Tüketici davranışları Ramazan’da sektörleri nasıl etkiliyor?

Criteo, her yıl olduğu gibi 2018’de de Ramazan ayı özelinde bir rapor hazırladı. Hazırladığı raporda, Ramazan ayı boyunca Türkiye pazarındaki tüketicilerin davranışları inceleyerek detaylı veriler elde etti.  

Veriler hazırlanırken Türkiye’deki 315 reklam verenin masa üstü bilgisayar, akıllı telefon ve tablet üzerinden yapılmış 8,8 milyondan fazla perakende alışveriş ve 15,5 milyondan fazla seyahat rezervasyon işlemleri analiz edildi.

Ramazan’da perakende sektörüne ilgi

Online perakende satışlardaki artış, Ramazan’dan bir hafta önce yüzde 20 ile gerçekleşti. Ardından satışlar daha da artarak Ramazan Bayramı’ndan önceki haftada yüzde 50 ile zirveye ulaştı. Ramazan Bayramı’nın başlamasıyla satışlar ve trafik yüzde 49’a kadar geriledi. Bu gerileme sonrası hızlı bir iyileşme ile 1-2 hafta içinde müşterinin ilgisi tekrar kazanıldı ve aktiviteler yeniden canlandırıldı.

Perakendenin popülerleri: Moda ve lüks

Geçtiğimiz yıl, Ramazan ayının en popüler perakende kategorisi moda ve lüks olarak kaydedildi. Satışlar, Ramazan Bayramı’ndan önceki hafta yüzde 61 artış gösterdi. Teknoloji ürünlerinin satışlarıysa Ramazan ayından önceki ve sonraki hafta yüzde 69 arttı.

Mobilin sektöre etkisi

Mobil kullanımı, Ramazan’da perakende satışlarının yükselmesinde önemli bir rol oynuyor. Bu etki ile satışlar, Ramazan ayının yanı sıra Ramazan Bayramı’nda da artış göstererek yüzde 29’a yükseldi. Tüketiciler Ramazan ayına yaklaşırken ürünleri incelemeye ve satın almaya başlıyorlar. Bu eğilim birkaç hafta boyunca yükselerek devam ediyor ve en yüksek artış Ramazan Bayramı’ndan 1-2 hafta önce gerçekleşiyor.

Ramazan’da seyahat rezervasyonları artıyor

Tüketiciler, Ramazan ayında seyahat rezervasyonlarını yapmaya başlıyor. Takip eden haftalardaysa bu işlemlerin artarak devam ettiği görülüyor. Web sitesi üzerinden yapılan seyahat rezervasyonları tüm rezervasyonların yüzde 79’undan fazlasını oluşturuyor. Buna rağmen tüketiciler seyahat rezervasyonlarında akıllı telefonlarını da kullanmayı çok seviyor. Geçtiğimiz yıl, Ramazan ayı boyunca rezervasyonlar mobil üzerinden artarak devam etti ve Kurban Bayramı’nda yüzde 57’ye yükseldi. Web sitelerinde ise mobile benzer olarak sürekli bir yükseliş görüldü. Ramazan Bayramı’ndan sonraki haftalarda site trafiği yüzdee 69’a kadar artarken, rezervasyon işlemlerinde de yüzde 26’lık bir artış izlendi.

Ramazan’da dönüşüm oranları nasıl etkileniyor?

Web sitelerini ziyaret ettikten sonra satın alma, sipariş verme vb. işlemler gerçekleştiren kişilerin oranı Ramazan Bayramı’ndan yaklaşık 10 gün önce ve 10 gün sonra en yüksek seviyede. Dönüşüm oranı olarak adlandırılan bu işlemlerin Ramazan Bayramı’ndan 1-2 hafta önceki dönemde yüzde 22, ertesi haftada yüzde 20 oranında arttığı görülüyor. Ramazan Bayramı sırasındaysa bu oranlar yüzde 9 azalırken takip eden 7 günde ortalama sipariş değerleri yaklaşık yüzde 19 eksiye düştü.

Ramazan için ipuçları

 Criteo Genel Müdürü Murat Kalafat, Ramazan’da kampanya hazırlayacak şirketlere bazı ipuçları veriyor:

  1. Ramazan başlamadan birkaç hafta önce kampanyalarınıza başlayın. Ramazan ayında bu kampanyalarınızı hızlandırın ve Ramazan Bayramı’na giden günlerde daha da yoğunlaştırın.
  2. Mobil sitenizi ve uygulamanızı optimize edin. Uygun uygulama ve mobil web deneyimleri oluşturmak, Ramazan ayı sonlarında güçlü satışlar yapmanıza yardımcı olacak.
  3. Ramazan ayından sonra da kampanyalarınıza devam edin. Maksimum perakende satışları ve seyahat rezervasyonlarını yakalamak için Ramazan Bayramı’nı takip eden haftalar boyunca alışveriş kampanyalarınızı güçlü tutun!

İLGİLİ HABERLER