Türkiye’de mobil reklam yatırımları 2015’te yüzde 61 büyüme gösterdi
Sosyal medyanın reklam mecrasına dönüşmesinin de büyük etkisiyle mobil alan her geçen gün daha da değerleniyor. Web sitelerinin ve uygulamaların da yer aldığı birçok kategoride mobil reklamlar ulaşılabilirliği kolaylaştıkça daha çok tercih sebebi oluyor.
Bullseye Worldwide, 2015 yılının dijital reklam yatırımlarını esas alan IAB raporunun değerlendirme ve analizini yaptı.
AdEx Dijital Reklam Raporu’nda yayınlanan verilere göre, Türkiye’de dijital reklam yatırımları 2015 yılında yüzde 18 büyüme kaydetti.
En büyük büyüme geçen yıllarda ve 2015’in ilk 6 ayında olduğu gibi, mobil ve video kategorilerinde yaşandı. Mobil reklam yatırımları yüzde 61 artış gösterirken oyun içi video reklam yatırımları ise yüzde 30,6 ile sektör ortalamasının üzerinde büyüdü.
Mobil reklam yatırımları yüzde 61 oranında artış gösterdi
Rapor sonuçlarında görüldüğü üzere mobil reklam yatırımları 2014 yılında yüzde 57,7, 2015’te yüzde 61 ve iki senede toplam yüzde 153,8’lik artış gösterdi. Yüzde 61 artış oranının önemini gösteren bir diğer veri ise 2015 yılında SMS/MMS kampanyaları için veri kullanımına getirilen kısıtlamadan ötürü bu alanda yatırımların düşmüş olması. Bu düşüşe rağmen mobil reklam yatırımları, bu alanın takipçisi olan videoyu büyüme anlamında neredeyse ikiye katlamış durumda.
Bullseye Worldwide Kurucu Ortağı Afşın Avcı mobil reklamlar konusunda “Mobil Reklam yatırımlarının artacağı öngörüyorduk. Smartphone kullanımlarında yaşanan artış ve mobil merkezli iletişime olan küresel ölçekli yönelim doğrultusunda 2015 yılında da yüzde 61 ile çok güçlü bir artış meydana geldi. Önümüzdeki dönemde de yüzde 40-60 arasında artmasını öngörüyoruz” dedi.
Mobil oyun reklamları için ayrı kategori açılmalı
Raporda dikkat çeken bir diğer nokta ise, yüzde 30,6’lık bir büyüme ile sektör ortalamasının üzerinde büyüyen Oyun İçi Reklamlar. IAB Türkiye tarafından gerçekleştirilen araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de 22 milyon kişi oyun oynuyor. Raporu yorumlayan Afşın Avcı “Oyun İçi Reklamlar kategorisi kitleye ulaşma konusunda ciddi bir önem arz ediyor. Mobil oyunlar artık çocuk hedefinden her yaş grubuna hitap eder boyuta geldi. Gerek havuç içeren gerekse standart görselleri içeren oyun içi reklamlar 2015 yılında önemli bir artış gösterdi. 2016 yılında da bu büyümenin belli ölçüde tekrarlanacağını öngörebiliriz” dedi.
Mobil platformlardaki tüm bu gelişmeleri değerlendiren MMA Türkiye Ülke Direktörü Melis Ertem, “Mobil, içinde yer alan her öğenin ve her alanın bir mesaj verme fırsatı sağladığı yeni bir medya türü yarattı. Tüketiciyle doğru yerde ve doğru zamanda bu denli yakın ve kişisel bağlantı kurmayı sağlayan ve bir o kadar da büyük kitlelere erişilebilen bir kanal daha mevcut değil. Bu çerçevede mobil reklam yatırımlarındaki artış da aslında pazarlamayı mobilin öncülüğünde tekrar şekillendirmenin zamanının geldiğini de göstermektedir. Bütün bu değişimin tam merkezinde olan mobil ve dolayısıyla mobil reklamcılık önümüzdeki yıllarda da sürekli değişmeye ve gelişmeye devam edecek. Başka herhangi bir sektörde sorun yaratabilecek bu hızlı değişim ise mobil reklam ve pazarlamanın en önemli gücü olmaya devam edecek” dedi.
Dijital reklamda en büyük pay Google’ın
AdEx Dijital Reklam Raporu sonuçlarına göre, digital reklam yatırımlarında 2015’te de en büyük payı Google Search aldı. 2014’te de olduğu gibi, pazarda en büyük payı, 733,4 milyon lira ile arama motoru reklamları alıyor. Türkiye dijital reklam harcamalarının odaklandığı ikinci en büyük kategori olan display, bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 17,5 oranında büyüyerek 2015 yılında 611,5 milyon lira büyüklüğe ulaştı.
En büyük sürpriz e-postada, yatırımlar azalıyor
2015 yılında diğer dikkat çeken veri ise e-mail reklam yatırımlarında yaşanan düşüş. Bu düşüşü e-mail üzerinden gerçekleşen reklamcılığın azaldığı ya da e-mail reklamlarının önemini yitirdiği şeklinde yorumlamanın yanlış olacağını belirten Afşın Avcı, “Bu düşüşe neden olan iki ana faktörü markaların kendi bünyelerinde veri toplayarak e-mail iletişimlerini CRM aracılığıyla gerçekleştirmelerine, gelişen hedefleme teknolojisi ile markaların çok daha niş kitlelere ulaşarak daha spesifik reklamlar yapmalarına bağlayabiliriz” dedi.