Reklam yatırımları milli gelire ne kadar katkı sağlıyor?
Mevcut şartlarda yarını kestirmek bile aslında çok güç. Ancak ekonomik büyümenin kabul edilebilir düzeyde devam ettiği, kurun daha sabitlendiği bir senaryoda medya sektöründe önümüzdeki yıl normal şartlarda oluşan büyüme oranına benzer, yüzde 20 seviyeleri ve üzerinde bir büyümeyi de bekliyoruz.
Türkiye reklam ve pazarlama iletişimi sektörü açısından çok dinamik bir ülke. Hem hızlı aksiyon almayı hem de kenetlenmeyi çok iyi biliyoruz. Geçtiğimiz iki senede reklamverenlerin aldığı hızlı aksiyonlar ve ajansların hızlı çözümleriyle pandemiye rağmen doğru adımları kısa zamanda attığımızı söyleyebiliriz. Kısa vadede bir durağanlık yaşamış olsak da bu süreçte iletişimde kalanlar, güne adapte olanlar ve yaratıcılık-performans dengesini doğru kuranlar uzun vadede kazananlar oldu ve olmaya devam edecek. Bu sene en iyi öğrendiğimiz şey değişimin kalıcı olduğu. Alışkın olduğumuzun dışında, başka türlü çalışabildiğimizi, daha da önemlisi başarabildiğimizi gördük. Gelişen mecralar, değişen tüketim alışkanlıkları, yenilenen çalışma modelleri, günlük iş akışlarımızın verimi, ofis sistemleri, proje yönetim biçimleri… Ofislerini ortak paylaşım ofisi mantığına dönüştüren kurumlar, fiziksel ofislerden tamamen vazgeçenler, performans değerlendirme mantığını değiştirenler, işe alım süreçlerini ve ekip hiyerarşilerini yeniden tanımlayanlar… Hemen her kurum kendi “başka türlü”sünü tanımlamak için yeni modeller geliştiriyor. Yıllarca yerleşmiş olan kurum kültürlerinin bile yeniden tanımlandığı bir dönemdeyiz…
Sektörümüz üretken
Biliyoruz ki sektörümüz 2020 Mart ayından beri oldukça üretken. Bunu raporlarımızda da görüyoruz. Türkiye 2021 İlk 6 Ay Reklam ve Medya Yatırımları Raporumuza göre Medya Sektörü Yatırımları 7 milyar 306 milyon TL’ye, Medya ve Reklam Yatırımları ise 10 milyar 319 milyon TL’ye ulaştı. Bu dönemde TV reklam yatırımlarında son 20 yılın en yüksek oranlı artışını gözlemliyoruz. Aynı şekilde dijital medya sektörü yatırımlarının 3 milyonun üzerinde olduğunu, mobilin de yüzde 68 pay sahibi olduğunu görüyoruz.
30 Kasım’da Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdik. Reklamcılar Derneği (RD), Reklamverenler Derneği (RVD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB) ve Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA) tarafından kurulan Dijital Pazarlama İletişimi Platformu (DPİP) olarak Reklamın Ekonomiye Katkısı raporunu yayınladık. Bu rapora göre, her 1 TL’lik reklam ve medya yatırımı, milli gelire 19,4 TL dönüş sağlayarak değer yaratıyor. Türkiye’de reklam ve medya yatırımlarının 2020 yılında milli ekonomiye (GSYH) doğrudan ve dolaylı olarak katkısı yüzde 6,73 ile 340 milyar TL oldu. 2020 TÜİK istihdam verilerine göre, istihdam edilen toplam 26,8 milyon kişi içinde yüzde 2,25 ile 602 bin 704 kişi reklam ve medya yatırımlarındaki büyümeyle destekleniyor.
Büyüme beklentisi yüzde 20
Önümüzdeki belirli bir dönem zor zamanlardan geçeceğimizi öngörüyoruz. Buna karşın her kriz dönemi tabii fırsatları da içinde barındırıyor. Bu noktada bizim görevimiz de içinde bulunduğumuz dönemi özümseyerek çalışmak ve üretmek. Mevcut şartlarda yarını kestirmek bile aslında çok güç. Ancak ekonomik büyümenin kabul edilebilir düzeyde devam ettiği, kurun daha sabitlendiği bir senaryoda medya sektöründe önümüzdeki yıl normal şartlarda oluşan büyüme oranına benzer, yüzde 20 seviyeleri ve üzerinde bir büyümeyi de bekliyoruz.