Süpürgeler ayaklandı!
Bir yanda tüketicinin adeta evlerinin yeni üyesi olarak konumlandırıp isim verdiği robot süpürgeler, öbür yanda topladığı tozun kirin çetelesini tutan, kablosundan kurtularak bağımsızlığını ilan eden dikey süpürgeler var… Süpürge sektörünün inovasyona doyamadığı bir dönemdeyiz desek yeridir. Tüketici ilk robot süpürge şokunu atlatıp yüzünü dikey süpürgeye döndü şimdilerde… Peki tüketiciler için bir elektrikli süpürgenin olmazsa olmaz özellikleri neler? Bir süpürgeye biçilen ortalama kullanım ömrü ne? Hepsi ve çok daha fazlası Marketing Türkiye için Binom Araştırma‘nın gerçekleştirdiği “Elektrikli Süpürge” araştırmasında…
Çekirdek ailelere kediler eşlik ediyor
Katılımcıların yaşam tercihlerine bakıldığında çoğunun evini eşi/partneri (yüzde 66) ve çocukları (yüzde 56) ile paylaştığı görülüyor. Yüzde 11’lik bir kitle ebeveynleriyle yaşarken yüzde 7’si yalnız yaşadığını belirtiyor. Yüzde 54’lük bir kitlenin evinde evcil hayvan mevcut. En çok beslenen hayvan kedi (yüzde 54) olurken, yaşam alanlarının kuş (yüzde 23), köpek (yüzde 17) ve balıkla (yüzde 4) da paylaşıldığı görülüyor.
Yarışı çekiş gücü yüksek olanlar kazanıyor
Dikey süpürge satın alırken dikkat edilen kriterlerde ilk sırayı sürpriz olmayan bir biçimde çekim gücü (yüzde 88) alıyor. Pratik (yüzde 76) ve sessiz (yüzde 61) olması da yine en çok önemsenen özellikler olarak dikkat çekiyor. Kadınların çekiş gücü ve yaygın servis ağı olması kriterlerine daha çok dikkat ettiği göze çarpıyor. Süpürgenin toz torbasının olup olmadığı ya da toz kapasitesinin ne kadar olduğu gibi detayların en az önemsenen kriterler olduğu da verilere yansıyor.
Kadınlar şarj ömrünü önemsemiyor
Satın alım kriterlerini biraz daha irdelemek adına satın alırken en çok dikkat edilen detaylar sorulduğunda çekim gücünün (yüzde 90) ardından şarj ömrünün uzun olması ve kablosuz olması (yüzde 72), hepa filtresinin olması (yüzde 64) ve garanti süresi (yüzde 59) yanıtları geliyor.
Çekiş gücünde 1000-3000 wt arası ideal
Önceki sorularda satın alma kriterleri ve detayları sorulduğunda liste başında yer alan çekiş gücü yanıtını mercek altına almak adına tüketicinin beklentisinin kaç watt olduğu da soruldu. Genel olarak “1000-3000 watt arasında” çekiş gücünün tercih edileceği verilere yansırken yüzde 15’lik bir kesim 100-250 watt’ın yeterli olduğu kanısında.
Dikey süpürgenin olmazsa olmaz özellikleri neler?
Katılımcılar dikey süpürgede en önemli bulunan ilk 5 özelliği ise şöyle sıralıyor: Çekiş gücünün yüksek olması (yüzde 98), şarj ömrünün uzun olması (yüzde 94), hafif olması (yüzde 93), sessiz olması (yüzde 92) ve uygun fiyatlı olması (yüzde 90).
7 yıl kullanalım ama yenisinde gözümüz kalmasın
Süpürgenin kullanım süresinin 7 yıl ve üzeri olması gerektiğini düşünüyor katılımcıların yüzde 68’i. Bu zamana kadar kullandığı süpürgelerden memnun kaldığını söyleyen yüzde 84’lük devasa bir kitle var. Bu zamana kadar kullandığı süpürgelerden memnun kalmadığını açıklayan yüzde 16’lık kitleye memnun olmama nedenleri sorulduğunda; çekiş gücünün azalması (yüzde 65), kaliteli/uzun ömürlü olmaması (yüzde 23), ağır olması (yüzde 14), sesli çalışması (yüzde 6), torbalı olması (yüzde 6), haznesinin küçük olması (yüzde 6) ve kablolu olması (yüzde 3) yanıtları geliyor.
Memnun kalmama sebeplerine baktığımızda her ne kadar tüketici süpürgesini 7 yılı aşkın süre kullanmak istese de satır aralarında sektör geliştikçe ve yeni inovasyonlar lanse edildikçe bu süreye ulaşamamanın eksikliğinin hissedildiği görülüyor.
Robot süpürge sahiplerinin gönlü rahat
Katılımcıların yüzde 29’u robot süpürge sahibi olduğunu ve yüzde 69’luk büyük bir kitle ise ev dekorasyonunu robot süpürge kullanımına göre güncellediğini belirtiyor. Robot süpürge sahiplerinin akıllı yardımcılarının evi temiz süpürdüğü konusunda gönlü oldukça rahat ancak yüzde 22’lik bir kitle yine de temiz süpürmüş mü diye kontrol etmeyi ihmal etmediğini söylüyor.
Süpürgem kendi ayakları üzerinde durabilsin
Katılımcıların yüzde 43’ünün satın aldıkları son süpürgeye ödedikleri fiyat 2 bin -2 bin 500 TL bandında. Ortalama rakamsa 3 bin 403 TL… Her evde olan bir ürün süpürge. Ancak hediye etme alışkanlığı pek gelişmemiş. Zira katılımcıların yüzde 74’ü daha önce hiç süpürge hediye etmediklerini belirtiyor. Sebebi fiyat hassasiyeti olabilir… Peki, katılımcıların sonraki satın alımda tercihi hangi süpürge modeli olacak? Yüzde 52’lik bir kesim tercihini şarjlı dikey süpürgeden yana yapacağını söylüyor. Yüzde 18’lik bir kitle ise robot süpürgeden yana…
Araştırmanın Metodolojisi:
“Elektrikli Süpürge” araştırması için Marketing Türkiye adına Binom Araştırma tarafından Türkiye temsili Nuts-1 bölge illerinde ikamet eden, toplamda 600 kişi ile 24 Mayıs-1 Haziran tarihleri arasında görüşmeler gerçekleştirildi. Araştırmanın veri toplama aşamasında; kantitatif araştırma yöntemlerinden CAWI (online) kullanıldı. Örneklem planlamasında kotalı örnekleme metodu uygulandı.