9 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Suudi Arabistan’ın PR’ını yapmak caiz mi?
Haberler

Suudi Arabistan’ın PR’ını yapmak caiz mi?

Ali SAYDAM
4 Eylül 2022
3 dk okuma
Suudi Arabistan’ın PR’ını yapmak caiz mi?
Ali Saydam

Uluslararası “halkla ilişkiler” dünyası bir ayı aşkın süredir sektörün en büyük ajanslarından Edelman’ın, hizmet vermek üzere Suudi Arabistan’la anlaşmasını konuşuyor. Sektörün büyük dilemmasıdır… Bu gibi “müşterilere” hizmet verilir mi, verilmez mi?..

Ölüm cezası, kadınlara yönelik baskı, terörizmin fonlanması, cinayet (gazeteci Cemal Kaşıkçı olayı) gibi ağır “insan hakları” ihlalleriyle suçlanan bu ülkeye, bildirilen resmi rakamla 787 bin dolar karşılığında hizmet verilmesinin Edelman’a yakışmadığına dair sektörün önde gelen fikir insanlarından eleştiri yağmuru durmak bilmiyor. Antidote İletişim’in Direktörü Niki Goddard’ın reaksiyonu ilginç: “Suudi Arabistan insan hakları ihlallerini durdursaydı, itibarını aklamak için [marka yüzü olarak] “şöhret”lere ihtiyacı olmazdı. Utanın…”

Büyük dilemma!

Edelman daha önce de büyük petrol şirketlerine hizmet vermesiyle eleştiri oklarına hedef olmuş, PR Week’in yorumuna göre; bu itibar kaybının üstesinden gelmek için Ukrayna’yı destekleme (Cannes’daki lansman) kampanyası başlatırken “Z Kuşağı Laboratuvarı” (Gen Z lab) adını verdiği ve gençlere “ilerici” bir dünya görüşü sunduğu projeyi devreye sokmuştu.

Sigara şirketlerine, silah sanayine, nükleer santrallere, içki şirketlerine, çevre düşmanı, küresel ısınmaya hizmet eden, kansorejen madde içeren üretimler yapan firmalara ve bu çerçevede çalışan kuruluşlara hizmet verilmemesini savunanların sayısı, belki kurumsal düzeyde olmasa da bireysel düzeyde hiç de az değildir.

Bir diğer görüş ise yasaların faaliyetlerine izin verdiği her türden sektör ve firmaya hizmet verilmesinin, tıpkı avukatlarda olduğu gibi, mübah ve doğal görülmesi gerektiğini savunur…

Aslolan uyumdur…

Suudi Arabistan’ın PR’ını yapmak caiz mi?

İletişim çalışmalarını “custom made”, yani “ısmarlama yapılmış” işler olarak tanımlamak mümkün. Tabii bu deyiş Türkçeye çevrilirken anlamda bazı kayıplara uğruyor… Aslında “sipariş üzerine kişiye özel” demek daha doğru olur.

Şöyle ki; birçok alanda, konuda uzlaşı gerektirir. Markanın isteğini tatmin etmek yetmez, markaya uygun da olması lazım. Ayrıca mecraya da… Özellikle de ortaya koyduğu karaktere, itibara ve varoluş nedenine… Biraz elbise dikmeye benzer… Elbisenin modeli çok muazzam olabilir ama mankenin vücuduna, duruşuna, ten rengine, yaşına ve pek tabii “tarzına” göre ayarlanmalıdır. O da yetmez; elbisenin nerede giyileceği de önemlidir. Sinemaya, oradan da dürümcüye gidecekseniz “gece elbisesi”nden daha kötü bir seçim olamaz mesela.

Özetle “custom made” dediğimiz işi gayet iyi kıvırmış bir iletişim çalışmasına rastladık. Starbucks Türkiye, Instagram hesabından bir hikâye paylaşmış. Eğri büğrü harflerle, eksik gedik şunlar yazılmış: “Dün Tembeller Günü’ydü ama anca kutlayabildik kusura bakmayın. Tasarım da biraz kötü oldu, üşendik idare edin”. Espri tam kıvamında. Ayrıca mecrasına yani sosyal medyada yayınlanmaya da orada hitap ettiği hedef kitleye de son derece uygun.

