7 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Z kuşağı daha az içiyor. Peki neden?
Haberler

Z kuşağı daha az içiyor. Peki neden?

İrem Alimoğlu
4 Ocak 2025
2 dk okuma

İçki tüketiminin azaltılmasını ifade eden “Kuru Ocak” (Dry January) başlarken, alkolü azaltmaya çoktan başlamış bir nesil var: Z kuşağı. Sağlıklı yaşam tarzları ve değişen sosyal alışkanlıkları, Z kuşağının alkolle ilişkisini yeniden tanımlıyor.

Ulusal Alkol Suistimali ve Alkolizm Enstitüsü‘nün verileri Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) alkol tüketiminin genel olarak arttığını gösteriyor. Ancak Ulusal Uyuşturucu Bağımlılığı Enstitüsü’nün yaptığı araştırma, gençler arasında içki içme oranının 2000 yılından itibaren düşmeye başladığını söylüyor. Bu da söz konusu düşüşlerin özellikle 1997-2012 yılları arasında doğanlar olarak tanımlanan Z kuşağını ve 1981-1996 yılları arasında doğan Y kuşağını etkilediği anlamına geliyor.

Gallup’ın 2023 yılında yaptığı ankete göre, içki içtiğini söyleyen 35 yaşın altındaki yetişkinlerin oranı 20 yılda yüzde 10 düştü. Yani 2001-2003’teki yüzde 72’lik oran, 2021-2023’te yüzde 62’ye geriledi.

Ulusal Alkol Suistimali ve Alkolizm Enstitüsü‘nden George F. Koob konuyla ilgili yaptığı açıklamada, “Her ne sebeple olursa olsun, günümüzün genç kuşaklarının alkolle daha az ilgilendikleri araştırma verilerine yansıyor. Yeni neslin eski kuşaklara kıyasla alkolü sağlıkları için riskli gördükleri ve ‘Kuru Ocak’ gibi perhiz dönemlerine katılma olasılıklarının daha yüksek olduğu gözlemleniyor” diyor.

Z kuşağının daha az alkol tüketmesinin sebepleri: Yaş sınırı, artan uyuşturucu kullanımı, değişen sosyalleşme kalıpları…

Z kuşağı arasında alkol kullanımının azalmasının belli bir sebebi yok. Ancak uzmanlar çeşitli faktörlere işaret ediyor. Bunlardan biri, alkollü içecek satın alma ya da alenen bulundurma yaşının 21 olması. ABD’de daha önce alkollü içecek satın alma yaşı 18’di…

Aile hekimliği ve bağımlılık alanında uzmanlaşmış doktor Sybil Marsh da konuyla ilgili şunları söylüyor: “Bir zamanlar biraz alkol içmek olgunluk göstergesiydi ve sofistikeydi. Ama şimdi bu, insanların rahatlayabileceği ya da sofistike olduklarını gösterebileceği bir dizi yoldan yalnızca biri.”

Marihuana da bu değişimin bir parçası olabilir. ABD eyaletlerinin neredeyse yarısında uyuşturucunun eğlence amaçlı kullanımı yasal. Pew Araştırma Merkezi‘ne göre Amerikalıların yaklaşık yüzde 80’i en az bir esrar dispanserinin bulunduğu bir ilçede yaşıyor ve esrar genç tüketicilere pazarlanan içeceklerin içine konuluyor.

George F. Koob, Z kuşağı Amerikalılar arasında içki içmenin azalmasının uyuşturucu tercihiyle ilgisi olup olmadığının belirsiz olduğunu söylüyor. 2023 Ulusal Uyuşturucu Kullanımı ve Sağlık Araştırması, 18-25 yaş arası yetişkinlerin yüzde 36,5’inin geçtiğimiz yıl marihuana tükettiğini ortaya koydu. Aynı araştırmaya göre, yaşam boyu marihuana kullanımına bakıldığında, aynı yaş aralığındaki her 2 yetişkinden 1’inin en azından marihuana denediği görülüyor. Bu çalışma, geçtiğimiz yıl alkol kullanımının marihuana kullanımını aştığını ve aynı yaş grubunun yüzde 68,1’inin alkol tükettiğini gösteriyor.

Buna katkıda bulunan bir başka faktör de genç kuşakların değişen sosyalleşme kalıplarıyla ilgili. Koob konuya ilişkin, “Alkol gençler için bile “sosyal bir uyuşturucu” olma eğiliminde, bu nedenle reşit olmayanların içki içmesindeki düşüşün bir kısmı daha az yüz yüze sosyalleşmeyle ilgili olabilir” diyor. Koob’un yalnızlık salgınına ilişkin tavsiyesine göre, insanların arkadaşlarıyla yüz yüze geçirdikleri ortalama süre 2003’te ayda 30 saatken 2020’de ayda 10 saate düştü. Bu düşüş özellikle 15 ila 24 yaş arasındaki kişilerde daha belirgin oldu.

Alkolle ilgili değişen tutumu somutlaştıran bir diğer gösterge de ABD’nin dört bir yanında açılan ve alkolsüz içecekler satan “ayık bar”ların sayısının hızla artması. New York’ta Hekate, Austin’de Sans Bar ve Atlanta’da The Sober Social bunlardan yalnızca birkaçı.

Genç kuşakların alkol tüketimindeki azalma, değişen yasal düzenlemeler, alternatif maddelerin yaygınlaşması, farklılaşan sosyalleşme kalıpları ve sağlıklı yaşam tarzlarına artan ilgiyle şekillenen yeni bir kültürel dinamiği ortaya koyuyor.

Kaynak: Time

Coğrafya yeni yıl hayallerinin de kaderi!

alkol featured z kuşağı
1 Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
2 Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
3 Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil...
Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil…
4 Tüketicilerin yeni gözdesi: Giyilebilir ambalajlar!
Tüketicilerin yeni gözdesi: Giyilebilir ambalajlar!
5 Haziran ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Haziran ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Güncel Haberler
Tatil değil temkin dönemi: 2025 yazında tüketici durdu!
Tatil değil temkin dönemi: 2025 yazında tüketici durdu!
Çalışanlar, yıllık izinden sonra en çok "uzaktan çalışma izni" talep ediyor
Çalışanlar, yıllık izinden sonra en çok “uzaktan çalışma izni” talep ediyor
Çalışanlar arasında yapay zeka kullanımı yüzde 233 arttı
Çalışanlar arasında yapay zeka kullanımı yüzde 233 arttı
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

KFC'den parmak yalamaya mizahi çözüm: Parmak yalama çatalı!
Haberler
KFC’den parmak yalamaya mizahi çözüm: Parmak yalama çatalı!
Sena Tufan
5 Haziran 2025
Boykot ediyorum, öyleyse varım!
Haberler
Boykot ediyorum, öyleyse varım!
Nafizcan Önder
3 Mayıs 2025
C Level Club üyeleri, Doğuş Teknoloji ile yapay zekanın dönüştürücü gücünü masaya yatırdı
Haberler
C Level Club üyeleri, Doğuş Teknoloji ile yapay zekanın dönüştürücü gücünü masaya yatırdı
İrem Alimoğlu
27 Mayıs 2025
Tüketici açık dondurmayı neden seviyor?
Haberler
Tüketici açık dondurmayı neden seviyor?
Sena Tufan
5 gün önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.