2020’ye doğru Türkiye tipi tüketici trendleri

PAYLAŞ

Son yıllarda ülkece yaşadığımız zor günler; ekonomiden siyasete, askeri yapılanmadan eğitim sistemine birçok şeyi yıkıp yerine yenilerini inşa ederken Türk toplumunun tüketim alışkanlıklarında da köklü bir değişime sebep oldu. Buna Türk halkının kendine has tüketim alışkanlıkları da eklenince ortaya bize özgü tüketim trendleri çıktı. Argus Marka Danışmanlığı ve Araştırma’nın hazırladığı “2020’ye Doğru Tüketici Trendleri” raporu bu değişimin ne denli derinlikli ve çok sesli olduğunu gözler önüne seriyor. Rapor, bu köklü değişime ayak uydurmaları için markaların kuşanması gereken zırhın nasıl olması gerektiğine dair de ipuçlarını sıralıyor.

Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen, Şubat sayısını Marketing Türkiye okurları için yorumladı:

 Ali Saydam: “Hesap ve Çarşı meselesi…”

Ali Saydam“Evdeki hesap neden çarşıya uymaz?” Bu soruyu konferanslar sırasında sıklıkla sorarım. Genelde doğru yanıt bulur katılımcılar: “Ya hesabı doğru yapmamışızdır; ya da çarşıyı bilmiyoruzdur…”

Günseli Özen: “Türkiye’de devleşen marka: Mondelēz”

Mondalēz sokaktaki tüketicinin bildiği marka değil elbette ama onlar sakızda; First, Falım, Bubblicious, Tipitip, Şıpsevdi, şekerde; Kent, Jelibon, Missbon, Tofita, Poptip, Sour Patch Kids, Topitop, çikolatada; Milka, Toblerone, Bonibon ve Bisküvide; Oreo, Barni, Ritz, Tuc ve Lu olmak üzere toplam 20 markayı raflarda görüyor. Bunun bir marka mimarisi olduğunu söylüyor İhsan Karagöz.

Türkiye’nin en beğenilen otelleri

otelMarketing Türkiye için DORinsight’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin En Beğenilen Otelleri” araştırması yerli turistlerin en güvenilir bulduğu otelleri ortaya çıkardı. Araştırma sonuçlarına göre Rixos ve Hilton uyguladıkları stratejilerle rakiplerinin bir adım önünde yer aldı.

Reklam dediğin biraz anarşist olmalı

Yaptığı “anarşist” işlerle çok sayıda ulusal ve uluslararası ödül alan Puck Communications, Türkiye’de örneğine rastlanmayan bir modelle çalışıyor. “Yeni nesil ajans” sloganıyla sekiz ülkede sektörel bağlantılar kurarak bir network oluşturan Puck Global’in dönüşüm hikayesini ve fark yaratan reklamcılık anlayışını ajansın kurucularından Haluk Erkmen’den dinledik.

Yazgülü Aldoğan: “Bu bir dışlanma dönemi!”

yazgülüANKA Ajansı’nda muhabirlik, Nokta Dergisi Genel Yayın Yönetmenliği, Yeni Asır İstanbul Haber Müdürlüğü, Yeni Gündem Dergisi Haber Koordinatörlüğü, Kanal D Haber Müdürlüğü, TRT 2, BRT ve SKYTÜRK’te programcılık, Hürriyet, Sabah ve Posta’da köşe yazarlığı derken gazetecilikte 40 yılı geride bıraktı Yazgülü Aldoğan… Tecrübeli gazeteciyle Galata’daki evinde bir araya geldik ve 40 yıl boyunca unutamadığı anları, kırgınlıklarını, medyanın o zamanki ve bugünkü gündemini konuştuk.

Tüketici 5.0’a çoktan geçti!

maksusuMaxus’un dijitali DNA’sında taşıyan ilk global medya planlama ajansı olduğunu söyleyen Maxus Türkiye CEO’su Neslihan Olcay, “Accel Marketing” anlayışıyla müşterilerine “beceriklilik ve hız” merkezli bir hizmet sunduklarını belirtiyor. “Biz bugün Endüstri 4.0’ı konuşuyoruz ama tüketici 5.0’a çoktan geçti” diyen Olcay ile hem Maxus’un sektöre sunduğu yenilikleri hem de medya planlamanın değişen konumunu konuştuk.

“İdo Tatlıses çok doğru bir tercihti”

mcAnadolu Grubu markalarından McDonald’s Türkiye’nin Genel Müdürü Oğuz Uçanlar ile bir araya geldik ve McDonalds’ın ürün, hizmet ve kalite anlayışından pazarlama stratejilerine kadar merak edilenleri konuştuk. Uçanlar, McDonald’s’ın eleştirilen reklam yüzü İdo Tatlıses için “Cesaret isteyen bir adım attık, çok eleştirildi ama İdo bizim için doğru bir tercihti” diyor.

