Türk kadınının otomobil kullanırken en büyük kâbusu ne?
Renault’un Kadınlar Günü vesilesiyle bağımsız araştırma kuruluşu Ipsos KMG’ye yaptırdığı “Kadın ve Otomobil” araştırması ilginç sonuçlarıyla şaşırtırken Türk kadın sürücüsünün otomobille olan ilişkisinin sanıldığı kadar “mesafeli” olmadığını da ortaya koydu. Türkiye’deki üç kadın sürücüden birinin her gün otomobil kullandığını ortaya çıkaran araştırmaya göre, kadınlar da erkekler kadar otomobillerini benimsiyor. Ancak trafikte erkeklerin eşitlikçi davrandıklarını düşünen kadın sürücülerin oranı yalnızca %1. Trafikte kadınların üzerindeki erkek baskısı otomobil içinde de devam ediyor: Otomobilde herhangi bir erkek varken direksiyonda bulunan kadınların %28’i erkeğin mutlaka müdahale ettiğini, %38’i ise müdahale etmese bile etmek istediğini hissettirdiğini söylüyor. Kadının otomobil tercihinde yakıt tüketimi (%58) ve dış güzellik (%48) en önemli kriterler olarak öne çıkarken, kadının otomobilde en çok zorluk çektiği konu ise %70’lik oranla lastik değiştirmek. Bunu %24’lük oranla park etmek takip ediyor.
Kadın ve Otomobil araştırmasının ilginç sorularından olan “Bir günlüğüne hangi ünlünün şoförü olmak isterdiniz?”in yanıtında %28’lik bir oranla George Clooney önde. Ünlü aktörü, %20 ile Brad Pitt, %17 ile Johnny Depp ve %15 ile Tom Cruise takip ediyor. Araştırmanın sonuçları, kadınların yalnızca otomobilde dinlemek için tercih ettikleri sanatçılar arasında ise Tarkan ve Ajda Pekkan’ın %7’lik oranla ilk sırayı paylaştığını gösteriyor. Bu sanatçıları, Serdar Ortaç (%5), Sıla (%3), Demet Akalın (%3) ve Candan Erçetin (%3) izliyor.
Kadın, otomobilden “kolaylık” istiyor
Renault’un “Kadın ve Otomobil” araştırmasıyla ortaya çıkan “Keşke bu özellik benim otomobilimde de olsaydı!” listesi de kadın sürücülerin otomobille olan ilişkisinin erkeklerden aşağı kalmadığını ortaya koyuyor: Navigasyon %50 oranıyla bir otomobilde “keşke olsa” dedirten ilk özellik. Otomobilde bulunması istenen diğer donanımların başlıcaları ise, ısıtmalı koltuk (%39), otomatik vites (%33), park sensörü (%33) ve masajlı koltuk. Bir araçta bulunması istenen özellikler arasında şerit takip sistemi, internet bağlantısı, otomatik park sistemi, hız sabitleme, araç içi parfüm sistemi, yağmur sensörü, otomatik ve çift bölgeli klima ile far sensörü de yer alıyor.
Kadına özgü kişiselleştirme
Renault ve Ipsos KMG işbirliğiyle yapılan “Kadın ve Otomobil” araştırması kadınların da erkekler gibi otomobillerini kişiselleştirmeye önem verdiklerini ortaya koyuyor. Ankete katılan kadınların %81’i bir otomobilin sahibinin kişiliğini yansıttığını belirtirken, %45’i aracının bir kadın olduğunu, %32’si ise erkek olduğunu düşünüyor. Kadınların %39’u ise aracına isim takıyor. Bu isimlerde ağırlık (%13) renkle ilişkilendiriliyor. Beyaz Kuş, Kara Böcek, Maviş gibi isimlerin yanı sıra, Düldül, Kızım ve Oğlum en yaygın kullanılanlar arasında yer alıyor. Araştırma sonuçlarına göre aracı kişiselleştirmek kadın sürücülerde genellikle hijyenle bağdaştırılıyor. Araçlarının içini kişiselleştirmek için kadın sürücüler oto kokusu (%68) ve süs eşyalarını (%32) tercih ederken, aracın dışı için temizlik ve parlatma ürünlerini (%35) kullanıyor.
Kadınlar bir şişe suyu ise otomobilin olmazsa olmazı olarak görüyor. %84 oranla otomobilde mutlaka bulundurulan suyu %57 ile parfüm ya da deodorant, %41 ile yedek ayakkabı takip ediyor. Kadınların otomobillerinde bulundurduğu diğer objeler arasında havlu, makyaj malzemesi, giysi, yedek çanta ve iğne-iplik bulunuyor. Kadınların %39’u topuklu ayakkabı giydiğinde otomobil içinde ayakkabılarını değiştirirken, otomobilde kıyafet değiştirdikleri de oluyor. Otomobil içinde nadiren kıyafet değiştiren kadın sürücü oranı %41 iken, sıklıkla kıyafet değiştirenler ise %2 ile azınlıkta kalıyor. Ancak %58’lik genel eğilim otomobilde hiç kıyafet değiştirmeme yönünde.