19 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Bir dizi, yüzlerce pazarlama yöntemi ve şiddet: Squid Game
Haberler

Bir dizi, yüzlerce pazarlama yöntemi ve şiddet: Squid Game

Gözde Aytulun
3 Kasım 2021
3 dk okuma
squid game
Uzman Sosyal Psikolog Gözde Aytulun

Bu aralar reklamlar, sosyal medya, arkadaş sohbetleri, online oyunlar, haberler dahil her yerde Squid Game ile karşılaşıyoruz. Dizi, yayınlandığı günden kısa bir süre sonra 90’dan fazla ülkede zirveye yerleşti. Bu popülerlik ve pazarlama alanındaki dominasyon şiddet haberlerini de beraberinde getirmeye başladı. Dizinin şiddeti özendirmesi eleştirileri; Panama’da Squid Game temalı Cadılar Bayramı kutlamasında gerçekleşen silahlı saldırı sonucu 8 kişinin ölmesiyle farklı bir boyuta taşındı. Peki, pazarlama sektörü bundan sonra ne yapacak?

Dizinin ilk etkileri

Squid Game, ilk etapta oyun temalı olması ve temel içgüdülerden biri olan hayatta kalmayı çarpıcı bir şekilde anlatması sebebiyle oldukça izlendi; öyle ki dizi Netflix’in bu kadar kısa sürede zirveye yerleşen ilk orijinal yapımı oldu. Dolayısıyla her yerde kulaktan kulağa ya da dijital araçlar yöntemiyle kısa sürede popülerlik kazanan dizi, büyük kitlelere ulaştı ve senaristinden oyuncusuna, dizinin ortaya çıkış hikâyesinden, dizide yer alan farklı çocuk oyunlarına kadar her şeyiyle hayatımıza dahil oldu. Sonra ne mi oldu?

Pazarlama dünyasını altüst eden dizi: Squid Game

Dijitalin de etkisiyle çok çabuk yayılan ve yediden yetmişe herkesin dilinde olan dizinin popülerliğini gören pazarlama sektörü elbette bu fırsatı kaçırmadı. Markalar tarafından Squid Game temalı kıyafetler, dizideki oyunlara referans verilerek yapılan sosyal medya içerikleri ve reklamlar, dizinin oyun haline getirileceğinin duyurulması, oyuncularıyla yapılan reklam anlaşmaları gibi birçok pazarlama yöntemi, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de kendine yer buldu. Türkiye Finans, Uykusuz Dergisi, Gülse Birsel’in Hepsiburada reklamları derken bir baktık ki adeta izleyici olarak bizler Squid Game’i izleyerek “tüketmemişiz” de Squid Game bizi “tüketiyor”.

Etkisi altına girdiğimiz diğer dizilerden farklı: Şiddeti gösterme biçimi

Şimdi diyeceksiniz ki bu kadar popüler olan her dizi etki yaratır. Evet, yaratır. Örneğin Queen’s Gambit dizisi çok ses getirerek satranç satışlarında patlamaya neden olmuştu. Benzer şekilde, Stranger Things dizisi ise daha çok moda, oyun ve kırtasiye alanında öne çıkmıştı.

Türkiye’deki yapımlardan örnek vermemiz gerektiğinde ise Kırmızı Oda, Masumlar Apartmanı gibi diziler terapi almak isteyenlerin sayısında önemli bir artışa neden olmuştu.

Bu dizi örneklerinin etki alanının sınırlı olduğu ve genel anlamda olumlu ya da nötr yansımalara sahip olduğu açık. Peki, bu dizide farklı olan nedir derseniz cevap basit: Şiddeti gösterme biçimi.

