşin özeti orta ve üst sosyoekonomi statü grubunda yer alanlar hiç olmadığı kadar kendini yoksul hissediyor.

Antidepresan satışlarındaki artış çok şey anlatıyor

Eriyen orta sınıfın yeni teşhisi: "Bipolar Tüketici"
Ertan Aksoy
Pulside Araştırma Kurucusu
  • “Yakın gelecekte ne olur?” sorusuna yanıt arayacaksak büyük oranda belirleyici olanın seçim süreci olacağını düşünüyorum. Gördüğünden geri giden bu tüketici grubu böyle devam etmesi halinde seçmen kimliği ile bir siyasi fatura çıkarmaya hazırlanacaktır. Bunun oluşmaması için siyasi iktidarın bir parasal yanılsama yaratması gerekiyor.
  • Seçim yaklaştıkça krediye erişimin kolaylaşacağını tahmin ediyoruz. Bununla birlikte enflasyonun düşürülmesine dair bir adım atılmayacağı gibi büyümenin korunması için tüketimin teşvik edilmesini bekliyoruz.
  • Yıl sonuna doğru hem asgari ücrette radikal sayılabilecek bir artış hem de asgari ücret dışındaki diğer ücretlerde enflasyona bağlı olarak büyük bir yükselişin olması son derece gerçekçi ihtimaller. Elbette bütün bunlar orta ve üst gelir gruplarının yoksullaşma sorununu temelden çözmeyecektir. Geçici bir yanılsama dışında bir etkisi de olmayacaktır. Fakat belki bir süre kendisini daha iyi hissetmesine katkı verebilir. Zira buna hiç olmadığı kadar ihtiyacı var bu grupların. Aksi halde 2003 yılında 14 milyon antidepresan satılırken 2021 yılı itibarıyla bu sayı 59 milyona çıkmazdı.

Marketing Türkiye Ekim sayısını okumak için TIKLAYIN!

featured
1 Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
2 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
3 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
4 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
5 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Güncel Haberler
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday'i geçti!
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday’i geçti!
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

ANKÜ Game Jam 2025'e geri sayım başladı!
Haberler
ANKÜ Game Jam 2025’e geri sayım başladı!
Marketing Türkiye
21 Nisan 2025
Kriz yönetiminin yeni kodları
Haberler
Kriz yönetiminin yeni kodları
Sena Tufan
5 gün önce
Vestel CEO'su Ergün Güler görevinden ayrılıyor
Haberler
Vestel CEO’su Ergün Güler görevinden ayrılıyor
İrem Alimoğlu
9 Nisan 2025
Türkiye’deki şirketler afetlere ne kadar hazır?
Haberler
Türkiye’deki şirketler afetlere ne kadar hazır?
Ferruh Altun
3 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.