Markalaşmayı patronlar engelliyor

aliTürkiye’de kurumsallaşma ve markalaşmanın önündeki en büyük engelin patronlar olduğunu düşünüyor Value Partners MENA Bölgesi Yönetici Ortağı Ali Güven… İş dünyasının beğenmediği devletin THY gibi bir marka yaratabildiğini ama iş dünyasının yaratamadığını kaydeden Güven, “Çünkü iş dünyası hâlâ kendi oğlunu-kızını işin başına getirmekle meşgul” diyor…

Her akşam 10 milyon dolar riskle uyuyoruz

İddia“iddaa” ile jenerik bir marka yaratan Inteltek’in Genel Müdürü Ahmet Sezer bu yıl itibarıyla ciro hedeflerinin 10 milyar TL olduğunu söylüyor. Elde ettikleri gelirin yüzde 40’ını devlete aktardıklarını belirten Sezer, insanların iddaa oynayarak bir nevi gönüllü vergi verdiğini belirtiyor. Ahmet Sezer; “Oyuncular 3 liralık bir kupon yaptığında kaç para kazanacağını da kaybedeceğini de biliyor. Ancak biz Inteltek A.Ş. olarak ne kazanıp ne kaybedeceğimizi bilmiyoruz” diyor ve ekliyor: “Her akşam 10 milyon dolar riskle uyuyoruz.”

Türk markalarının yeni gözdesi: Arap tüketiciler

arapSon yıllarda Arap turistlerin tatil için Türkiye’yi tercih etmeleri “ethno marketing” kavramını da markaların gündeminde ilk sıralara taşıdı. Ancak hali hazırda sürdürülen kimi kampanyalar olsa da bu alanda gidecek daha çok yol var. Peki, iyi bir ethno marketing stratejisi nasıl olmalı? Türk markaları özellikle Arap turistlere hangi etno marketing stratejileriyle hitap etmeli?

Pazarlamacıların en beğendiği ajanslar

enbeMarketing Türkiye adına AKADEMETRE tarafından hazırlanan “En Beğenilen Ajanslar” araştırması tamamlandı. Sektörün önemli temsilcileri, pazarlama ve kurumsal iletişim öneticilerinin oyladığı araştırma, en beğenilen reklam ajansları, PR ajansları, medya planlama ajansları ve dijital ajansları gözler önüne seriyor.

Kokusunda davet, pazarında rekabet var!

112Araştırma şirketi GfK’nın 10 bin hane üzerinden yürüttüğü hanelerde kahve tüketimi araştırmasına göre toplam kahve tüketim cirosu geçen yıla göre yüzde 13 oranında arttı. Bu artışın ilk sırasında Hazır Kahve (yüzde 21) yer alırken Türk Kahvesi (yüzde 15) ve Kavrulmuş/Öğütülmüş Kahve (yüzde 6) onu takip etti. Ayrıca tüketici paneli verilerine göre Nescafé tüm kahve türleri arasında en çok tüketilen (yüzde 63) kahve markası konumunda.

Halk en çalışkan markaları ödüllendirdi

theSektörün bütünleşik pazarlama çalışmalarını ödüllendiren ilk ve tek yarışması “The ONE Awards Bütünleşik Pazarlama Ödülleri” 5 Ocak Perşembe akşamı Raffles İstanbul Zorlu Center’da gerçekleşen görkemli bir ödül töreniyle sahiplerini buldu. 2016 yılının en çalışkan markaları yine halkoyuyla belirlenirken markaların bu başarısındaki paydaşları olan ajanslar da gecede ödüle layık görüldü. Bu yıl üçüncüsü gerçekleşen ve 40 kategoride değerlendirme yapılan etkinlikte en fazla işle ödül alan ajanslar da özel ödüle layık görüldü.

Dergilik yenilendi!

DergiKısa bir süre önce yenilenen yüzüyle tüm operatör kullanıcılarına hizmet vermeye başlayan Turkcell’in Dergilik uygulaması, bünyesindeki 250’den fazla yayınla 1 milyon kullanıcıya ulaşıyor. Marketing Türkiye’nin de en çok okunan dergiler arasında yer aldığı Dergilik uygulamasının tüm detaylarını Turkcell Dijital Yayıncılık Ürünleri Yöneticisi Esen Deniz Özkan’dan dinledik.

Ali Gürak: “Kids Marketing ve Sosyal Sorumluluk”

Ali gİster marka, ister birey olarak dünyaya gelecek nesli korumak ve onlara daha iyi bir dünya bırakmak bizim görevlerimiz arasında. Markaların oluşturduğu kimlik ve etkilediği büyük alan da bunu kullanmak için eşsiz bir fırsat. Daha çok marka ve insanın bilinçlenerek bu kampanyaları arttırmaları daima en büyük amaçlarımız arasında olmalı.

Koray Özdemir: “2017 iletişim sihirbazlarının yılı olacak!”

KorayRekabet ortamına eklenen kriz kısıtlamaları arasında biz sihirbaz pazarlamacılar, mutlaka kullanabilecek büyüler bulabiliriz. Konsere tepki mi var? O zaman sosyal sorumluluk projesi yap. Müzik festivali tehlikeli mi? O zaman seminer ver. Satışlar mı düşüyor ek promosyon yap. Kriz mi? Bize uğramadı demek için çok çalışmak ve çok yaratıcı olmak gerekiyor. Krizi fırsata çevirebilecek olanlar da yaratıcı marka sihirbazlarıdır!

Özgür Şahin: “Çalışan sadakatiniz kapıda kalmasın”

ÖzgürÇalışanlarınıza, işlerinin sadece patronun cebini doldurmaktan öte bir şey olduğunu, parçası oldukları organizasyon içinde kendileri, çalışma arkadaşları ve müşteriler için faydalı bir şeyler yaptıklarını hissettirin. Hissettirin ki sadece yaptıkları işin değil şirketin de bir parçası olduklarını düşünsünler…

Marketing Türkiye Şubat sayısını hemen okumak için tıklayın…