Dizinin çocukların oynadığı bir Güney Kore oyunuyla başlaması ve yetişkinlerin çocuk oyunlarını kazanmak uğruna birbirlerini öldürdükleri bir pozisyona girmesi, üstelik bu şiddetin çok açık bir şekilde gösterilmesi, şiddetin yeniden üretilmesine neden olmuş görünüyor. Okullarda oynanmaya başlayan Squid Game temalı oyunların şiddet olaylarına sebep olması; uzmanların, ebeveynleri çocuklarına Squid Game’i izletmemeleri yönünde uyarmasını anlaşılır kılıyor. Dizi, şiddeti tüm çıplaklığıyla göstererek bunu “çocuk oyunu” adı altında normalleştiriyor. Hikaye dijitalin de etkisiyle hızla yayılıyor. Sonuç olarak, dün Panama’da Squid Game temalı Cadılar Bayramı kutlamasındaki silahlı saldırı sonucu 8 kişinin öldürülmesi de dizinin şiddete teşvik etmesi konusunu çok daha ciddi bir biçimde gündeme getirmiş durumda.

Popülerlik pazarlama için yeterli mi?

Pazarlama elbette popüler olanı kullanma ve popülerin etkisinden faydalanma yöntemidir. Bu durum birçok pazarlama stratejisi için geçerli bir durumdur. Ancak bazen hızlı alınan kararların marka algısına da olumsuz etkileri söz konusu olabilir. Yakın zamanda Dardanel’in Türkiye-İtalya maçının hemen öncesinde yaptığı cinsiyetçi öğeler barındıran reklamı, sosyal medyada büyük tepkilere neden olmuş ve markayı zor durumda bırakmıştı. Aynı durum Squid Game dizisi ile ilgili reklam yapan markalara ne derece yansıyacak zamanla göreceğiz. Ancak daha önce verilerle desteklenmiş, olumsuz etkileri olduğu düşünülen diziler ya da programların pazarlamada kullanılmasına özellikle dikkat edilir, orta-uzun vadede sonuçları düşünülüp strateji geliştirilirse tüketicilerin o markalarla ilgili algısı kısa vadede etkisini göstermese de uzun vadede çok daha itibarlı bir seviyeye taşınacaktır. Ne dersiniz?

Markalar da oyuna dahil oldu: Squid Game pazarlama dünyasının yeni gözdesi

featured Squid Game
1 Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
2 TELE1’den ayrılan ekipten yeni girişim: TELE2 Haber yola çıkıyor
TELE1’den ayrılan ekipten yeni girişim: TELE2 Haber yola çıkıyor
3 Türkiye'nin en sevilen temizlik markaları...
Türkiye’nin en sevilen temizlik markaları…
4 Spotify’dan Türk müziğinin efsanelerine saygı duruşu: ICON Türkiye yayında!
Spotify’dan Türk müziğinin efsanelerine saygı duruşu: ICON Türkiye yayında!
5 Kombiler akıllanıyor, tüketici kazanıyor!
Kombiler akıllanıyor, tüketici kazanıyor!
Güncel Haberler
Müşteri deneyiminin “en”leri The TECHX Awards’da ödüllerine kavuşuyor!
Müşteri deneyiminin “en”leri The TECHX Awards’da ödüllerine kavuşuyor!
YouTube’un en çok izlenen “çocuk kanalları”
YouTube’un en çok izlenen “çocuk kanalları”
Beymen Tersane-Galleries of Luxury kapılarını açtı!
Beymen Tersane-Galleries of Luxury kapılarını açtı!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Emine Sabancı Kamışlı: "Aile olmak sadece kan bağıyla değil, akıl bağıyla da olur"
Haberler
Emine Sabancı Kamışlı: “Aile olmak sadece kan bağıyla değil, akıl bağıyla da olur”
Günseli ÖZEN
1 Ekim 2025
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (29 Ağustos-4 Eylül)
Haberler
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (29 Ağustos-4 Eylül)
Sena Tufan
4 Eylül 2025
Kadınların yüzde 61'ine göre başarının anahtarı "finansal bağımsızlık"
Haberler
Kadınların yüzde 61’ine göre başarının anahtarı “finansal bağımsızlık”
Sena Tufan
2 gün önce
Müşteri deneyiminin “en”leri The TECHX Awards’da ödüllerine kavuşuyor!
Haberler
Müşteri deneyiminin “en”leri The TECHX Awards’da ödüllerine kavuşuyor!
Marketing Türkiye
24 dakika önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.