Son aşama ise markanın ortaya koyduğu kimliğe uygun olup olmadığı. Onu da şöyle değerlendirmek lazım: Bir Amerikan markası olan, çoğunlukla genç profesyonellere hitap eden Starbucks, sosyal medyanın yapısına uygun bir ilan ile hedef kitlenin “lehçesiyle” konuştuğu için Türkiye’deki tüketicisine doğru biçimde hitap edebilmiştir. Aynı anda hedef kitle, marka ve mecra ile uyumlu olmayan işler muhteşem yapılmış olsalar bile başarılı sonuçlar vermeyebilirler.

“İlginç” olayım derken…

Netflix yapımı “Zeytin Ağacı” dizisindeki performansını olağanüstü bulduğumuz Seda Bakan, çevrim içi süpermarket markası istegelsin’in reklam filmlerinde de rol almış. Yönetmen Metin Arolat, kampanya için Bakan ile üç reklam filmi çekmiş. Yaratıcı fikir M.A.R.K.A reklam ajansından… Prodüksiyonlarda ise Filmevi’nin imzası var. Ortaya kaliteli ve Bakan’ın karakteri gibi sempatik ürünler çıkarmışlar, işin bu kısmı için kendilerini kutlarız. Ayrıca “Ev eko minik fiyatlar” sözü de gülümseten, hoş bir buluş olmuş.

Suudi Arabistan’ın PR’ını yapmak caiz mi?

Ancak… Küçük bir sorun var. Bakan’ın izleyicinin karşısına birinde arabesk, diğerinde ise rap tarzında şarkılarla çıktığı reklam filmlerinde “ilginçlik” o kadar ön planda ki markayı gözden kaçırmamak işten değil.

İletişim alanından arkadaşlar arasında küçük bir yoklama yaptık. Seda Bakan’ın reklam filmini hepsi hatırladı. Hatta sempatilerini de ifade ettiler. Ancak markayı hatırlayan çok azdı.

İlginçlik ögesi işte bu sebeple problemlidir. Cezbediciliği, baştan çıkarıcılığı, kendine baktırdığı bir gerçektir. Ancak bu büyüye kapılmak asıl meseleyi gözden kaçırmanıza neden olabilir. Tıpkı Mefistofeles’in (şeytan) Faust’a sunduğu tüm o ilginç dünyevi zevkler gibi. Fakat arka planda ruh elden gider, haberiniz olmaz…

Ali Saydam yazdı: Rakiplerin atışması bizde de tutmaya başladı

featured Insıghts
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 Türkiye, dünyada en uzun çalışma saatlerine sahip ikinci ülke oldu
Türkiye, dünyada en uzun çalışma saatlerine sahip ikinci ülke oldu
3 Epic Games - Apple davasında yeni karar: Fortnite geri dönüyor
Epic Games – Apple davasında yeni karar: Fortnite geri dönüyor
4 İş dünyasında haftanın atamaları (26 Nisan - 2 Mayıs)
İş dünyasında haftanın atamaları (26 Nisan – 2 Mayıs)
5 2025'in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
2025’in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
Güncel Haberler
Mutluluğun haritası çizildi! İşte dünyanın en mutlu şehirleri...
Mutluluğun haritası çizildi! İşte dünyanın en mutlu şehirleri…
Penti, Zerogram ile kadınların iç giyimde konfor ve şıklık arayışını birleştiriyor
Penti, Zerogram ile kadınların iç giyimde konfor ve şıklık arayışını birleştiriyor
IAB Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Devrim’den sektöre çağrı: “Sürdürülebilir bir geleceği birlikte tasarlayalım”
IAB Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Devrim’den sektöre çağrı: “Sürdürülebilir bir geleceği birlikte tasarlayalım”
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Muhafazakârlara dair tüm ezberlerinizi terk edin!
Haberler
Muhafazakârlara dair tüm ezberlerinizi terk edin!
Sena Tufan
12 Mart 2025
Marketlerde yükselen trend: “Öğün Fırsatı”
Haberler
Marketlerde yükselen trend: “Öğün Fırsatı”
Sena Tufan
29 Mart 2025
İş dünyasında haftanın atamaları (1-7 Mart)
Haberler
İş dünyasında haftanın atamaları (1-7 Mart)
Nafizcan Önder
7 Mart 2025
Markaların yıldız haritası Google yorumlarında!
Haberler
Markaların yıldız haritası Google yorumlarında!
Marketing Türkiye
3 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.