17 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Salamı dilimlemek
Köşe Yazıları

Salamı dilimlemek

Ali SAYDAM
21 Kasım 2020
4 dk okuma

“O nasıl başlık öyle” diye hemen itiraz etmeyin lütfen. İzah edelim… Bize göre Cem Yılmaz, Türkiye’nin en başarılı komedyenlerindendir. Türkçe dili kültür emperyalizminin etkisi altında kalmasaydı ve de espri anlayışı kültürlere göre farklılık göstermeseydi “dünya çapında” olacağından da hiç şüphemiz yok. Yeteneği ve kendini sürekli geliştirmesinin yanında kariyer yönetimindeki başarısı, onu ilk günden beri zirvede tutmayı sağlayan faktörlerden. Fakat şu sıralar aldığı bazı kararlar, kendisinin aleyhine işliyor olabilir…

Salamı dilimlemek

Bildiğiniz gibi Cem Yılmaz, hem Opet hem de Hepsiburada gibi iki büyük markanın iletişim çalışmalarında aynı anda yer alıyor. İki firmanın reklamları da çok hoş ve eğlenceli. Ancak tüketici nezdinde bir karmaşaya, “Opet’ten tişört ısmarladım… Hepsiburada’dan benzin aldım” gibi bazı esprilere de yol açmıyor değil. Hepsiburada reklamı yayına girdiğinde Opet’inki çoktan başlamıştı ve reklamda Hepsiburada markası da gözükmüyordu. Neyse ki sonradan durum toparlandı. Tabii işin bir de Cem Yılmaz tarafı var… Reklam kampanyalarında şöhretlerin yer almalarının belli nedenleri vardır. Bazen güvenilirlikleri, bazen sevilen isimler oluşları bazen de kendilerine has beğenilen başka özelliklerini markalara “yansıttıkları” için tercih edilirler. Nihayetinde de bu isimler “kendilerinden” bir şey verirler. Uluslararası terminolojide buna “substance” kaybı denir… Salamdan bir parça kesilmesi gibi de düşünülebilir bu. Her reklam bir parça daha alır… Zaman zaman şöhretlerin reklam kampanyalarından aldıkları ücretler “astronomik” bulunarak eleştirilir. Ancak, şöhretler açısından geri döndürülmesi zor, “tek atımlık kurşun” gibi değerlendirilmesi gereken bu çalışmaların ünlülerde yaratacağı “aşınma” hiç de azımsanmamalı. O nedenle salamdan kesilen dilim ne kadar büyükse ücret de o kadar büyük olur… Sonuç olarak, Cem Yılmaz’ın aynı anda iki reklam kampanyasında yer alması ya da aşınması “kriz” boyutunda değildir. Bunu, gösterilerinin hâlâ kapalı gişe oynamasından, kendisine olan ilgide bir eksiklik olmamasından da anlayabiliriz. Yine de “hasara” neden olabileceğini, en azından “güç kirlenmesi” denen duruma yol açabileceğini kabul etmek gerekir.

Üniversitelerimizin hâli pür meali

Salamı dilimlemekODTÜ Enformatik Enstitüsü bünyesinde faaliyet gösteren URAP (University Ranking by Academic Performance) Araştırma Laboratuvarı; Türkiye ve dünyadaki üniversiteleri, yayınladıkları makalelere ve aldıkları atıflara dayalı geliştirdikleri bir “akademik performans” modeline göre sıraladığı iki liste yayınladı. 166 üniversitenin yer aldığı Türkiye üniversiteleri listesi, YÖK ile Clarivate Analytics/InCites’ın verilerine göre hazırlanmış. Buna göre ilk 5 şöyleymiş: 1. Hacettepe Üniversitesi, 2. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, 3. İstanbul Teknik Üniversitesi, 4. İstanbul Üniversitesi, 5. Koç Üniversitesi. Sıralamada yer alan 110’u devlet, 56’sı ise vakıf üniversitesi olan kurumlar tarafından “etki değeri yüksek” dergilerde yayınlanan toplam makale sayısı 31 bin 271 imiş. Bu makalelerin yüzde 84’ü devlet üniversitelerince üretilmiş. Bütün bu veriyi anlamlandırabilmek, üniversitelerimizin durumu tahlil edebilmek için elbette karşılaştırma yapmaya ihtiyacımız var. Aynı kurumun yayınladığı “Dünya Üniversiteleri Listesi” bize yardımcı oluyor… Ancak durum pek de iç açıcı değil. Dünya listesinde 2 bin 500 üniversite yer alıyor. Ülkemizde ilk beşe giren üniversiteler, orada ilk 500’de bile yok maalesef. Durum şöyle: Hacettepe Üniversitesi 534., İstanbul Üniversitesi 582., Orta Doğu Teknik Üniversitesi 706., İstanbul Teknik Üniversitesi 698., Koç Üniversitesi ise 1040. olarak konumlanmış. Ülkemizde son derece kaliteli akademik kadrolara sahip, farklı alanlarda yaptıkları yatırımlarla farklılaşmayı başarmış üniversiteler var. Buna rağmen sorun, “iletişim” konusunda yaşanıyor. Kendilerini ifade edemiyorlar. İletişim alanında birbirleriyle yarış hâlindeler, oysa öncelikle yayın, alıntılanma ve nitelikli öğrencilerin kazanılması konusunda rekabet içinde olmalılar. Ancak o zaman akademik performansa, yani üniversitelerin “varoluş nedenine” dayalı iletişim yapmaları mümkün olabilir.

