16 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Aşk mı nefret mi? Teknolojiyle ilişkiniz nasıl?
Haberler

Aşk mı nefret mi? Teknolojiyle ilişkiniz nasıl?

Nafizcan Önder
22 Mayıs 2022
3 dk okuma

İnternet hayatımızın öylesine içindeki, artık pek çoğumuz için temel ihtiyaçlar listesinde yerini alıyor. Pandemi sırasında; özellikle karşılıklı sosyalleşme, alışveriş ve uzaktan çalışma olanağı yaratması her kesimden insanı minnettar bıraktı. Ancak madalyonun bir yüzü daha var. Çevrimiçi paylaştığımız kişisel bilgilerimizin suistimal edilme riski endişe yaratıyor. Üstelik verileri kötüye kullanılanların çokluğu bu endişenin pek yersiz olmadığını gösteriyor. Bu noktadan referansla BAREM, global ortağı WIN International ile birlikte, 39 ülkeden 33.236 kişi ile görüşerek dijital teknolojilerin önemini, kişisel bilginin gizliliğini ve çevrimiçi bilgi paylaşımının getirdiği endişeyi irdeledi. Araştırmanın öne çıkan bulgularını gelin birlikte inceleyelim…

Dünyanın yarısı kişisel bilgilerini paylaşmaktan endişe duyuyor  

  • Küresel nüfusun neredeyse yarısı (yüzde 48), kişisel bilgilerini dijital olarak paylaşma konusunda endişeli. Geçen yıla göre üç puanlık bir artış (yüzde 45) gösteren bu oran kadınlarda yüzde 47’den yüzde 50’ye, erkeklerde yüzde 43’ten yüzde 47’ye artmış durumda. Artışın nedenleri arasında pandemi sırasında yükselen online satın alma ve banka işlemleri sayılabilir.
  • Endişenin altında ise “iyi bir sanal güvenlik sistemi olmadan özel verilerin sağlanması, kişisel verilerin yasa dışı eylemler için çalınmasına veya manipülasyonuna yol açabilir” düşüncesi yatıyor.
  • Amerika kıtasının yarısından fazlası (yüzde 54) bilgilerini dijital olarak paylaşma konusunda endişeli. Afrika ve MENA, geçen yılın sonuçlarına göre endişe seviyesini sırasıyla yüzde 22 ve 15 puan artıran bölgeler.
  • Ülke bazında, Brezilya (yüzde 72), Çin (yüzde 71) ve Türkiye (yüzde 61), bilgilerini dijital olarak paylaşma konusunda en endişeli ülkeler.
  • En az endişeli görünenler ise Lübnan (yüzde 31), Filistin (yüzde 30) ve Almanya (yüzde 29). Çin’de yaşanan Kişisel Bilgilerin Korunması Yasası ile ilgili yerel tartışmaların, insanların konuyla ilgili görüşlerinin şekillenmesinde önemli bir rol oynadığını gösteriyor.
Aşk mı nefret mi? Teknolojiyle ilişkiniz nasıl?

Türkiye, 39 ülke arasında yüzde 61 katılım oranıyla kişisel verilerini çevrimiçi paylaşmaktan en çok endişe duyan 3’üncü ülke. En endişeli grupları orta yaş (35-54 yaş- yüzde 68), üst sosyoekonomik statü (AB ses – yüzde 70), üniversite ve üzeri eğitimli (yüzde 69) ve ücretli veya maaşlı çalışanlar (yüzde 65) oluşturuyor.

Kişisel bilgilerimizi paylaşıyoruz fakat ne yapılacağını kestiremiyoruz

Kişisel bilgileri çevrimiçi paylaşma konusundaki artan endişe düzeyi, bir kez paylaşıldığında verilerimize ne olduğu konusunda artan farkındalıkla paralel gidiyor.

Küresel nüfusun üçte biri (yüzde 33), verilerine ne olduğunu bildiğini söylüyor. Bu oran 2020’ye göre yüzde 6 artış demek. Oran artmış da olsa, kişisel verilerinin gelecekteki kullanımını görmezden gelen önemli bir çoğunluk halen mevcut.

