30 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Sahte haber 6 kat daha hızlı yayılıyor
Haberler

Sahte haber 6 kat daha hızlı yayılıyor

Marketing Türkiye
12 Mart 2018
2 dk okuma

MIT tarafından yapılan araştırmaya göre, sahte haberlerin sosyal medya üzerinden altı kat daha hızlı yayıldığı belirlendi.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) tarafından yürütülen araştırma, sahte haberlerin sosyal medyada altı kat daha hızla yayıldığını ortaya koydu. Araştırma, doğru olmayan haberlerin Twitter’da paylaşılma ihtimalinin doğru haberlere göre yüzde 70 daha fazla olduğu sonucuna vardı. Çalışmada araştırmacılar 2006 ve 2016 yılları arasında Twitter’da paylaşılan 126 binden fazla haberi mercek altına aldı. Sahte haberin, doğru haberlere kıyasla Twitter’da çok daha hızlı yayıldığı ve çok daha uzak coğrafyalara ulaşabildiği görüldü.

Science dergisinde yayınlanan araştırma, kullanıcıların sahte haberlere sosyal medyada nasıl yaklaştığını inceleyen şu ana kadar yapılmış en kapsamlı araştırmalardan biri olma özelliğini taşıyor. Uzmanlar ortalama bir sahte haberin 10 saat içerisinde bin 500 kullanıcıya ulaştığını saptarken, doğru haberlerin aynı kitleye ulaşması 60 saat alıyor. Ayrıca sahte bilgi, doğru bilgiye kıyasla ortalama olarak yüzde 35 daha fazla kişiye ulaşıyor.

MIT’nin araştırmasında 126 bin 285 haber ele alındı. Bu haberlerin doğruluğu, aralarında “Snopes” ve “Politifact” gibi haber ve bilgi teyit sitelerinin yer aldığı altı kurum tarafından incelendi. Araştırma için seçilen haberlerin, üçte ikisinin sahte olduğu saptandı. Araştırmada en çok okuyucuya ulaşan üç sahte haber de sıralandı. Bu haberler, 2015’teki Paris saldırısı sırasında kahraman ilan edilen Müslüman güvenlik görevlisiyle ilgili çıkan haber, ESPN’nin cesaret ödülüne layık görülen Caitlyn Jenner’a rakip ismin Irak’ta savaşmış bir gazi olduğu yönündeki haber ve “The Simpsons” adlı çizgi dizinin 2000 yılında yayınlanan bir bölümünde Trump’ın başkanlık koltuğuna oturacağıyla ilgili olay örgüsü olduğu yönünde yapılan haber oldu.

Araştırmada sadece Twitter üzerinden yapılan paylaşımlar incelendi. Ancak MIT’deki uzmanlar sonuçların Facebook gibi diğer sosyal medya platformları için de geçerli olacağı görüşünü dile getiriyor. “Bot” olarak adlandırılan sahte hesaplar incelemeye dahil edilmedi. MIT’nin Sosyal Makineler Laboratuvarı’na başkanlık eden Deb Roy, araştırmanın botlar denklemde olmadan sahte bilginin ne kadar hızlıca yayıldığını gözler önüne serdiğine dikkat çekiyor. Bilgisayar uzmanı David Laze ise araştırmaya ilişkin Associated Press haber ajansına yaptığı değerlendirmede çoğu bot’u tespit etmenin oldukça güç olduğuna dikkat çekiyor. Laze, Northeastern Üniversitesi’nde yürüttüğü araştırmasında, sahte haberlerin yüzde 80’inin kullanıcıların binde birlik bir kesiminden çıktığını saptadığını söyledi.

Kaynak: BBC

1 Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
2 Refik Anadol imzalı "Messi'nin en sevdiği golü" 1 milyon 865 bin dolara satıldı!
Refik Anadol imzalı “Messi’nin en sevdiği golü” 1 milyon 865 bin dolara satıldı!
3 Ticaret Bakanlığı'ndan Yataş oda kokusu için toplatma kararı!
Ticaret Bakanlığı’ndan Yataş oda kokusu için toplatma kararı!
4 Nestlé Türkiye, İstanbul’un iki yakasında iki ofis açtı
Nestlé Türkiye, İstanbul’un iki yakasında iki ofis açtı
5 Krispy Kreme x Crocs'tan "lezzetli" iş birliği: Donut tadında adımlar
Krispy Kreme x Crocs’tan “lezzetli” iş birliği: Donut tadında adımlar
Güncel Haberler
Amazon Books, kitaplara hayat veriyor...
Amazon Books, kitaplara hayat veriyor…
"Media First" ile 6 milyon organik izlenme: Lenovo ve Alara X'ten medya dünyasında yapay zeka devrimi
“Media First” ile 6 milyon organik izlenme: Lenovo ve Alara X’ten medya dünyasında yapay zeka devrimi
Güzellik salonları evlere taşınıyor!
Güzellik salonları evlere taşınıyor!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Evyap’tan geleceğe yatırım: “Kendine İyi Bak Gençlik” programı başladı
Haberler
Evyap’tan geleceğe yatırım: “Kendine İyi Bak Gençlik” programı başladı
Nafizcan Önder
12 Mayıs 2025
Sanipak’ın yeni CMO’su Mine Mavi Arıkan oldu
Haberler
Sanipak’ın yeni CMO’su Mine Mavi Arıkan oldu
Nafizcan Önder
16 Haziran 2025
Apple'dan güçlü ikinci çeyrek: iPhone satışları yükseldi
Haberler
Apple’dan güçlü ikinci çeyrek: iPhone satışları yükseldi
İrem Alimoğlu
2 Mayıs 2025
Kanal farklı, senaryo aynı: İzleyici televizyon dizilerinden soğuyor!
Haberler
Kanal farklı, senaryo aynı: İzleyici televizyon dizilerinden soğuyor!
Nafizcan Önder
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.