16 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Yalın girişim ol, hızlı yanıl, sürekli öğren!
Köşe Yazıları

Yalın girişim ol, hızlı yanıl, sürekli öğren!

Günseli ÖZEN
31 Mayıs 2021
3 dk okuma

Girişim kitapları yeni bir şirketin, ki bu yeni dönemin teknoloji odaklı bir start up’ı ya da temel ihtiyaçları karşılayan büyük bir yatırımı da olabilir, başarısının tamamıyla tesadüfe bağlı olduğunu söyler. Düşünsenize; fikir aşamasından sonra gelen uzun Ar-Ge çalışmaları, prototipler ve beta uygulamalar bazen yılları alır. Süreci kısaltmanın bir çözümü var mı?

Biz daha çok John Lennon’un, “Hayat, ona ilişkin planlar yaparken olup bitenlerdir” diyen akıl dolu sözünü biliriz. Peki, ya ağır sıklet boks şampiyonu Mike Tayson’un rakip stratejisine ilişkin, “Herkesin yüzünün ortasına yumruk yiyene kadar bir planı vardır” farkındalığını! O halde soru şu: Başarıya giden süreci planlamak, stratejisini oluşturmak zaman ve para açısından maliyetli ve de pazar bu denli oynakken bir girişim ayrıntılı planlar yapmadan işe başlarsa nasıl başarılı olur?

Girişim kitapları yeni bir şirketin, ki bu yeni dönemin teknoloji odaklı bir start up’ı ya da temel ihtiyaçları karşılayacak büyük bir yatırımı da olabilir, başarısının tamamıyla tesadüfe bağlı olduğunu söyler. Düşünsenize; fikir aşamasından sonra gelen uzun Ar-Ge çalışmaları, prototipler ve beta uygulamalar bazen yılları alır. Süreci kısaltmanın bir çözümü var mı? “Var” diyor Stanford Üniversitesi Öğretim Görevlisi, Ulusal Bilim Vakfı Baş Araştırmacısı ve daha da önemlisi Silikon Vadisinde sekiz başarılı girişimin kurucusu Steve Blank. “Yalın Girişim” onun işletme literatürüne kazandırdığı kavramlardan biri.

Steve Blank yalın girişim sürecini şöyle açıklamış:

  • Geleneksel iş yapış biçimlerinde fikirden pazara çıkana kadar geçen “hayalet modda” çalışmayı atlayın. “Kimseye anlatmayın, fikrinizi kendinize saklayın yoksa çalınır” diyen anlayışı unutun çünkü genç girişimciler bu zaman dilimini kayıp zamanlar olarak kabul ediyor. “Mükemmel prototipleyatırımcıya gitmek yanlış çünkü o prototip sizin mükemmeliniz. Kim bilir belki de pazardan alacağınız farklı bir içgörü kesin başarıyı getirecek. Önerimiz ‘asgari çalışır’ ürünleri müşterinize sunmanızdır.”
  • Tamamen bilinmeyeni tahmin etmek ancak parasını riske atmak istemeyen tutucu sermayedarın ya da kapalı otoriter rejimlerin hayali olabilir. Etkili kaynak kullanımının ne kadar önemli olduğunu anladığımız bir dünyada tüm aşamaları düşünülerek planlanmış ürünler tasarlamak artık geçmişte kalmalı. Planlar yapmak yerine yeni iş yapış modelleri üzerine çalışmak giderek önem kazanıyor. Yeni modeller de daha fazla nabız tutmayı öneriyor.
  • Yeni girişimler büyük şirketlerin küçük versiyonları değildir. Şablon planlar üzerinden kurgulanamaz ve gelişemezler. Her pazarın, sektörün farklı dinamikleri vardır. Eğer sonunda bir başarı varsa bile çok muhtemeldir ki çok sayıda başarısızlık da vardır. Yılmadan devam edin.

Mükemmel iş planı yapma yanılgısına düşmeyin

Mevcut şirketler başarılı oldukları bir iş modeli üzerinde ilerlemeye devam ediyorlar oysaki “yalın girişimi” seçmiş olanlar yeni model arayışlarını sürdürüyor. Hızlı yanılmak artık çok değerli çünkü yeni çözümler için yanıldığımızı biliyor olmak gerekiyor. Düşünsenize on yıllar boyunca aynı iş ve üretim modelinde ısrar eden bir girişim ne kadar kayba uğramıştır. Hızlı yanılmak sürekli öğrenme sağlarsa işe yarar.