Çin (yüzde 71), Hindistan (yüzde 51) ve Brezilya (yüzde 49) paylaşılan kişisel verilerin kullanımı konusunda en yüksek farkındalık yüzdelerine sahipken, Japonya (yüzde 16), Finlandiya ve Güney Kore (her biri yüzde 9 ile) en düşük sonuçlar.

Aşk mı nefret mi? Teknolojiyle ilişkiniz nasıl?

Türkiye’de farkındalık oranı global ortalama ile aynı (yüzde 33). Bu oranla 39 ülke içinde 22’inci sıradayız. Kişisel bilgilerini paylaştıktan sonra, bilgilerle neler yapıldığını en çok bilen kesimleri üst gelir (yüzde 41), üst (AB) sosyoekonomik statü,  lise (yüzde 39) ve Üniversite (yüzde 36) mezunları ile ücretli veya maaşlı çalışanlardan (yüzde 35) oluşturuyor.

Verileri kötüye kullanılanların oranı çok yüksek

Araştırma sonuçlarına göre, çevrim içi paylaştığı kişisel verileri kötüye kullanılan veya düpedüz suistimal edilen kişilerin oranı oldukça yüksek. Daha önce iletişimi olmayan firmalardan (spam) maillerin gelmesi en yüksek oranda (yüzde 41) karşılaşılan kötüye kullanım. Banka hesap detayları gibi kişisel bilgileri ele geçirmeye çalışan sahte mailler alanların oranı da oldukça yüksek (yüzde 31). 

Bazı yerlere verilen kişisel bilgilerin dışarıya sızdırılması (yüzde 12), e-postanın “hack”lenmesi (yüzde 11) ve banka hesabının ya da kredi kartının hileli kullanımı (yüzde 11) ise daha saldırgan eylemler. Bunlar daha az oranda gerçekleşmiş olmalarına rağmen artıyor.

Başına bu tarz durumlardan en az biri gelenlerin oranı dünyada yüzde 60. Amerika Birleşik Devletleri (yüzde 71), Hong Kong (yüzde 64) ve Meksika’da (yüzde 63) insanların diğer ülkelerdeki insanlardan daha fazla gizlilik konusunda sorun yaşadığı görülüyor.

Aşk mı nefret mi? Teknolojiyle ilişkiniz nasıl?

Türkiye’de bu durumlardan en az birini yaşamış olanların oranı (yüzde 59)  dünya ortalamasına çok yakın. Türkiye’de insanlar dünya ortalamasına göre daha çok spam mail alıyor (yüzde 45), sahte mail alanlar ise daha az (yüzde 23). Kişisel bilgileri sızdırılanlar (yüzde 18) ve e-postası “hack”lenenler (yüzde 12) dünya ortalamasının üzerindeyken, banka hesabı ya da kredi kartı hileli kullanılanlar (yüzde 8) global ortalamaya göre daha düşük oranda.

Araştırma’nın Metodolojisi
Araştırma, 39 ülkede 33.236 kişi ile ülkeleri temsil eden örneklem ve çeşitli veri toplama yöntemleri kullanılarak, Ekim-Aralık 2021 aylarında gerçekleştirildi. Türkiye’de 25 Ekim-30Kasım 2021 tarihleri arasında CATI (Bilgisayar Destekli Telefon Görüşmesi) ile 1003 kişi ile görüşüldü.

Uzaktan çalışanlar siber saldırılardan nasıl korunmalı?

featured siber güvenlik
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
5 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Güncel Haberler
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday'i geçti!
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday’i geçti!
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Sırrı Süreyya Önder sonsuzluğa uğurlandı...
Haberler
Sırrı Süreyya Önder sonsuzluğa uğurlandı…
Nafizcan Önder
5 Mayıs 2025
McDonald's'ın Roma'daki antik mozaik enstalasyonu sosyal medyayı ikiye böldü
Haberler
McDonald’s’ın Roma’daki antik mozaik enstalasyonu sosyal medyayı ikiye böldü
İrem Alimoğlu
2 hafta önce
C Level Club üyeleri "unutmaya istekli bir toplumun" belleğinde yolculuğa çıktı
Haberler
C Level Club üyeleri “unutmaya istekli bir toplumun” belleğinde yolculuğa çıktı
Nafizcan Önder
3 gün önce
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (30 Mayıs-5 Haziran)
Haberler
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (30 Mayıs-5 Haziran)
Sena Tufan
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.