Türkiye’de medya yatırımları 3.662 milyon TL’ye ulaştı
Reklamcılar Derneği üyesi medya ajanslarının verileriyle hazırlanan 2016’nın ilk yarısındaki reklam yatırımları açıklandı. Türkiye’de ilk 6 ayda toplam reklam yatırımı 3.662 milyon TL’yi buldu. Dijital mecralardaki (yüzde 22) yükselişte en büyük payı “mobil” aldı. Yapılan araştırma ışığında yıl sonuna kadar sektörde yüzde 10 büyüme bekleniyor.
Radyo, sinema ve açıkhava reklam yatırımları yükseldi
Bu yılın ilk yarısında en büyük artış radyo reklamlarında yaşandı. Radyo reklamlarına yapılan yatırım geçen yıl aynı dönemde 62.78 milyon TL iken 2016’nın ilk yarısında yüzde 32,46’lık bir artışla 83,16 milyon TL’ye yükseldi. Radyonun ardından dikkat çeken bir yükseliş de geçen yıl olduğu gibi sinema reklam yatırımlarında oldu. Geçtiğimiz yıl 41 milyon TL olan toplam sinema reklam yatırımı bu yıl 47,47 milyon TL’ye ulaşarak yüzde 15,69’luk bir artış sağladı. Toplam açıkhava reklam yatırımıysa, bir önceki yıla göre yüzde 9,66 oranında arttı.
Dijital reklam yatırımları aynı oranda artmaya devam ediyor
Dijital reklam yatırımları büyümeyi istikrarlı bir şekilde sürdürüyor. 2015 yılı ilk 6 ayında yüzde 22 artış gösteren reklam yatırımı bu yıl da aynı oranda artış gösterdi. 2016 yılı ilk 6 ayında dijital reklam yatırımı toplamda 808,21 milyon TL’ye ulaştı. Bu rakamlara display, mobil ve search de dahil. Dijital reklam yatırımlarındaki dağılım içinde mobil yüzde 41,78’lik artış ile en dikkat çeken reklam alanı oldu. Dağılımda ikinciği yüzde 11,54 ile search, üçüncülüğü ise yüzde 9,11’lik pay ile display uygulamaları aldı.
Gazete ve dergi reklam yatırımlarında kısmi düşüş
2016’nın ilk 6 ayında gazetelerin reklam yatırımından aldığı pay düşerken, net reklam gelirinde de yüzde 3,3’lük bir düşüş gerçekleşti. Gazetelerdeki düşüşü yüzde 2,37’lik oranla dergiler izledi. Toplam gazete reklamı yatırımı geçen yıl aynı dönemde 508,15 milyon TL iken bu yıl 491,32 milyon TL olarak gerçekleşti. Dergi reklam yatırımıysa geçtiğimiz yıl 50 milyon TL iken bu yılın ilk yarısında 48,82 milyon TL’ye geriledi.
Dünya reklam yatırımlarında yüzde 6,5 büyüme bekleniyor
2016 yılı sonunda tüm dünyada reklam yatırımlarının yüzde 6,5 büyümesi bekleniyor. Reklam yatırımının Gayrisafi Yurtiçi Hasıla’ya (GSYH) oranı açısından bakıldığındaysa dünya ortalaması binde 75 civarındayken, bu oran Türkiye’de binde 30-35 olarak gerçekleşiyor. Ekonomik kriz yaşanan ülkelerin Reklam Yatırımı/GSYH oranının Türkiye’nin üstünde olduğu görülüyor. 2016 beklentisiyse bu oranın Türkiye için binde 35 olması yönünde.
Kristal Elma’ya 3 bine yakın başvuru yapıldı
Bu yıl Kristal Elma Festivali, 5-7 Ekim tarihlerinde Uniq İstanbul’da gerçekleşecek. VW Ana sponsorluğunda, Google ve YouTube desteğiyle gerçekleşecek olan festival çerçevesindeki 28. Kristal Elma yarışmasına % 3’lük bir artışla 2.936 başvuru yapıldı. Festival kapsamında iletişim dünyasının önemli isimleri Türkiye’ye geliyor. Facebook’un rock yıldızı olarak tanınan Facebook Creative Shop’un APAC Bölgesi Kreatif Direktörü Fergus O’Hare, I-AM Associates Kurucu Ortağı Jon Blakeney, Felix BNI Kurucusu Peter Economides, Youtube Pazarlama Direktörü Rich Waterworth, INMA Başkanı Mark Challinor; DMG Media Strateji Direktörü-Danışmanı Steve McLaughlin, Trendwatching.com Kurucusu Henry Mason, R/GA Grup Kreatif Direktörü Fura Johannesdottiree, yeni arkadaşlar edinmek ve yeni şeyler denemek için tutku duyan bir seyyah olarak tanınan Youtuber Haifa Beseisso, Google Global Medya ve Strateji Direktörü Susan Agliata, Instagram Ürün Geliştirme Direktörü Amy Cole ve TBWA/Gavin/Reddy Kurucu Ortağı bu isimler arasında yer alıyor. Geçen yıl katıldığı oturumlarda büyük ilgi gören Dijital Kahin David Shing de festivalde olacak. Nobelli bilim adamı Aziz Sancar ise ABD’den uydu yayınıyla Festivale katılacak.
Bu yılın Kristal Elma Ödülleri 15 Temmuz Şehitleri’ne adanıyor
Reklamcılar Derneği Başkanı Kayhan Şardan, “Her yıl İZ Ödüllerini takdim ediyoruz. Bu yılın iz bırakanları şüphesiz 15 Temmuz şehitleridir. Bu nedenle, Kristal Elma yarışmasına başvurulardan elde ettiğimiz gelirin % 10’unu ‘T.C. Başbakanlık 15 Temmuz Şehitleri Dayanışma Kampanyası’na bağışladık. Uluslararası konuşmacılardan, sponsor kuruluşlara, yarışmaya katılan ajanslardan gençlere, dayanışma ruhu bu yılın festivaline damgasını vuracak” dedi.
Araştırma Metodolojisi: TV, radyo, gazete, dergi, sinema, açıkhavada yayınlanan reklamlar, Türkiye’de Nielsen tarafından raporlanmaktadır. Reklam harcamaları raporunda fiyatlandırma, tarife fiyatlarına göre (brüt fiyatlar üzerinden) yapılmaktadır. Reklamcılar Derneği’ne üye medya planlama ve satınalma ajansları, Nielsen tarafından raporlanan brüt reklam yatırımlarına, mecra bazında kendi tahmin ettikleri indirimleri uygulayarak toplam net reklam yatırımlarını hesaplamaktadır. TV, radyo, gazete, dergi, sinema, açıkhava net reklam yatırımı tahminlerinde kapsam, Nielsen tarafından raporlanan mecralar ve burada yayınlanan reklamlardır. İnternet (display ve mobil) reklamları herhangi bir kuruluş tarafından ölçümlenmemektedir. İnternet reklam yatırımını her bir medya ajansı kendi olanaklarıyla tahmin etmektedir. Reklamcılar Derneği, her 6 aylık dönem sonunda medya planlama ve satınalma ajansları tarafından hesaplanan tahmini net medya yatırımlarını toplayıp, en düşük ve en yüksek rakamları eleyerek, kalanlar arasındaki ortalamayı almakta ve net medya yatırımı olarak açıklamaktadır.