Yalın yönetimde başarılı olmak için üç temel ilkeyi kabul ederek başlayalım:

  1. İşe başlarken elinizde doğruluğu kanıtlanmamış bir dizi tez olduğunu kabul edin. Temel Ortaklar, Temel Faaliyetler, Değer Önerisi, Müşteri İlişkileri, Müşteri Segmentler, Temel Kaynaklar, Kanallar, Maliyet Yapısı ve Gelir Akışı konusunda tezlerinizi kâğıda dökün ve versiyonlu modeller hazırlayın.
  2. Müşteri nabzını tutmak üzere “dışarı çıkın” ve özelikle potansiyel müşterilerinize sorular sorun. Ürün ya da hizmetinize son şekli vermeden bu arayışlarınıza devam edin. Yeni düzenlemelerle ya var olan ürünü geliştirin ya da yeni ürünler tasarlayın.
  3. Müşterilerden gelen öneriler için aklınızı her zaman açık tutun küçük revizyonlarla ürününüzün cazibesini sürdürün.

Statükoya karşı koyan dört yaratıcı yalın girişim yaklaşımı

Süregiden ve herkesin risksiz bulduğu rekabetçi stratejinizi yeniden gözden geçirmeye ne dersiniz?

  • Kontrans: Şirketinizi ya da sektörünüzün statükosuna meydan okuyun. Meydan okumak düzeltmekten çok daha etkilidir. Bu yazılmış bir metni düzeltmektense yeniden yazmak anlamına da gelir.  
  • Kombinasyon: Birbiriyle alakasız gözüken iki alanın ilişkilendirilmesi, interdisipliner bir yaklaşımla yeni çözümler üretmesi pek çok yeni fırsatın doğması demektir. Fırsatlara açık olun.
  • Kısıtlama: Şirketin sınırlarını bilmek iyidir çünkü bunların gerisinde ne olduğunu bilme merakı yeni alanlar açar. SWOT analizini tersine çevirin. Güçlü yanlarınıza odaklanmaya devam edin ama güçlendirilmeye açık alanlarda fırsatları görmezden gelmeyin. 
  • Bağlam: Benzer problemlerin başkalarınca nasıl çözüldüğüne bakıp kendi probleminiz için yeni yollar bulun.

Rekabet markalar ya da ürünler arasında olmaktan çıkıp stratejiler arasında olmaya başladığından beri bu alanda pek çok tez üretildi. En iddialı yaklaşımlardan biri de “yalın girişim” stratejisi. Düz bir düşünce sisteminden çoklu paydaş yaklaşımına geçişi öneren “yalın girişim” stratejisi günümüzün kısıtlı kaynaklarını en etkili biçimde kullanmak açısından öne çıkıyor. Zaman, para ve aklınızı tek bir fikirle kapatmak yerine aynı fikri başarıya götürecek çevik stratejilere odaklanın.

Kaynak: Steve Blanks – Four Steps to the Epiphany

Diğer Makaleler:

  • Farklılaşma haritası ve gerekli üç temel beceri
  • “Bozucu İnovasyon” nereden geldiği bilinmeyen füzeye benzer
  • Geçici avantajlar çağındayız, birini yakalayın!
  • Stratejinin de bir stratejiye ihtiyacı var!
  • Platform savaşları başladı!
featured Günseli Özen: Insıghts Yalın girişim
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
5 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Güncel Haberler
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday'i geçti!
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday’i geçti!
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Market zincirlerinin büyümesinde rekor yavaşlama!
Haberler
Market zincirlerinin büyümesinde rekor yavaşlama!
Sena Tufan
19 Nisan 2025
Dijital pazarlama iletişimi dünyasının en iyileri MIXX Awards sahnesinde ödüllendirildi
Haberler
Dijital pazarlama iletişimi dünyasının en iyileri MIXX Awards sahnesinde ödüllendirildi
İrem Alimoğlu
11 Nisan 2025
3G Capital, Skechers'ı satın alıyor
Haberler
3G Capital, Skechers’ı satın alıyor
Nafizcan Önder
6 Mayıs 2025
İTÜ Çekirdek ve Marketing Türkiye'den güç birliği: Girişimcilere özel pazarlama koçluğu
Haberler
İTÜ Çekirdek ve Marketing Türkiye’den güç birliği: Girişimcilere özel pazarlama koçluğu
Sena Tufan
17 Nisan 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.