Teknoloji alışverişlerimizde hayaller ve gerçekler
Marketing Türkiye adına Pulside Research’ün gerçekleştirdiği “Teknoloji Araştırması”nın ilk bölümü olan “Bizi Enflasyon Bile Ayıramaz”da toplumun teknoloji ile kurduğu bağı ve alışkanlıklarını mercek altına almıştık. Dosyanın ikinci bölümünde ise alışverişlerimizdeki hayaller ve gerçekler var. Toplum teknoloji alışverişini hangi kriterlerle hangi kanallardan yapıyor? Hayalleri ve hayatlarındaki markalar ne kadar örtüşüyor? Dahası enflasyonla birlikte hayatımıza giren panik alışverişi söz konusu teknoloji olduğunda nasıl tezahür ediyor? Buyurun yanıtlara…
Teknoloji sektöründe panik alışverişi sürüyor
Fiyatlar artacak endişesiyle yapılan panik alışverişleri bir süredir hayatımızın bir parçası. Söz konusu teknoloji alışverişi olduğunda toplumun yüzde 51,5’inin benzer bir motivasyonla alışveriş yaptığı gözlemleniyor.
Özellikle gençlerde bu endişeyle birlikte alışveriş yapma motivasyonunun daha yüksek olduğu araştırma verilerine yansıyor.
Fiziksel mağazalar 1 adım önde
Peki, söz konusu teknoloji ürünleri olduğunda alışverişimizi nereden yapıyoruz? Araştırma verileri gösteriyor ki toplumun yüzde 47,9’u teknoloji alışverişi için fiziksel mağazaları tercih ettiğini belirtirken yüzde 32,6’sı online pazaryerlerine yöneliyor. Markaların kendi online mağazaları ise yüzde 18,5’le alışverişte en az tercih edilen kanal olarak dikkat çekiyor.
Ayaklar Teknosa’ya parmaklar Trendyol’a gidiyor
Katılımcılara teknoloji alışverişlerinde en çok tercih ettikleri fiziki mağaza sorulduğunda Teknosa yüzde 41’le zirvede yer alırken onu yüzde 24,9’la MediaMarkt ve yüzde 13,7 ile Vatan takip ediyor.
Söz konusu online alışveriş olduğunda ise Trendyol yüzde 46,2 ile ilk sırada karşımıza çıkıyor. Hepsiburada’nın yüzde 29,4’le ikinci sırada yer aldığı listede Teknosa yüzde 9,7 ile kendisine üçüncü sırada yer buluyor.
Cebimizde de hayalimizde de Samsung var
Katılımcıların daha çok Samsung, Xiaomi ve Apple marka telefon kullandığı araştırma verilerine yansıyor. “Bir sonraki cep telefonunuzun hangi marka olmasını istiyorsunuz?” sorusu yöneltildiğindeyse Apple kullanım oranına göre radikal bir artış gösterse de Samsung birinciliği kaptırmıyor.
Hayaller Apple gerçekler Lenovo
“Bilgisayarınızı ne sıklıkla yeniliyorsunuz?” sorusuna katılımcıların yüzde 43,8’i “bozulunca” yanıtını verirken bu yanıtı yüzde 20,1’le “6 yıldan daha uzun bir süre” yanıtı izliyor. Katılımcıların halihazırda en çok kullandıkları bilgisayar markaları Lenovo (yüzde 15,8), Casper (yüzde 15,0) ve Asus (yüzde 14) olarak verilere yansırken, her dört kişiden birinin bir sonraki bilgisayarlarının Apple olmasını istediği görülüyor.
Yurt dışından telefon almak istiyoruz ama…
Yurt dışından bu zamana kadar ürün almış olan katılımcıların oranı yüzde 29,5’ken gelecekte almayı düşünenlerin oranı yüzde 46,3’e kadar çıkıyor. Yine gençlerin yurt dışından ürün almayı daha çok düşündüğü araştırma verilerinde karşımıza çıkıyor.
Yurt dışından ürün almayı düşünenlere “Teknoloji ürünü almayı düşünüyor musunuz?” diye sorulduğundaysa yüzde 74,9’u “evet” yanıtını verirken, bu ürünün yüzde 63,1 ile cep telefonu olduğu görülüyor.
Katılımcılara “Yurt dışından getirilen cep telefonlarının kayıt ücretlerine yapılan zamları nasıl değerlendiriyorsunuz?” sorusu yöneltildiğindeyse katılımcıların yüzde 70,3’ü olumsuz değerlendirdiğini belirtiyor.
Herkesin gönlünde bir aslan yatıyor…
Katılımcıların yüzde 65,3’ü “Almak istediğiniz bir teknolojik ürün var mı?” sorusu karşısında “evet” yanıtını verirken; yüzde 30,1 ile cep telefonu, yüzde 23,6 ile bilgisayar ve yüzde 15’le akıllı saat gönüllerde en çok yatan ürünler olarak öne çıkıyor. Her 10 kişiden 6’sı istediği o teknoloji ürününe ulaşmayı “mutluluk”la ilişkilendirirken yüzde 17,1’i sevinç ve yüzde 15,5’i heyecan duyacağını belirtiyor.
Teknolojide ikinci el pazarının büyümesi “tamamen duygusal”
Teknoloji ürünlerine daha uygun fiyatlarla ulaşmanın yöntemlerinden biri de ikinci el pazarına yönelmekten geçiyor. Katılımcıların yüzde 36,8’i mevcut ekonomik koşullarda ikinci el/yenilenmiş teknoloji ürünü satın almayı düşündüğünü ifade ediyor. “İkinci el/yenilenmiş ürün satın alımı yapmayı kesinlikle düşünürüm, düşünürüm ve kararsızım” diyenlere “Ekonomik koşulların iyileşmesi durumunda teknoloji ürünlerinde ikinci el/yenilenmiş ürün almayı düşünür müsünüz?” diye sorulduğundaysa her 5 kişiden 1’i hayır yanıtını verirken yüzde 37,4’ü kararsız olduğunu ifade ediyor.
Araştırmanın metodolojisi
Pulside Research tarafından Marketing Türkiye adına gerçekleştirilen “Teknoloji Araştırması” kapsamında yüzde 95 güven aralığında yüzde 3 hata payıyla Türkiye genelinde 1067 kişiyle görüşüldü. Çalışmada Türkiye geneli temsili bölge dağılımı, yaş ve cinsiyet dağılımı gözetildi.