Bu arada bizim “kapsama alanımıza” giren iletişim fakültelerinin durumu ise ayrıca üzerine düşünülmesi gereken bir mesele. İletişim sektöründe çalışanların çok düşük bir oranının iletişim fakültesi mezunu olduklarını söylersek abartmış olmayız. Fakültelerin ve (açık öğretim dâhil) mezunlarının sayısıyla sektörün eleman ihtiyacı arasındaki uçurum içler acısı duruma işaret ediyor…

İyi yaşam… Kime göre?

Salamı dilimlemekUluslararası reklam ve halkla ilişkiler net- work’ü Ogilvy, pandemi döneminde dört kıtadaki 14 ülkede 7 bin katılımcıyla bir araştırma yapmış. “İyi Yaşam” araştırmasına göre; 4,5 trilyon dolarlık küresel “iyi yaşam ekonomisi”, global ekonomiden iki kat hızlı büyüyormuş ve tüketicilerin yüzde 73’ü tarafından marka stratejisinin temel bir unsuru olarak kabul ediliyormuş. Araştırmada gıda, atıştırmalık, cilt bakımı, havayolları, oteller, otomobiller ve bankacılığı içeren yedi sektör temel alınmış. Buna göre, global tüketicinin yüzde 77’si “iyi yaşam” kavramını çok önemli buluyor, yüzde 80’i hayatlarındaki iyi yaşam unsurlarını iyileştirmek istiyor, yüzde 75’i ise markaların “iyi yaşam” için daha fazlasını yapabileceğini düşünüyormuş. Araştırma sonuçlarından bir basın bülteniyle haberdar olduk. Ogilvy İstanbul’un başarılı CEO’su Emine Çubukçu’nun, araştırma sonucunun Türkiye’deki iletişim stratejilerini oluştururken de dikkate alınması gerektiği değerlendirmesi dışında Türkiye’ye dair bir bilgi bulamadık. Keşke ülkemizdeki tüketicilerin bu yöndeki eğilimlerine de yer verselermiş… Çünkü, “iyi yaşam” meselesinin ülkemiz insanının “ortak ruhî şekillenmesi”nde ne kadar etkili olduğunu bilmeden Batı’dan kopyala-yapıştır stratejilerin çalışmadığını biliyoruz. Dünyadaki trendleri geç de olsa ülkemizde görmek mümkün olabiliyor ama “zamanlama” çok şeyi değiştirir… Bizdeki sonuçlardan haberdar olmak, tüketicilerin bugün ne düşündüğünü, satın alma davranışlarını etkileyen faktörleri öğrenmek sektörler için aydınlatıcı olabilirdi. Yine de özellikle B2C üretim yapan markaların böyle araştırmaları dikkate almalarında yarar olabilir.

ali saydam Cem Yılmaz itibar İTÜ Koç Üniversitesi odtü salamı dilimlemek sıralama üniversite
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
5 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Güncel Haberler
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday'i geçti!
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday’i geçti!
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Etkinlikler
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Marketing Türkiye
15 saat önce
LEGO yaratıcılıkta vites yükseltti: F1 pilotları LEGO araçlarla yarıştı...
Haberler
LEGO yaratıcılıkta vites yükseltti: F1 pilotları LEGO araçlarla yarıştı…
Marketing Türkiye
7 Mayıs 2025
Çin, 10G internet çağını başlattı
Haberler
Çin, 10G internet çağını başlattı
İrem Alimoğlu
22 Nisan 2025
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (11-17 Nisan)
Haberler
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (11-17 Nisan)
Sena Tufan
17 Nisan 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.